Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn Pinion ervaring - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Mijn Pinion ervaring

Zeer zeker.

En dat dat oliewisselen bij een C-serie makkelijker gaat dan bij een P-serie maakt voor die ene keer in het jaar/10k km toch niet uit? Lekker op z'n zij leggen die fiets bij een P ;)
Leon schreef:
do 13 apr, 2023 11:58
Was olieverversen niet o.a. nuttig om allerlei slijpsel en de reactieproducten daarvan te verwijderen?
Klopt. Maar, bij vrijwel elke tandwielkast die ik ken mag dat slijpsel zich onder in de bak verzamelen, zodat het bij het aftappen direct met de olie de kast verlaat.
De technici van Pinion (voorheen werkzaam op de versnellingsbak-afdeling van Porsche ?) hebben de zaak (bij de P18) zodanig ontworpen dat dat slijpsel bij het aftappen pas na een reis via de tandwielen en schakelpallen de uitgang bereikt :D .
Speeder300 schreef:
do 13 apr, 2023 13:21
Leon schreef:
do 13 apr, 2023 11:58
Was olieverversen niet o.a. nuttig om allerlei slijpsel en de reactieproducten daarvan te verwijderen?
Klopt. Maar, bij vrijwel elke tandwielkast die ik ken mag dat slijpsel zich onder in de bak verzamelen, zodat het bij het aftappen direct met de olie de kast verlaat.
Dan zou ik even controleren of de aftap plug magnetisch is, net zoals dat bij auto's het geval is.
Nee, die is niet magnetisch, is daar ook veel te klein voor om een magneet toe te passen.
Wat mij opvalt met verwisselen van de bakolie is dat de gebruikte olie niet helder maar troebel is (zoals in vele andere toepassingen) wat betekent dat er vooral een suspensie is van vervuiling. Het laten staan van die oude olie resulteerde pas vele dagen later in het langzaam neerdalen van de verontreinigingen. Met andere woorden het komt toch grotendeels mee met wisselen, als je de P-bak dan ook nog goed schuin houdt, lijkt me dit meer dan afdoende. Dit nog even los van het eventueel afbreken van de ketens van de olie, wat mijns inziens niet echt gebeurd vanwege het ontbreken van een hoge temperatuur zoals in sommige verbrandingsmotoren. Daarom zou ik er ook gerust langer dan een jaar mee durven rijden en misschien eerder de 10.000km aanhouden. Het gesloten systeem met relatief geringe krachten heeft niet zoveel te lijden. Ik heb de Rohloff-naaf van mijn vrouw ook al een aantal jaar niet ververst besef ik me net. Zal het weer eens doen, maar ook daar gebeuren niet ineens rare dingen mee.
Persoonlijk durf ik (in het algemeen) een tandwielkast-olie best een leven lang te laten zitten. Kennis van, inzicht in, en kwaliteiten van olie zijn de laatste decennia met sprongen vooruit gegaan, het is aan de gebruiker om daar al dan niet de vruchten van te plukken.
Ik weet niet welke oliesoort Pinion ( en Rohloff) specifiek gebruiken, ik lees wel overal dat het spul bij vervangen donker is, en stinkt. De opgegeven levensduur van 10.000 km zegt me wel wat over de kwaliteit, de opgegeven periode van een jaar kan ik niet helemaal plaatsen.
Ik heb een rohloff en schakel nooit onder kracht.

Ben nu voor 10 dagen in Mallorca en heb een Decathlon mtb gehuurd met helm voor €16.

Allemaal heuvels hier. Dan merk ik hoe gelukkig ik ben met mijn rohloff.

Mario
Speeder300 schreef:
za 15 apr, 2023 18:20
Persoonlijk durf ik (in het algemeen) een tandwielkast-olie best een leven lang te laten zitten. Kennis van, inzicht in, en kwaliteiten van olie zijn de laatste decennia met sprongen vooruit gegaan, het is aan de gebruiker om daar al dan niet de vruchten van te plukken.
Ik weet niet welke oliesoort Pinion ( en Rohloff) specifiek gebruiken, ik lees wel overal dat het spul bij vervangen donker is, en stinkt. De opgegeven levensduur van 10.000 km zegt me wel wat over de kwaliteit, de opgegeven periode van een jaar kan ik niet helemaal plaatsen.
Ik heb vroeger veel aan Honda bromfietsen gesleuteld (4-takt oldtimers). Dat olie in een verbrandingsmotor sneller verouderd, zeker als dit bij een eencilinder ook de olie is waar de natte koppeling in draait en de versnellingsbak is dan ook niet gek. Hoge temperaturen en slijtageproducten zorgen daar voor een uitdagende omgeving. Een afgesloten versnellingsbak waar je een gespecialiseerde olie kan toepassen die in het geval van fietsen dan ook nog geen extreme toerentallen of vermogens te verwerken krijgt, zal het inderdaad prima lang uithouden. Of je nu in Nederland je rondjes fietst of elders op de wereld, de olie in de bak merkt het verschil niet. 10.000km lijkt me dan ook prima en langer durf ik ook gerust wel, dat jaar vind ik uit de lucht gegrepen. Misschien fijn voor de rijwielhandel. Maar goed, ik heb de olie staan en de spuit met nippel. Eens in de zoveel tijd een beetje aandacht als je toch de rest van de fiets ook naloopt, schoonmaakt en smeert kan natuurlijk geen kwaad.
Ook heb ik inmiddels al drie losse Pinion-bakken gebruikt op de kop getikt en die werkten ook allemaal vlekkeloos. Als je niet weet hoelang de laatste oliebeurt geleden is, kan het geen kwaad dit te verversen voor montage. Nieuwe kabeltjes, nieuw vet en klaar ben je. Alle losse deeltjes die eraan of op moeten zijn ook los te verkrijgen.
Laat mij één ding duidelijk stellen: ik ken er niets van :D

Maar van een fietsenhandelaar met ervaring én bijpassend YT-kanaal had ik begrepen dat de olie periodiek moet vervangen worden, enerzijds om het slijpsel rondom de tandwielen dat na gebruik ontstaat te verwijderen (5000 km Rohloff - 10000 km Pinion), en anderzijds omdat deze (ook al zit het geheel in een gesloten circuit) toch op één of andere manier vocht aantrekt (gygroscopisch - is dit het juiste woord?) - (systeem is nooit perfect lucht/oliedicht) waardoor de tandwielen (zouden kunnen) roesten/corroderen (na een jaar dus).

