Een topic waar in een paar dagen al een indrukwekkend aantal pagina's mee gevuld is. Ik haak toch maar in, omdat enkele belangrijke zaken m.i. onbesproken zijn.
Net als veel anderen, adviseer ik je om je mountainbike geschikt te maken als reisfiets. Ik zou geen energie steken in het kopen van een andere fiets, hoe verleidelijk ook. Je hebt gewoon te weinig ervaring om daar verstandige keuzes in te maken en het gaat om een bedrag van waarschijnlijk meer dan €1000. Voor minder dan €500 ben je reisklaar op je MTB.
Om bagage op je MTB te kunnen vervoeren heb je minstens een achterdrager nodig. Hier is al verwezen naar de Old Man Mountain dragers waarvoor je geen aparte montagepunten op het frame nodig hebt, maar wel een bevestiging op de zadelpen of de zadelpenklem. Daar is al een link voor genoemd. Een andere dragerconstructie zonder montage-ogen is die van
Decathlon of van
Topeak. Bij al deze niet erg solide constructies moet je het gewicht beperken tot ca. 12 kg. Maar welke kant je ook op gaat in Europa, je hoeft nergens meer dan 2 ltr water mee te zeulen. Gewichtsbeperking kan eigenlijk geen probleem zijn. Sommige volumineuze spullen kun je ook goed opbergen in een stuurtas, bv. van
Ortlieb. Heel duur, maar waarschijnlijk wel toekomstbestendig voor iemand die wil gaan bikepacken..
Het allerbelangrijkste is dat je je MTB geschikt maakt voor een ontspannen fietshouding, die je uren kunt volhouden. De foto's van je twee fietsen laten een schizofrene situatie zien. Een Rockrider XC 500 waarvan de handgrepen op het stuur duidelijk lager staan dan het zadel en een woon-werk fiets waarvan de handgrepen duidelijk hoger staan. Het bijgevoegde commentaar was dat de MTB-houding al pijn doet na 30 min. De woon-werk fiets is in ieder geval plezierig genoeg voor 15 km naar het werk. Dat zal ongeveer 40 minuten zijn. Dat zijn nog lang geen 4 uur. Ik vermoed daarom dat je de handgrepen van de MTB misschien wel 15 cm hoger moet zetten.
Daarbij is het volgende van belang. De optimale fietshouding is dat romp en armen een hoek van ongeveer 90° maken.
- body-arm.jpg (22.05 KiB) 850 keer bekeken
Bij veel mensen die rechtop staan reiken de handpalmen ongeveer tot op de hoogte van het heupgewricht. Romp en armen zijn dus ongeveer even lang. Als armen veel langer zijn dan tot op de heupen, dan heet dat onder alpinisten een hoge aap-factor. Dat is in die sport een voordeel omdat je hoog kunt reiken. Sommige mensen hebben juist een lage aap-factor, dus armen die niet tot op de heupen reiken.
Naarmate je meer rechtop wilt zitten op een fiets en toch die hoek van 90° tussen romp en armen wilt vasthouden, moet het stuur omhoog en tevens ietsje dichterbij.
Onderstaande figuur is voor een persoon met een aap-factor van ongeveer 1. De tekening laat zien dat als je het stuur hoger wilt zetten dan het zadel, je in eerste instantie de stuurpen
niet moet inkorten. Pas als je de handgrepen bv. 15 cm omhoog wilt brengen, mag je de stuurpen misschien 2 cm korter maken.
Mijn advies : zet eerst op je MTB het zadel en handgrepen precies op gelijke hoogte. Kijk hoe je die positie vindt : te gestrekt of precies goed of stuur te dichtbij. Pas hieruit denkbeeldig de stuurpenlengte aan. Vervolgens ga je de handgrepen omhoog brengen voor een comfortabele positie. De correctie van de stuurpenlengte is heel gering.