door
Jurr » wo 02 aug, 2023 12:07
MichaelN schreef: ↑wo 02 aug, 2023 11:43
Ik ben alleen heel tevreden over de 37mm die ik altijd al heb gehad. Bredere banden zijn wel erg ‘in’ merk ik de laatste paar jaar. Is dat niet een hype/trend? Ik weet het niet omdat ik er nooit op gereden heb, dus ik kan er niet over oordelen.
Op fraai glad Nederlands fietspadasfalt maakt het zeker met vakantiebagage weinig tot niets uit. Maar op al het andere dan dat zoals klinkerwegen, kasseien, slecht wegdek en allerlei anders wat je vooral in het buitenland treft zul je wel verschil merken.
Met het wegstrepen van je Feathershock vork lever je daarmee ook een stuk comfort in, dat kun je deels weer terugwinnnen met een bredere band.
Als je je comfort uit je bredere banden haalt hoeft er geen veelal kwetsbare, vaak zware en doorgaans prijzige verende vork in, net als bijvoorbeeld een verende zadelpen. En alles wat er niet op zit, kan ook niet stuk
Een goede verende vork zou best een optie kunnen zijn, maar die hebben wel een prijskaartje en ook regelmatig onderhoud nodig. Niet zo handig als dat vorkonderhoud halverwege je fietsreis plaats zou moeten vinden en bij het niet doen nog voor het einde van je reis tot negatieve gevolgen leidt. Je vindt dat soort vorken van merken als bijvoorbeeld Fox en Rockshox in de betere mountainbikes.
Als je nu tevreden bent lekker blijven bij wat je hebt, je zou bij een versleten band de vervanger richting de maximale mogelijke breedte van je frame/vork kunnen kiezen en bij een eventuele volgende fiets zorgen dat frame&vork de mogelijkheid bieden om die breedte wel in te gaan.