Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf? - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf?

206 berichten
Hangt ook van het gebruik af, als je gewoon gaat toeren zal het aanhouden van het maximum systeemgewicht prima werken, als je offroad gaat stuiteren over een keienveld met 40kg achterop en 15kg aan je vork dan zoek je de grenzen wel op, hoe zwaar je zelf ook bent.
Het is juist leuk (vind ik) de onderkant op te zoeken zonder er doorheen te zakken.
Dat is voor iedereen persoonlijk denk ik idd. Bert.
Ik hoop dat er binnenkort een carbon tegenhanger van de sterke tourvelg te krijgen is, dat lijkt me wel wat, variaties in alu velgen heb ik genoeg gezien en zetten geen hele grote stappen, juist met een carbon tourvelg die bijvoorbeeld 180 of 200kg kan hebben kun je gewicht winnen. De huidige carbon velgen zijn daarvoor nog wat te veel op sport afgestemd en maximum gewichten / spanningen zie je ook maar zelden genoemd.
Shadow schreef:
di 09 nov, 2021 15:17
....Ik hoop dat er binnenkort een carbon tegenhanger van de sterke tourvelg te krijgen is, ....
Ik heb zo'n wielset.
24 spaaks, 28mm, asymetrisch, semi-hooked, Europees en Rohloff vriendelijk "geboord".
Ik ben alleen niet tevreden over de officieel toegestane bandendruk.
Bij 200 kg past het contactoppervlak tussen band en weg meer bij een gravelbike dan bij een asfaltfiets.

Noot; bij deze velg wordt de maximale bandenspanning mede bepaald door de semi-hooked eigenschap.

Edit: We hebben het wiel op de pijnbank gelegd volgens de methode zoals beschreven in deze paper.
Het wiel gaf geen krimp.
https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... e57PjYCdTK
Maar heb je die 28 spaaks velg dan om een Rohloff heen gevlochten zitten? Dat lijkt me een vreemd zicht.
@Shadow, je hebt gelijk.
Ik heb alleen willen zeggen dat er ook een Rohloffvriendelijke "boring" beschikbaar is.
Bij een Rohloffnaaf kan je volstaan met een symetrische velg.

Ik heb een (aangepaste) cassettenaaf ingespaakt.
We hebben alles in het werk gesteld om te bewerkstelligen dat de spaakspanning links en rechts identiek is.
Verder hebben we sterk verjongde spaken gebruikt voor de vereiste voorspanning op de spaken.
Voor een wiel met een systeembelasting in deze orde van grootte gaat het niet alleen om de sterkte van de velg.
tndmbkr schreef:
wo 10 nov, 2021 07:31
We hebben alles in het werk gesteld om te bewerkstelligen dat de spaakspanning links en rechts identiek is.
Daar hoef je geen moeite voor te doen. Of de spanning links en rechts gelijk is of niet hangt mathematisch samen met de (a)symmetrie van de spaken in het wiel. Bij een symmetrisch wiel zijn de spanningen links en rechts gelijk, of je nu wilt of niet. Als dat niet zo was zou de velg namelijk acuut een stukje opzij springen. En vice versa.
Leon schreef:
wo 10 nov, 2021 10:43
En versa.
Vice was al gedaan.
tndmbkr schreef:
wo 10 nov, 2021 07:31
@Shadow, je hebt gelijk.
Ik heb alleen willen zeggen dat er ook een Rohloffvriendelijke "boring" beschikbaar is.
Bij een Rohloffnaaf kan je volstaan met een symetrische velg.

