Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik heb zo'n wielset.
Daar hoef je geen moeite voor te doen. Of de spanning links en rechts gelijk is of niet hangt mathematisch samen met de (a)symmetrie van de spaken in het wiel. Bij een symmetrisch wiel zijn de spanningen links en rechts gelijk, of je nu wilt of niet. Als dat niet zo was zou de velg namelijk acuut een stukje opzij springen. En vice versa.
Ah zo, ik dacht al…tndmbkr schreef: ↑wo 10 nov, 2021 07:31@Shadow, je hebt gelijk.
Ik heb alleen willen zeggen dat er ook een Rohloffvriendelijke "boring" beschikbaar is.
Bij een Rohloffnaaf kan je volstaan met een symetrische velg.
Ik heb een (aangepaste) cassettenaaf ingespaakt.
We hebben alles in het werk gesteld om te bewerkstelligen dat de spaakspanning links en rechts identiek is.
Verder hebben we sterk verjongde spaken gebruikt voor de vereiste voorspanning op de spaken.
Voor een wiel met een systeembelasting in deze orde van grootte gaat het niet alleen om de sterkte van de velg.
Een aluminium velg wordt gemaakt van een lang recht profiel.Grandonneur schreef: ↑vr 05 nov, 2021 10:10.....Zo achterlijk zijn de ideeën in vakantiefietsenland werkelijk niet. .....
Bij gelijke constructie, materiaaleigenschappen en afmetingen is een velg met meer materiaal zwaarder, stijver en sterker.
Belofte maakt schuld, dus ik heb mijn achterwiel gemeten.
Ze zijn even dik. De E-modulus van staal is niet erg afhankelijk van het type staal. Ik denk eerder dat er even geen voorraad was. Gelukkig hebben ze de spaken niet gemengd.
Ik heb recent een set Storm26 28/29" gekocht en de velg weegt net geen 675 gram. Dat is nog lichter dan verwacht.
Jurr schreef: ↑wo 18 aug, 2021 22:51Concreet met een specifieke velg zou ik voor een Santos 3+ eens kijken naar bijvoorbeeld een Rad15 Storm26:
https://www.bike4travel.nl/velgen/5486- ... -velg.html