Eigenlijk twee nieuwe aanwinsten.
Twee weken geleden kocht ik een Gazelle Torrente. Door de vorige eigenaar voorzien van spatborden en een bagagedrager.
Omdat 1) Gazelle in hun oude folder aangaf dat het frame was voorbereid voor schijfremmen, 2) het frame voldoende speling heeft voor dikke banden (50 mm) en 3) ik nog een setje schijfremwielen met 47 mm banden op zolder had staan leek het een ideale basis voor een stads-woon-werk-fiets project.
Gaandeweg de ombouw bleek de Torrente wel een IS schijfremopname te hebben, maar was die niet goed afgewerkt. De remklauw liep aan tegen de schijf. Er bestaat van Magura een speciale frees om de vatting van het frame bij te werken, maar die is zo duur dat de meeste fietsenmakers hem niet eens hebben. Zo liep het low-buget ombouwproject vast.
De oplossing bestond uit de tweede aanwinst:
Een Giant Expedition. De nieuwere uitvoering, die geen echte vakantiefiets meer is. De technische basis was goed, de algemene staat van onderhoud en uitzien redelijk. Na vervangen van een slechte achterderailleur, het middelste kettingblad en het zadel (een donoractie van de Torrente), het ontvetten van de achterste remschijf en het monteren van een nieuwe ketting en cassette rijdt de Explorer weer als nieuw.
Twee weken geleden kocht ik een Gazelle Torrente. Door de vorige eigenaar voorzien van spatborden en een bagagedrager.
Omdat 1) Gazelle in hun oude folder aangaf dat het frame was voorbereid voor schijfremmen, 2) het frame voldoende speling heeft voor dikke banden (50 mm) en 3) ik nog een setje schijfremwielen met 47 mm banden op zolder had staan leek het een ideale basis voor een stads-woon-werk-fiets project.
Gaandeweg de ombouw bleek de Torrente wel een IS schijfremopname te hebben, maar was die niet goed afgewerkt. De remklauw liep aan tegen de schijf. Er bestaat van Magura een speciale frees om de vatting van het frame bij te werken, maar die is zo duur dat de meeste fietsenmakers hem niet eens hebben. Zo liep het low-buget ombouwproject vast.
De oplossing bestond uit de tweede aanwinst:
Een Giant Expedition. De nieuwere uitvoering, die geen echte vakantiefiets meer is. De technische basis was goed, de algemene staat van onderhoud en uitzien redelijk. Na vervangen van een slechte achterderailleur, het middelste kettingblad en het zadel (een donoractie van de Torrente), het ontvetten van de achterste remschijf en het monteren van een nieuwe ketting en cassette rijdt de Explorer weer als nieuw.