Ik heb een (aangepaste) cassettenaaf ingespaakt.
We hebben alles in het werk gesteld om te bewerkstelligen dat de spaakspanning links en rechts identiek is.
Verder hebben we sterk verjongde spaken gebruikt voor de vereiste voorspanning op de spaken.
Voor een wiel met een systeembelasting in deze orde van grootte gaat het niet alleen om de sterkte van de velg.
Ah zo, ik dacht al…
Een wiel is altijd een combinatie van de onderdelen, maar het begint bij een zo sterk mogelijke velg.
De huidige kwaliteit spaken geeft nog maar zelden aanleiding uit zichzelf aanleiding tot problemen.
Ik heb nog een vraag openstaan over aluminium velgen.
Zijn gewicht en sterkte onlosmakelijk met elkaar verbonden?
Ben je met een zware velg per definitie beter af op je vakantiefiets?
Grandonneur schreef:
vr 05 nov, 2021 10:10
.....Zo achterlijk zijn de ideeën in vakantiefietsenland werkelijk niet. .....
Een aluminium velg wordt gemaakt van een lang recht profiel.
Dat wordt in stukken gezaagd, en rond gebogen.
Bij de ene aluminiumlegering gaat dat gemakkelijker dan de andere.
De ene velg houdt er meer interne spanningen aan over dan de andere.
Dat zie je terug in de spaakspanning.
Bij sommige velgen heeft de wielbouwer meer moeite moeten doen om een rond wiel te maken.
Dan hebben niet alle spaken aan een zijde dezelfde voorspanning.

Ik vind dat een wiel meer kwaliteit heeft als alle spaken (aan een zijde) precies dezelfde voorspanning hebben.
Park Tool verwoord het zo:
https://www.parktool.com/blog/calvins-c ... ce-web-app

Bij het nameten van verschillende wielen is mij opgevallen dat de spaken in wielen die zijn gemaakt van lichtgewicht velgen,allemaal precies dezelfde voorspanning hebben.
Terwijl ik bij de zwaardere velgen veel meer verschil in spaakspanning heb gemeten.
Er zit wel een logica in: bij een stijve velg die even krom is als een lichte velg moet je meer moeite doen om hem tijdens het spaken recht te trekken.
Voor de rest is er wel een logica te bedenken maar dat is allemaal niet onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Je kunt er niet 100% van uit gaan dat een zware velg ook sterker of stijver is. Sterk en stijf zijn ook niet dezelfde eigenschappen. Het is ook niet gezegd dat sterkte één eigenschap is. Misshcein is een velg heel goed bestand tegen dubbelvouwen maar trek je de speken er zo doorheen. De mate van kromheid is niet één op één afhankelijk van de sterkte of stijfheid maar ook, en misschien wel vooral, van de fabricage. Natuurlijk moet een fabrikant zijn best doen om de velg recht te fabriceren zonder dat hij stijf staat van de interne spanningen.
De vraag is dan of het voordeel van een zwaardere en in principe dus sterkere velg opweegt tegen de grotere verschillen in spaakspanning. Dat kan ik niet wegredeneren. Ik kan alleen afgaan op wat ik om me heen zie en hoor en zelf meemaak en dat is dat héél lichte wielen waarschijnlijk niet de beste zijn en dat mensen als Shadow niet met lcihte velgen rondrijden.
Een testinstantie zou de rondheid van velgen van verschillend fabrikaat kunnen meten. De kans dat de discussie dan minder wordt is denk ik nul komma nul. :wink:
Ik hou het er op dat het niet verkeerd is om materiaal te kopen waarvan je weet dat veel fietsers van jouw 'type' het tevreden gebruiken en dat door gerenommeerde wereldfietser-winkeliers veel verkocht is. Spullen die al een tijd op de markt zijn hebben daarbij een voordeel want die zijn grondig in de praktijk getest.

Bedankt voor de link naar de Park Tool 'app'. Ik moet mijn wielen voor de grap eens in beeld brengen.
Bij het lichtere spul vervorm je de velg makkelijker, als je dat in de spaakspanning terug ziet - en dat doe je idd - dan heb je bij gebruik ook beperkingen. De stijvere velgen - ongeacht materiaal, hebben meer aandacht nodig, maar mijn ervaring is dat als je daar alle spanningen gelijk weet te krijgen, je de sterkste wielen hebt.

