Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 130 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2651 berichten
Eigenlijk twee nieuwe aanwinsten.
Twee weken geleden kocht ik een Gazelle Torrente. Door de vorige eigenaar voorzien van spatborden en een bagagedrager.
Omdat 1) Gazelle in hun oude folder aangaf dat het frame was voorbereid voor schijfremmen, 2) het frame voldoende speling heeft voor dikke banden (50 mm) en 3) ik nog een setje schijfremwielen met 47 mm banden op zolder had staan leek het een ideale basis voor een stads-woon-werk-fiets project.
Gaandeweg de ombouw bleek de Torrente wel een IS schijfremopname te hebben, maar was die niet goed afgewerkt. De remklauw liep aan tegen de schijf. Er bestaat van Magura een speciale frees om de vatting van het frame bij te werken, maar die is zo duur dat de meeste fietsenmakers hem niet eens hebben. Zo liep het low-buget ombouwproject vast.

De oplossing bestond uit de tweede aanwinst:
Een Giant Expedition. De nieuwere uitvoering, die geen echte vakantiefiets meer is. De technische basis was goed, de algemene staat van onderhoud en uitzien redelijk. Na vervangen van een slechte achterderailleur, het middelste kettingblad en het zadel (een donoractie van de Torrente), het ontvetten van de achterste remschijf en het monteren van een nieuwe ketting en cassette rijdt de Explorer weer als nieuw.
Ik was al een tijdje bezig, maar nu zijn alle onderdelen binnen om hopelijk de achterbrug van mijn Canyon weer goed te kunnen opbouwen.

Een zootje lagers, ik moet er 4 plaatsen, twee dikke ringen die in theorie tussen de lagers gaan en dan de vulringen aan de buitenkant waarvan Canyon me niet met zekerheid kan zeggen wat de specificaties zijn. Dus hopelijk de juiste maat. Helaas ontbreken alle ringen en vulringen op dit moment op de fiets, dus kan het ook niet vergelijken.
20240704_131101.JPG
Een luxe aanwinst: Tubus Vega 29”, lijkt op het moment zo’n beetje de mooiste optie om een gewone mountainbike helemaal vakantiewaardig te maken.
IMG_0423.jpeg
Ik ben dan wel benieuwd hoe je deze op je mtb bevestigd.
Heeft de mtb oogjes?
Daar heeft Tubus dit op gevonden:
https://www.tubus.com/fileadmin/user_up ... MA_2.0.pdf
JanH schreef:
vr 19 jul, 2024 11:41
Ik ben dan wel benieuwd hoe je deze op je mtb bevestigd.
Heeft de mtb oogjes?
In ons geval inderdaad met oogjes op de mtb.
Daar heeft Tubus dit op gevonden:
Dan vind ik deze veel mooier:
m-wave-racky-klem.jpg
Die is zeker mooier maar dan zit je weer met de hoek waaronder de stangen naar de drager lopen, dat moet dan ook maar weer kunnen. Bij drager heb je liever niet al te veel bochten voor de stevigheid.
Bij drager heb je liever niet al te veel bochten voor de stevigheid.
Wat Idworx er ook van vind, die stangetjes dienen er alleen voor je bagagedrager op zijn plaats te houden. Als je mtb een dwarsstangetje in de staande achtervork heeft, kan je die eventueel ook gebruiken, alles beter als van die lelijke krassende beugels.
Nostalgie en emotie
1976 heeft mijn broer de Bikecentennial gefietst op een Koga Miyata Gent's Touring. Het jaar daarop heeft hij in Canada gefietst,
img234 a.jpg
Daarna heb ik deze fiets van hem overgenomen en in 1992 bij Kok in Utrecht ingeruild voor een Koga Randonneur Extra.

Begin juli stond er een op marktplaats en die kon ik niet laten staan.
Bij de 1ste aanblik begonnen m'n vingers al te jeuken om deze nagenoeg complete Koga op te knappen en haar waardigheid terug te geven.

Nu staat deze als "museumstuk" op mijn hobby-zolder
IMG_20240719_172240-1_HDR.jpg
janenliseth schreef:
di 30 jul, 2024 19:56

Nu staat deze als "museumstuk" op mijn hobby-zolder
Dat is toch wel een beetje jammer, dit lijkt me een fiets de vraagt om bereden te worden!

