door
Lars TB » zo 07 nov, 2021 17:50
Grandonneur schreef: ↑vr 05 nov, 2021 10:10
Oprechte vraag; is zoiets wat je bedoelt met 'een select groepje'? Als zij het gebruiken, dan zal het toch wel goed zijn?
Ik probeer het wel te begrijpen. Hier onder threads ken ik namelijk eigenlijk geen voorbeelden die pleiten om per se een gebuste velg (of niet) te moeten gebruiken.
Volgens mij is het feit, maar corrigeer me als ik mijn feiten niet op een rijtje heb, dat de keuze voor een alu frame al decennia prima verdedigd wordt. Net als staal. of Ti. Wanneer is S gestopt met Cr-Mo? 10 jaar geleden? Nog wel altijd stalen vorken in een alu frame. Idworx; alleen alu of Ti. Die twee worden toch wel serieus gewaardeerd hoor... Christopher heeft nooit de moeite genomen om meer dan 1 stalen fiets (VSF) te testen, zat quotes te vinden over hoe matig een stalen fiets is. Koga (globe/twin/world)travellers 2001? alu.
Zo achterlijk zijn de ideeën in vakantiefietsenland werkelijk niet. Disc? járen voor race (uci dingetje) op allerlei vakantiefietsen ingezet. Ook hier in de threads héél veel pleidooi voor disc. Terzijde: na disc op race kwam gravel. intussen royaal omarmd door allerlei vakantiefietsers jong en oud. Zeer bruikbaar. Die vakantiefietsers zijn misschien zo conservatief nog niet
Nu zeg ik nergens dat busjes per definitie slecht zijn.
Ik zeg ook nergens dat stalen frames niet goed zijn.
Ik ken de voors en tegens van de meeste producten. En dan kun je kijken naar de toepassing. En dan krijg je verschillende waarheden. Zowaar.
Maar voor welk merk ik ook op een beurs sta, ik krijg toch de types langs die de achterhaalde wijsheden uit de vakantiefietswereld komen verkondigen. Misschien niet altijd direct uit zichzelf, maar dan indirect: "mijn zwager zegt dat ik alleen velgen met busjes moet hebben". En dan kan ik het weer gaan uitleggen. "Mijn fiets moet staal zijn". Sorry, dat hoeft niet + lang verhaal. "Schijfremmen zijn slecht". ... . Enzovoort. Soms gaan ze zelfs schreeuwen als je hun stelling probeert te weerleggen, een tactiek die complotdenkers overgenomen hebben... .
Het zijn geen mountainbikers, die zien meestal de voordelen wel in van een verandering. Of staan er in ieder geval voor open. Maar ook in dat wereldje gaan wat rare verhalen rond.
En dat zou nog niet zo erg zijn op zich, het probleem is dat mensen daardoor toch op de verkeerde fiets komen te zitten. Of niet de juiste onderdelen voor hun gebruik krijgen.
Je kunt prima op een half versleten Gazelle van 20 jaar oud op fietsvakantie. In Nederland, met genoeg fietsenmakers in ieder dorp. En als je niet al teveel bagage mee neemt. Vergeet hooguit je bandenplaksetje niet. Maar ook dan rijdt het prettiger op een compleet uitgeruste Santos. Dat soort nuances.