Leon is me voor :D
tndmbkr schreef:
do 11 nov, 2021 08:38
Ik heb nog een vraag openstaan over aluminium velgen.
Zijn gewicht en sterkte onlosmakelijk met elkaar verbonden?
Bij gelijke constructie, materiaaleigenschappen en afmetingen is een velg met meer materiaal zwaarder, stijver en sterker.

Zo ook sturen, frames, zadelpennen, vorken etc.

Er zit echter vaak een verschil in constructie en afmetingen, dus in de praktijk kan een zwaarder onderdeel toch minder goed zijn dan een doorontwikkeld hoogwaardiger product. Wat hierbij tegenwerkt is dat bij hoogwaardige wieler-producten gewicht primair is. Liever een lichter onderdeel dat even sterk is dan de concurrentie dan een even zwaar onderdeel dat sterker is dan de concurrentie.

Wat meespeelt is ook dat het meeste spul gewoon heel blijft, zeker tegenwoordig. Voor velgen is het goed dat we de tijd van Mavic only voorbij zijn :lol:
Leon schreef:
do 11 nov, 2021 09:34
Bedankt voor de link naar de Park Tool 'app'. Ik moet mijn wielen voor de grap eens in beeld brengen.
Belofte maakt schuld, dus ik heb mijn achterwiel gemeten.
Data: het is een wiel van mijn T400, origineel uit de fabriek van Fahrradmanufaktur. 26", Naaf FH-MC18 Alivio, 36 spaken, gekocht in of 2011. rechte spaken 2 mm RVS. Het maffe is dat de linker spaken magnetisch zijn en de rechter niet. Ik heb de spaken jaren geleden twee of drie keer nagespannen om het wiel weer rechter te maken. Aantal kilometers: ca. 22500. De band was tijdens de metingen opgepompt. Velg Exal MX-19. Band Big Apple 50.
Uikomst:
Afbeelding
Da's niet gek Leon...
Ik had sinds een paar weken het gevoel dat mijn achterwiel wat aandacht nodig had, bleek na 2 jaar gebruik toch wel wat spanning verdwenen (niet door mij gebouwd btw.) Na een rondje spannen zaten we weer op +/- 1400-900N en kunnen we weer vooruit.
Leon schreef:
zo 14 nov, 2021 14:13
Het maffe is dat de linker spaken magnetisch zijn en de rechter niet.
Ze hebben links misschien voor slappere spaken gekozen, zodat de rek gelijk blijft bij een lagere spanning?
ErikB81 schreef:
di 16 nov, 2021 23:28
Leon schreef:
zo 14 nov, 2021 14:13
Het maffe is dat de linker spaken magnetisch zijn en de rechter niet.
Ze hebben links misschien voor slappere spaken gekozen, zodat de rek gelijk blijft bij een lagere spanning?
Ze zijn even dik. De E-modulus van staal is niet erg afhankelijk van het type staal. Ik denk eerder dat er even geen voorraad was. Gelukkig hebben ze de spaken niet gemengd.
De rechter hebben een stempel A in de kop, de linker een +.
Shadow schreef:
ma 08 nov, 2021 20:10
Je hebt ons vooral verteld hoe goed de Andra velgen zijn, dank daarvoor. Ik zal overwegen een setje Rad15's te kopen. Ik kan me niet voorstellen dat het weglaten van 200 gram materiaal een sterkere velg op levert, maar wie weet.
Ik heb recent een set Storm26 28/29" gekocht en de velg weegt net geen 675 gram. Dat is nog lichter dan verwacht.
Ah mooi om te horen Nicole!
Dus in plaats van 3 maanden 10 pagina's en een kliko vol verwijderde berichten hadden we ook na één reactie al klaar kunnen zijn :lol:

Jurr schreef:
wo 18 aug, 2021 22:51
Concreet met een specifieke velg zou ik voor een Santos 3+ eens kijken naar bijvoorbeeld een Rad15 Storm26:

https://www.bike4travel.nl/velgen/5486- ... -velg.html