Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin nodig of niet? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Garmin nodig of niet?

pat-rick schreef:
di 18 feb, 2025 09:57
Bedoel je dan ook bv zoiets als de komoot app op je telefoon installeren en die gebruiken om te navigeren?
Ik bedoel de eerder op deze vorige pagina benoemde apps die met OSM werken. Maar misschien is Komoot ook een goede optie; heb ik zelf geen ervaring mee.
egopro schreef:
di 18 feb, 2025 13:45
Ik vind het niet nodig om mijn locatie aan allerlei data-verzamelaars aan te leveren. Hierom kies is voor een Garmin.
Wat doet Garmin dan precies niet, wat anderen wel doen? En ja, van Google (Maps) is natuurlijk wel bekend dat ze data harken, maar de andere genoemde diensten/apps?
Flix schreef:
di 18 feb, 2025 13:53
egopro schreef:
Ik vind het niet nodig om mijn locatie aan allerlei data-verzamelaars aan te leveren. Hierom kies is voor een Garmin.
Wat doet Garmin dan precies niet, wat anderen wel doen? En ja, van Google (Maps) is natuurlijk wel bekend dat ze data harken, maar de andere genoemde diensten/apps?
Ik kan mijn Garmin 1040 volledig 'offline' gebruiken als ik wil; dus (uiteraard naast het navigeren) ook het toevoegen van kaarten of gps-tracks kan zonder enige internetverbinding. Ik ga er even vanuit dat dit ook geldt voor andere Garmin-apparaten (iig ook voor mijn prehistorische Etrex)
egopro schreef:
Ik vind het niet nodig om mijn locatie aan allerlei data-verzamelaars aan te leveren. Hierom kies ik voor...
... offline navigatie.
eindgebruiker schreef:
di 18 feb, 2025 15:17
... offline navigatie.
Helaas verzamelen veel apps (Komoot, Strava, Garmin Connect) allemaal je data. Ook als je tijdelijk je telefoon in “flight mode” zet zal deze data (log files) later alsnog verzameld worden.

OSMAND en PocketEarth lijken dit niet te doen trouwens. Dit is terug te vinden in hun voorwaarden. (iPhone weet ik het zeker).

Goed voor mij is de Garmin onmisbaar om onder andere de volgende redenen,
- omdat dit een ontvanger is en geen zender. (ETrex en GPSMap)
- Omdat er penlite batterijen ingaan en geen ingebouwde accu’s
- omdat de knopjes het ook doen in de regen met handschoenen
- omdat het apparaat een week meegaat op de fiets met het scherm aan tijdens het fietsen
- Omdat het apparaat heel veel kan hebben qua vocht, stof en schokken
Welke Garmin heb je precies? Als je dit erbij vermeldt is jouw verhaal wat duidelijker.
Garmin heeft en had veel types die geschikt zijn om op de fiets mee te navigeren.
Valide opmerking, ik ben ooit begonnen met een Legend HCx daarna.een eTrex 30 en nu een GPSMap 64s.
Wat ik een beetje opmaak uit de hele discussie is dat vraagsteller naar mijn idee bedoeld of hij een GPS nodig heeft en dat gelijk stelt aan "een Garmin", er zijn zoveel andere apparaten die hetzelfde doen als "een Garmin" dat de vraag beter had kunnen zijn GPS, smartphone of papieren kaarten nodig? Nu is het namelijk verzand in een Garmin vs smartphone discussie waarbij niet meer naar iets anders gekeken wordt. (ik ben overigens inmiddels genezen van Garmin.)