door
rvdh » wo 19 okt, 2016 09:32
Koen & Sam schreef:Dubbel gevoel bij deze fiets, naar wendbaarheid tov een 2.9 is dit een vooruitgang, maar een 2.9 kan ook al 60mm banden aan, zelfs 62mm.
3+ gaat mensen doen denken dat ze een 650b+ band kunnen plaatsen. Wat niet klopt dus... want een 70, 80mm of nog bredere band past er niet tussen.
Ik zie hier eerder een opvolger/vervanger in voor de travelmaster 2.6 als ze hem nu ook aanbieden met derailleur dan is dit best mogelijk.
Hier hadden we gehoopt op een soort 650b+ terreinvreter te kunnen zien. Plaats een 650b velg op een 2.9 met een 70mm brede band (is effectief mogelijk, maar dan op schijfremmen) dan heb je een veelzijdigere fiets en kan je voor het echte off road werk er zelfs nog een geveerde voorvork op zwieren.
Bij de travelmaster 3+ is het mogelijk om een 70mm band te monteren op de 27,5 inch. Dit is echter niet mogelijk tegelijk met vaste spatborden, maar dat zal dan ook niet de bedoeling zijn.
het voordeel van dat te doen bij de 27,5 inch ipv bij de 28 inch ( of 29 if you wish, het is dezelfde velg) is dat het bracket (trapas) minder hoog is bij de 27,5 en dus het zwaartepunt ook. Daardoor is het stabieler. Het verschil tussen 28 inch met 50mm schwalbe band en 27,5 inch met 62mm band is al ongeveer 1,3 cm.
Een derailleur is zeker wel mogelijk .
Er zijn meningen en voorkeuren, die zijn enorm persoonlijk. De ene houdt van velgremmen, de ander van schijfremmen, vering of geen vering.... Enz. Er blijft altijd onderhoud aan een hydrolisch systeem, maar veel minder dan een kabelbedient systeem, anders zou de kabel niet zo regelmatig gesmeerd moeten worden. Een verende voorvork is minder gewenst op een vakantiefiets vanwege de kwetsbaarheid en onderhoud, een brede band biedt ook comfort en is gemakkelijker te vervangen. Anders is er altijd nog keus voor een 2.9 met schijfrem, verende vork , schijfremmen en 27,5. Het blijft Santos-> jouw wens wordt jouw fiets. En wij helpen jou daarmee.
Kom anders een langs om onder genot van een kop koffie verder te discusseren .