Tom vds schreef: ↑zo 14 jan, 2018 22:11
Ivo Miesen schreef: ↑zo 14 jan, 2018 21:13
Ik monteer m'n lampen liefst ook wat lager. Dit om de schaduwwerking.
Vreemde gedachtegang. Ik monteer mijn lamp zo, om juist zo min mogelijk schaduwwerking te hebben. Ik wil weten wat er vóór me is, war me staat te wachten, me niet laten verrassen door wat er in schaduwen verborgen zit
Ivo Miesen schreef: ↑zo 14 jan, 2018 21:13
Ook in derze thread valt me overigens weer op dat alles wat afwijkt van de standaard Nederlandse traditie nogal makkeijk aan de kant wordt geschoven.
Vind ik een wat flauwe opmerking.
Ik heb juist de indruk dat er toch wel bewondering wordt uitgedragen. Dat er tegen-argumenten worden gegeven en een disussie ontstaat, dat is toch precies de bedoeling van de blogger?
(Iets met knuppel en hoenderhok?)
Groet, Tom
Zoals Wim al stelde zijn de schaduwen voor mij een stuk extra informatie, informatie over kuilen, omhooggedrukt asfalt door boomwortels en andere dingen die je als fietser liever weet zodat je er op kunt anticiperen. Ik bedoel dus niet de schaduw van je wiel. Dat laatste vermijden is een van de redenen waarom ik bij een van m'n fietsen de lampen vrijwel voor het voorwiel heb.
De typische audax fiets was wel bekend in Nederland tot medio jaren '80. Toen had Koga ze in productie, o.a. als Traveller en Gran Tourer. Ik rij nog altijd met een Gran Tourer, maar wel behoorlijk gemodificeerd. Het verschil tussen een club tourer en een audax bike is de hoeveelheid verlichting en de mogelijkheid om lichte bagage mee te nemen.
Een Club Tourer is ook iets anders dan de klassieke randonneur met racestuur. Bij een clubtourer moet je niet meer dan een kilo of 10 bagage meenemen, de klassieke randonneur kan 30 makkelijk aan, en ook meer. De huidige trekkingfietsen hebben hun fans, ik hou het voor m'n vakanties liever bij de klassieke randonneur. Persoonlijke voorkeur is nog altijd belangrijk. Maar om die persoonlijke voorkeur te ontwikkelen is het handig om met open ogen te kijken naar wat er in andere landen gedaan wordt.
Ik bedoelde niet alleen deze thread met mijn laatste kritiekpunt. Het is iets dat ik al jaren geleden op dit forum opmerkte, toen o.a. bij een thread waarin het ging om Franse fietsen, en dat was een Franse fiets speciaal ontworpen om het meeste gewicht van voor te hebben. Het is een ondertoon die ik vaker merk. Dat is wellicht onbewust, wellicht door het wat weinig kijken naar wat er in het buitenland gedaan wordt op het gebied van fietstechniek voor vakanties en andere reizen. Deze thread is wat dat betreft een hele goede, Jan Heine is een vertegenwoordiger van een specifieke traditie. Je hoeft niet alles van die traditie over te nemen, maar af en toe een stukje kan je vakanties en reizen toch wat makkelijker maken.