(En nog iets ... Naar hedendaagse reisfiets-normen is zowat alles aan deze fiets fout ... slap frame, de remmen, de veel te grote versnellingen, de wellicht wiebelige bagagedrager ... en toch reden dappere fietsers er gewoon mee naar Canada!)
Prachtig verhaal en prachtige fiets! Nooit meer wegdoen :)
janenliseth schreef:
di 30 jul, 2024 19:56
(En nog iets ... Naar hedendaagse reisfiets-normen is zowat alles aan deze fiets fout ... slap frame, de remmen, de veel te grote versnellingen, de wellicht wiebelige bagagedrager ... en toch reden dappere fietsers er gewoon mee naar Canada!)
[/quote]

Elke vergelijking gaat mank, maar op 1 punt is deze in ieder geval de beste en de sterkste en dat is STAAL
Gent's touring, die had ik ook. Heerlijke fiets!
Gents Touring had ik ook in de jaren 70-90 en heb er vele tochten mee gemaakt in onder andere de UK en Duitsland. Er is helemaal niets fout aan die fiets. Stalen frame. Ik kwam enkele jaren terug een fietser in Frankrijk tegen die op iets soortgelijks fietste en er kwam een nostalgisch verlangen bij mij naar boven en een zucht "waarom heb ik die weggedaan?"

Stijfheid van frame volstaat prima mits je niet je 'hele huisraad' mee wil torsen.

Mijn nieuwste aankoop is een MSR 2 pers. Hubba Hubba NX grondzeil. Met veel plezier gebruik ik deze tent zowel op de fiets als bij festivals zoals laatst Down The Rabbit Hole. Als tentluier een tyvek vliegerdoek. Naast mij op het veld kwam een Australiër met eenzelfde tent.
janenliseth schreef:
wo 31 jul, 2024 09:13

Elke vergelijking gaat mank, maar op 1 punt is deze in ieder geval de beste en de sterkste en dat is STAAL
Mocht die fiets van mij zijn, ik zou d'r zo mee op fietsvakantie vertrekken. Prachtexemplaar.
Fraaie fiets! Dank voor het hier delen. :D

Opvallend dat Koga de fiets toen met 27" wielen leverde. Ik vermoed dat ze een "bestaand" Miyata-frame hebben gebruikt dat was ontwikkeld voor de Amerikaanse markt waar die wielmaat de norm was.
non-fixie schreef:
wo 31 jul, 2024 19:52
Opvallend dat Koga de fiets toen met 27" wielen leverde.
Dankzij je opmerking herinner ik mij dat mijn Batavus "Tour de L'Europe" ook 27 inch velgen had en bovendien autoventielen.
Als je dan je band wilde oppompen bij een benzinestation dan haalde de luchtpomp soms niet de gewenste druk.
Poppink schreef:
do 01 aug, 2024 00:02
non-fixie schreef:
wo 31 jul, 2024 19:52
Opvallend dat Koga de fiets toen met 27" wielen leverde.
Dankzij je opmerking herinner ik mij dat mijn Batavus "Tour de L'Europe" ook 27 inch velgen had en bovendien autoventielen.
Als je dan je band wilde oppompen bij een benzinestation dan haalde de luchtpomp soms niet de gewenste druk.
Waarschijnlijk nog naweeën van de American Bike Boom van begin jaren '70, tijdens welke ook Nederlandse fabrikanten (waaronder Batavus) fietsen naar Amerika exporteerden. 27 inch wielen met Schrader-ventielen waren daarvoor wel vereist.

In 1975 stortte die markt volledig in, dus zullen restpartijen ongetwijfeld ook hier zijn verkocht.

Uit de Amerikaanse folder:

Afbeelding

Afbeelding
non-fixie schreef:
do 01 aug, 2024 00:49
Waarschijnlijk nog naweeën van de American Bike Boom van begin jaren '70, tijdens welke ook Nederlandse fabrikanten (waaronder Batavus) fietsen naar Amerika exporteerden. 27 inch wielen met Schrader-ventielen waren daarvoor wel vereist.

In 1975 stortte die markt volledig in, dus zullen restpartijen ongetwijfeld ook hier zijn verkocht.
Een Amerikaanse fietsfanaat, geboren begin jaren zestig, vertelde mij dat de folders van Nederlandse fietsmerken uit zijn jeugd absoluut niet aansloegen in de VS. Er stonden mensen in met daagse kleding aan. Belachelijk, wie gaat er nu in gewone kleding op een fiets zitten?!

Groetjes,

Carl