Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin nodig of niet? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Garmin nodig of niet?

Flix schreef:
za 08 feb, 2025 11:16
RianGeenen schreef:
za 08 feb, 2025 10:40
In desolaat gebied stop ik alle schermpjes weg zodat ik het eens goed in me op kan nemen.
Goed zo.
Maar dan heeft het ook geen zin in een draadje waar we navigeren bespreken, te gaan trollen.
De openingspost gaat over navigatie. Het woordenboek leert mij het volgende over navigatie:

1) het scheepvaartverkeer
2) het bepalen van de positie (standplaats) en de bepaling van de richting om naar een gewenste positie te gaan
3) het via de weg bereiken van een bestemming door middel van elektronische apparatuur en navigatiesatellieten
4) het vinden van de de weg in een informatiesysteem

1 en 4 lijken me hier niet van toepassing. Maar 2 en 3 wel. Daarom mijn inhoudelijke reacties en persoonlijke ervaringen en meningen. Navigeren is wat mij betreft zoveel meer dan een app of een Garmin. Het in de gaten houden van natuurlijke herkenningspunten, stand van de zon, kompas, etcetera. Allemaal vormen van navigatie.

Ben ik me toch een beetje aan het verdedigen, dat wilde ik eigenlijk niet gaan doen. Beste Flix, ik hoop dat je een fijne zondag hebt. En dat meen ik oprecht, niet sarcastisch.
Boel reacties. Lees geen eenduidige mening. En de route in je wikiloc-app zetten? Werkt dat goed?
DosSantos schreef:
ma 10 feb, 2025 10:15
Boel reacties. Lees geen eenduidige mening. En de route in je wikiloc-app zetten? Werkt dat goed?
Dat vind ik een wel erg 'makkelijke' samenvatting van alle goedbedoelde en soms uitgebreide tips die zijn gegeven. Zou je op zijn minst misschien willen aangeven aan welke tips je mogelijk wat denkt te hebben, en waarom?
Ik zal proberen iets duidelijker te zijn:) Ik zoek gewoon de beste manier van navigatie op de fiets. Ik waardeer alle reacties hoor; het is leuk dat er zoveel mensen meedenken.

Lees dat er toch behoorlijk wat mensen zijn die gewoon op de iPhone navigeren. Maar welke app is dan het handigst en het meest accuraat? Heb zojuist GPX Viewer en Wikiloc geinstalleerd op m'n iPhone. Als ik daarmee kan navigeren, ben ik wat mij betreft gewoon klaar. Maar nogmaals: ik waardeer alle input.

Heb overigens ook de papieren gids van de Zilverroute en een Michelin kaart. Beide gaan ook mee.
DosSantos schreef:
ma 10 feb, 2025 10:32
Ik zal proberen iets duidelijker te zijn:) Ik zoek gewoon de beste manier van navigatie op de fiets. Ik waardeer alle reacties hoor; het is leuk dat er zoveel mensen meedenken.
Er is geen 'beste' manier. Wel is er een 'manier die voor jou het beste werkt'; en dat zal je toch echt zelf uit moeten gaan vinden; en de verschillende opties worden hier al genoemd :)

