door
Wim » di 23 mei, 2017 10:50
Inderdaad. Bovendien klopt het niet echt wat hij schrijft, want hij haalt stijfheid en sterkte door elkaar. Stijfheid is vooral een functie van de buisvorm (vooral diameter, maar ook wel wanddikte), terwijl sterkte een functie is van de materiaaleigenschappen. Modern staal is heel sterk, en kan dus in erg geringe wanddiktes gemaakt worden, zelfs met relatief geringe buisdiameters (al wordt een deel van de sterktewinst van modern staal tegenwoordig toch ook gebruikt voor iets grotere buisdiameters). Dat maakt zo'n fiets comfortabel, maar niet ultra stijf. Ook titanium frames kunnen dat soepele comfortabele gevoel hebben. Alu is minder sterk, en kan ook nog eens niet goed tegen buigen, dus je kunt het beter verwerken in buizen met grotere diameter. Het resultaat is dus frames die heel verschillend aanvoelen - wat je dan fijn vindt is vooral een kwestie van smaak. Daarbij moet wel gezegd worden dat dat speciale staal gevoel het meest optreedt bij gebruikmaking van duur dunwandig staal, zoals bij die Franse randonneurs waar Jan Heine zo van houdt, en bij andere chique stalen maatfietsen. Bij kant en klare fietsen wordt meestal toch dikwandiger staal gebruikt, al was het maar omdat die voor berijders van alle gewichtsklassen bruikbaar moeten zijn.