Shrek schreef: ↑wo 01 mei, 2024 15:35
GMS21 schreef: ↑wo 01 mei, 2024 15:18
Het is geen snelspanner.
Le-zen.
Ik postte een link naar de site van Santos.
Op die site site staat een plaatje van de Travelmaster 3+.
Die heeft een Rohloff met 'gewoon' een snelspanner achter (en geen steekas dus)
Daaruit kun je opmaken dat het frame 135mm breed is, en geen 142mm of 148mm (steekas resp. steekas Boost)
En hij is ook geen 130mm want....
a: dat zijn mtb's en reisfietsen al zo'n 30 jaar niet meer.
b: Rohloffs worden niet gemaakt in 130mm.
135mm dus.
Ik wist niet dat "snelspanner" een inbouwbreedte impliceerde van 135 mm.
Maar bedankt voor de bevestiging van 135 mm.
Zo is de vraag heel specifiek geworden: waarom besloten Santos en/of hun dealer om een 130 mm hub te monteren in hun eigen heel bekend frame?
En opnieuw om geen foute zondebokken te schieten: het is niet zeker dat dat 5 mm samengetrokken zitten van de uitvaluiteinden tot de breuk heeft geleid.
Alleen, ik kan weinig anders bedenken, ik heb geen aanrijding gehad of zo, het zou wel moeten zijn dat iemand op mijn geparkeerde fiets heeft zitten stampen,terwijl ik in een winkel was. Maar die staat altijd goed in zicht, vlakbij ingang, waar iedereen passeert, en ook, tegen een muur, met de aandrijvingskant naar de muur toe. En ook, zo een geweld zou sporen op de framebuis moeten achterlaten, en die zijn er niet.
De oorzaak vinden is een belangrijk iets want als ik de onderdelen terug op een vervangend frame monteer, kan het over zoveel tijd weer prijs zijn.
Toegevoegd: de fiets vertoont enkele rariteiten, waar nooit oorzaak voor werd gevonden.
1) de achterband, een Schwalbe super-moto-x (62 mm), standaard keuze van Santos, slijt uit het midden. De centrale profielverhogingen, soort pijlvorm, als die aan de ene zijrand helemaal weg zijn, zijn ze aan de andere zijrand nog 2 mm. Dat is altijd zo geweest, en na een paar jaar begon ik de band te "flippen", waardoor ik nog een kwart levensduur (1 jaar doorgaans) extra kreeg.
Ik heb nog gedacht dat het kwam door de fixie setup en een gewoonte om altijd met hetzelfde been tegen te duwen, en daar nog expres op beginnen letten om het andere daarvoor te gebruiken maar geen verschil.
Dat lijkt erop te wijzen dat het achterwiel niet in het center van de fiets zit.
Wat 2) ook het rare onstabiele gedrag bij niks op bagagerek (dat door inertie voor stabiliteit zou kunnen zorgen). Hij rijdt dan bijna als een fiets zonder naloop (voorvork buiging om as stuur te wat te verschuiven van as wiel), een ervaring die ik had bij de eerste testrit vertrekkende van de dealer winkel en terug, en die ik daarna terugkreeg bij elk euvel waarvoor de hersteller mijn bagagerek leeg wilde.
Hoe dat uit het center zitten dan precies kan is een volgende vraag. Er zijn zoals gezegd en zie ook de Surly foto een inbusbout aan elke kant, en beide moeten los om het wiel eruit te kunnen nemen. Je zou dan denken dat het wiel gecentreerd blijft, en ook, dat linke en rechtse framebuis elk de helft van de 5 mm naar binnen bewegen. Ik heb daar niet precies op gelet, ik zag enkel dat het aanspannen van eender welke kant bout de uiteinden samentrekt. Ik ga dat zodra tijd eens pogen, achterwiel terug in kaal frame, en zien wat er beweegt en hoever. Voor zover dat lukt natuurlijk, ik zou wel een soort van vast referentiepunt aan beide kanten moeten maken, en ook precies genoeg daarvoor, niet evident.
Mijn Santos heeft velgremmen (iets anders kan niet wegens geen borgpunt voor veer cantilever en schijfremmohtage "gekaapt" door achtertandwiel).
Ik heb al gemerkt dat bij inknijpen van de achterrem dat het wiel wat zijdelings bewoog, en dacht dat dat door een drukverschil, of cilinderweerstand verschil (vuil, slijtage, dichtingen) kwam.
Het zou dus kunnen, en bovenstaande 3 problemen zouden dan, na 7 jaar, mee opgelost zijn met hubs van 135 mm inbouw.
Blijft de vraag waarom 130 mm hub, zelfs voor het reservewiel, gebouwd enige maanden na de fiets levering en ermee rijden.
Wat zou kunnen is dat Surly geen model had met de gewilde specificaties - 36 spaken, schijf. Of, niet tijdig in stock, en ze wilden de fiets eerder kunnen leveren, want die is erg lang in productie gebleven wegens de voor hen totaal nieuwe fixed gear versie.
https://surlybikes.com/uploads/download ... w_Hubs.pdf
Over-locknut dimensions: 100mm front, 135mm front, 120mm track rear, 130mm road rear, 135mm mountain rear
Hub body: Forged and machined 6061 aluminum with 32, 36 or 48 holes. Black or silver anodized with a laser-etched logo
Bearings: 6901 non-adjustable cartridge
Axles: Proprietary design CroMoly with stainless steel hardware. All Ultra New hub axles are QR-compatible
Een hub met 36 spaakgaten en 135 mm inbouw heeft Surly dus.
Blijft dus die ene vraag, waarom dan een 130 mm.