Edit, want je post is aangepast: ik hoor veel goede verhalen over de navigatiefuncties van OsmAnd en van Komoot. Geen idee of dat op Iphone beschikbaar is trouwens.
DosSantos schreef:
ma 10 feb, 2025 10:15
Lees geen eenduidige mening.
Nee, dit is typisch zo'n onderwerp waar meerdere kanten aan zitten en waarbij de persoonlijke voorkeur een grote rol speelt. Ik ben jaren geleden met de op een na eenvoudigste Garmin eTrex begonnen. Groot voordeel: je kon dagen met de batterij doen. Groot nadeel: het scherm was erg klein en het te volgen lijntje soms slecht te onderscheiden van de wegen. Bovendien erg traag. Daarna heb ik jaren met de smartphone genavigeerd. Groot voordeel: goed afleesbaar scherm, lekker snel in- en uitzoomen en 'pannen' (schuiven met de kaart). Groot nadeel: batterij snel leeg, niet zo goed tegen regen bestand.
Mijn eerste smartphone waar ik mee navigeerde was een iPhone 4 ('opgedrongen' door mijn werk, ben meer een Android-man). Diens energiebehoeften waren dusdanig bescheiden dat ik hem m.b.v. mijn naafdynamo goed opgeladen hield. Latere telefoons waren lastiger opgeladen te houden, zeker als er ook nog veel geklommen moest worden. Tijdens een verregende Groene Valleientocht was ik helemaal klaar met de telefoon als navigatiemiddel. De regendruppels zorgden ervoor dat de telefoon soms een eigen leven leek te leiden en de USB-poort waarmee ik hem moest opladen werd enkele keren zo nat dat opladen niet meer ging.
Vorig jaar heb ik de goedkoopste (?, ik denk het) Garmin gekocht, de Edge Explore 2. Scherm is kleiner dan van een smartphone, maar voor mij groot genoeg. Regenbestendig, en kan enkele dagen met een volle batterij doen.
Is het ideaal? Nee, het allerliefst gebruik ik een volgens mij nog niet bestaande telefoon: betaalbaar, groot scherm, echt regenbestendig, langdurig met de batterij kunnen doen. Tot dit ideale apparaat op de markt komt doe ik het naar voldoende tevredenheid met de Garmin en kan ik mijn telefoon opgeladen houden voor het maken van foto's en andere zaken waar dat ding goed in is.
Je kan een jong gebruikte Garmin op marktplaats kopen. Die dingen zijn best waardevast, je komt er op marktplaats ook weer goed vanaf. Dan neem je die mee en 1 of meerdere apps op je telefoon en probeer je het onderweg uit. De meeste argumenten zijn wel benoemd en verder is het persoonlijke voorkeur.
Ok. Dank allemaal. Was enigzins overdonderd door het aantal reacties:) Ik ga een en ander uitproberen.
Als je wilt navigeren met een iPhone, is Pocket Earth de juiste app daarvoor, specifiek voor Apple en niet voor Android.
Gebruik het al jaren binnen en buiten Europa. In combinatie met een naafdynamo en een omvormer van Busch & Muller blijft mijn telefoon geladen en kan ik een hele dag fietsen en zien waar ik ben en naartoe wil, hotels, campings zoeken etc etc en 's avonds met een volle accu op bestemming aankomen. Via iPhone kan ik uiteraard ook Whats-appen , bellen en emailen, als ik dat wil. Via instellingen scherm alleen aan als nodig, enig nadeel is regen, scherm reageert dan niet (goed). Routes plan ik via Brouter.de op de computer, of andere apps, dan makkelijk op iPhone en/of iPad te zetten. Pocket Earth eenmalig betaling, wereldwijd kaarten; cursusmogelijkheid via Johan Blom, zoek maar op.
Succes.
DosSantos schreef:
ma 10 feb, 2025 10:32
Ik zoek gewoon de beste manier van navigatie op de fiets.
Alleen al het woord navigatie laat ruimte voor persoonlijke interpretaties.
Wil je dan een lijntje op de kaart dat je zelf volgt? Of wil je de z.g. turn-by-turn navigatie die je aanwijzingen geeft hoe de route te volgen ("over 30 m op rotonde rechts"), eventueel gesproken, en dan ook de route aanpast bij 'verkeerd' rijden?

Voor de iPhone is idd Pocket Earth of anders Guru Maps een goede keus.
Ik had eerst een Etrex Touch om te navigeren, en dat werkte prima. Ik heb wel eens op Mapsource gevloekt, maar het werkte en je hoefde niet meer te stoppen om op de kaart te kijken. Je fietste eigenlijk nooit meer fout.
Het mobieltje hadden we erbij om een stadje te verkennen en een bakker te zoeken.
Maar een paar jaar geleden bij de Fietsvakantiewinkel een cursus van Johan Blom gevolgd en nu navigeren we allebei op de Iphone. En ik vind dat een hele verbetering. Pocket Earth kent alle weggetjes en paden en je kunt makkelijk zoeken op winkels, hotels, campings enz in de buurt. En je ziet veel meer op het scherm dan de wegen in een vale kleur.
Als de accu 's middags op 30 % of zo is komt er een powerbank aan.
Routes download ik, maak ze zelf of pas deze aan met Brouter.
Nadelen? Bij regen komt er een aangepast plastic zakje overheen zodat de laadpoort droog blijft en je kunt niet zien hoever je op een helling bent en wat er nog komen gaat, zoals Climbpro van Garmin dat doet. Dat mis ik eigelijk wel.
Johan Blom geeft binnenkort een lezing die je online kunt volgen: https://beaglebikes.nl/lezing-smartphone-gps-navigatie/
Ik gebruik al jaren mijn Garmin Etrex en dat bevalt me heel goed. Telefoon gaat op vliegtuigstand (de appjes lees ik dan wel als ík daar aan toe ben) en neemt daarom weinig stroom. De Etrex sluit ik aan op de stroomvoorziening via de naafdynamo (cinq).

