Senior2 schreef: ↑ma 13 mei, 2019 10:03
@BSM, leuk hoor zo’n oude asfalt randonneur. Zie je niet veel meer. Waarschijnlijk ook nog gewoon 28 mm banden, zoals toen gebruikelijk was.
De banden (en velgen) waren 27 x 1¼ -- dus uitgedrukt in ETRTO 630-28 -- een uiterst onhandige maat als je graag naar Frankrijk gaat. En zeker tegenwoordig sowieso een lastige maat want weinig keuze.
Indertijd was die 28 mm van de 27 x 1¼ zo smal nog niet, de 28 × 1⅝ × 1⅛ (ETRTO 622-28) pakte vaak smaller uit.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij was de Bridgestone Submariner de eerste "randonneur" die breed in de markt gezet werd. Indertijd stapten de "naar de Middellandse Zee fietsers" op een MBK, Gitane of Peugeot, en die fietsen waren veel lichter, nauwelijks geschikt voor bagage -- er ging meer in de rugzak als op zo'n fiets, althans als je de fiets heel wilde houden. (Volgens mij kon je toentertijd beter een sportieve Gazelle uit die tijd nemen en die dan uitrusten met wat "randonneurs-attributen", maar Gazelle werd toen door de goegemeente als een nogal braaf merk gezien.)
De Bridgestone Submariner werd evenwel niet serieus als "randonneur" aangeprezen, het was een rare mix van semi-sportief, degelijk en RVS waarmee de markt werd "bestormd". Hierdoor werden er heel wat verkocht aan mensen die bijv. bij RVS dachten dat ze de fiets probleemloos de hele winter onder een lekkende dakgoot konden zetten .... dat kon wel maar daarna was het geen goede fiets meer.
Zeker als je de fiets langere tijd aan "zeelucht" blootstelde was de combinatie van RVS, gewoon roestend staal, verchroomd staal en aluminium geen ideale voor een fiets. De schijfrem werd overigens in 1979/80 vervangen door de DINEX-rem. De mechanische schijfrem was goed maar vroeg aandacht (de caliper-scharnier-as had de nijging om nogal onbeweeglijk te worden). De DINEX-rem is leuker, een kruising tussen een schijf- en trommel-rem, maar ook de DINEX-rem vraagt aandacht.
Verder werd in de 70-er jaren standaard 52-48 x 14-16-18-20-22 als verzet gemonteerd.
Stap één was toentertijd een 40 of 42 "klein" voorblad en een "berg-pignon" dat tot 26 of 28 tandjes doorliep.
De derailleurs waren (en zijn) wondertjes van techniek en degelijkheid. Suntour Seven of Suntour VX, en deze derailleurs kunnen heel veel meer schakelen als waar ze voor ingezet werden: Je kan er ook een "7-speed" mee schakelen, en met wat goede wil tot 32 tandjes.
Been there done that.
Anyway, mijns inziens dus een "randonneur" avant la lettre, misschien zelfs een fiets die de wereldfietsers in het "wereld-fiets-pantheon" moeten opnemen.
Groeten BSM
PS Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig:
Wat was er eind 70-er/begin 80-er jaren verder aan "randonneurs" (incl pré-randonneurs) op de markt?
PS2 Wie er nog eens eentje wil zien: Ik heb een paar in "als nieuw" toestand in de schuur staan.