Er zitten ook batterijen in als reserve die geen stroom kosten als hij is aangesloten op de eigen stroomvoorziening. Zo lukt het me meestal om max 2 of 4 batterijen te gebruiken tijdens een fietsvakantie van plm. een maand. De Etrex heeft nog gewone AA batterijen nodig en dat vind ik ook een voordeel omdat die overal te verkrijgen zijn. Maar zoals gezegd probeer ik het gebruik van batterijen dus zoveel als mogelijk te beperken.

Voor oriëntatie gebruik ik Google Maps, maar op de telefoon heb ik ook al jaren (en heel tevreden over) de app Guru Maps.

Het is hier al gezegd dat de verschillen groot zijn. Ieder is op een gegeven moment zijn eigen methode gewend. Dat wil niet zeggen dat dat de beste oplossing is. Die is er denk ik niet.
door Bert van Sprang » vr 07 feb, 2025 13:12
Volgens mij is waterdichtheid geen probleem meer, wel dat het scherm reageert op de regendruppels, daarom stop ik mijn telefoon bij regen alsnog in een hoesje, wat de leesbaarheid id niet ten goede komt.
Zo hoef je de telefoon niet in je zak te stoppen. Er blijft genoeg ruimte om te ventileren tussen het scherm en de onderzijde van het kunststof plaatje om geen condensvorming te krijgen.

Als je last hebt van condensvorming zou je kunnen kijken of Sonax condensspray helpt.

Bijlagen

Ik vind het een must. Een garmin heb je al voor 270 en leidt je via vnl fietspaden en veilige wegen omdat hij daarvoor bedoeld is terwijl je telefoon (in elk geval google maps) je soms over de meest gevaarlijke wegen stuurt of zelfs richting beklimmingen stuurt die bedoeld zijn voor mountainbike. Wat voor mij het best werkt is de combinatie van deze twee om zo de beste routes te vinden als het geen gpx bestand betreft maar eigen routes.

En de batterijduur is tot 16 uur wat in elk geval genoeg is voor een dag en zo heb je altijd een opgeladen telefoon achter de hand.
pat-rick schreef:
zo 16 feb, 2025 11:33
...terwijl je telefoon (in elk geval google maps)...
Dat is juist het punt: de smartphone laat zich heel goed gebruiken voor navigatie op de fiets, én route plannen, maar NIET met Google (of Apple) Maps! Dat is nu toch wel voldoende benoemd hier?

Met OSM op je phone (in eerder genoemde apps) kun je via allerlei kleien paadjes een geweldige route fietsen, zonder veel planning of werk.
one argument down :D Maar dan blijft voor mij het voordeel van de batterijduur van garmin (16 uur).... en een reserve voor als de telefoon leeg zou zijn of zelfs kwijt of stuk.....
Flix schreef:
zo 16 feb, 2025 12:16
pat-rick schreef:
zo 16 feb, 2025 11:33
...terwijl je telefoon (in elk geval google maps)...
Dat is juist het punt: de smartphone laat zich heel goed gebruiken voor navigatie op de fiets, én route plannen, maar NIET met Google (of Apple) Maps! Dat is nu toch wel voldoende benoemd hier?

Met OSM op je phone (in eerder genoemde apps) kun je via allerlei kleien paadjes een geweldige route fietsen, zonder veel planning of werk.
Bedoel je dan ook bv zoiets als de komoot app op je telefoon installeren en die gebruiken om te navigeren?
Nodig of niet? Laat de keuze vrij. Mensen proberen te bekeren tot het een of het ander werkt niet. Men zou zelf de voor- en/of nadelen van beide systemen zelf moeten proberen. Natuurlijk helpen ervaringen van gebruikers.
Ikzelf zou niet zonder mijn Garmin op pad gaan. Maar dat is mijn ervaring na verschillende opties geprobeerd te hebben.
Just my 2-cents.
Gr Jan
Kruimelspoor volgen op een Garmin GPS. Faciliteiten onderweg (Camping, supermarkten, enz..) met OSMAND en Google Maps zoeken. Deze combinatie werkt perfect.
Ik vind het niet nodig om mijn locatie aan allerlei data-verzamelaars aan te leveren. Hierom kies is voor een Garmin. Maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Op mijn Garmin staat altijd OpenFietsMap dit is gebaseerd op, dezelfde kaart als OSMAND (OSM) afgelopen jaar heb ik gecontroleerd en onderweg naar Praag heb ik niet één camping/supermarkt/bakker/fietsenmaker gevonden die wel op OSMAND staat en niet op OpenFietsMap.
Het voordeel van OSMAND zijn de icoontjes die op je kaart staan waardoor het zoeken wat eenvoudiger is. Het POI management op de Garmin vind ik lastig, een gpx met campings kan ik dan wel weer eenvoudig op de Garmin kaart weergeven.