Opnieuw: ik ken er niets van, dus don't shoot me :)
Voor een definitief oordeel is het wachten op de fotoshoot van Leon.
@August,

Is dat “handel” die losse Pinion bakken? Ben dan wel benieuw wat dat mag kosten?

Gr, Marcel
Tsja liefhebberij meer denk ik. Ik heb één keertje wel een mooie P1.18 voor een heel nette prijs kunnen kopen en daarna weer voor meer verkocht. Maar verder meer voor de heb en je moet er tegenaan lopen, er staat niet vaak zoiets te koop. Want ja, je hebt een passend frame nodig en niet veel mensen verkopen zoiets los.
Ooit komen ze weer te voorschijn, op een heleboel na die onwetend in de container worden gemikt en de weinige die versleten zullen zijn.
Headley schreef:
za 15 apr, 2023 20:24
gygroscopisch - is dit het juiste woord?
Je was heel dicht in de buurt: hygroscopisch.
Als er ooit wat is: Het mooie is dat er voor zover ik begreep een soort vaste prijs is voor een service/revisie. Stuur je die bak op en voor een vast bedrag heb je gegarandeerd weer een goede terug met een garantieperiode erop. Nog geen gebruik van hoeven maken, maar wel fijn om te weten.
August schreef:
za 15 apr, 2023 18:36
Ook heb ik inmiddels al drie losse Pinion-bakken gebruikt op de kop getikt en die werkten ook allemaal vlekkeloos.
Weet je daardoor toevallig of bij een P18 het huis aan de onderzijde voldoende wanddikte heeft om een aftap-gat te boren en daar draad in te tappen?
Zonder de doorsnede van de behuizing te zien kan ik daar geen uitspraak over doen. Ik zou dat niet aanraden want Pinion zal een gemodificeerde behuizing niet meer accepteren als er ooit iets mee is.
Ik denk echt dat een reguliere oliewissel ook bij de P-line effectief genoeg is. Fiets schuin leggen, in een werkstandaard draaien of desnoods de hele bak even los en dan de wissel doen zijn alledrie prima.
supermario schreef:
za 15 apr, 2023 18:26
Allemaal heuvels hier. Dan merk ik hoe gelukkig ik ben met mijn rohloff.
Qua trefzeker schakelen wel, qua “even druk van de pedalen” niet.
August schreef:
za 15 apr, 2023 18:36
Of je nu in Nederland je rondjes fietst of elders op de wereld, de olie in de bak merkt het verschil niet. 10.000km lijkt me dan ook prima en langer durf ik ook gerust wel, dat jaar vind ik uit de lucht gegrepen. Misschien fijn voor de rijwielhandel.
Ook makkelijker te onthouden. Elk jaar op 16 april is net een verjaardag in je agenda. Met delen van jaren of meerdere jaren zal die routine er vast minder snel in komen. En ach, als de fiets ervoor weggebracht wordt kan men ook even naar de rest kijken of het allemaal nog wel klopt.
August schreef:
za 15 apr, 2023 23:08
Als er ooit wat is: Het mooie is dat er voor zover ik begreep een soort vaste prijs is voor een service/revisie. Stuur je die bak op en voor een vast bedrag heb je gegarandeerd weer een goede terug met een garantieperiode erop. Nog geen gebruik van hoeven maken, maar wel fijn om te weten.
Ik ook niet. Vooral in de beginjaren hadden ze nog wel eens wat kinderziektes. Zelf wel een nieuw setje CNC cranks van ze gekregen, daar kwam toch wat teveel speling op. Bij de nieuwe had je daar geen last meer van.
August schreef:
za 15 apr, 2023 23:21
Ik zou dat niet aanraden want Pinion zal een gemodificeerde behuizing niet meer accepteren als er ooit iets mee is.

Fiets schuin leggen, in een werkstandaard draaien
Voor wat betreft het tweede: ik moet er nog mee aan de slag, maar ik had het idee om eerst met twee touwtjes aan de uiteinden van het stuur naar het zadel te zorgen dat het voorwiel recht blijft staan, om vervolgens de fiets aan het achterwiel omhoog (verticaal) te takelen zodat de aftap-opening daarmee aan de onderzijde van de bak komt te zitten én je er goed bij kunt (op zichzelf idioot, maar je moet toch wat).

Voor wat betreft het eerste: aan de andere kant zou het leuk zijn om een goed werkend aftapgat aan de onderkant in het huis te maken, en dan de bak op te sturen naar Pinion (als dat daarna ooit eens nodig mocht zijn), kijken hoe ze reageren.
Ik heb ze namelijk al eens een nette mail gestuurd om te vragen naar de achterliggende gedachte van de aftap-mogelijkheid ergens op het hoogste punt van de behuizing. Met name omdat die twee van origine nota bene afkomstig zijn van versnellingsbak-afdeling van Porsche was ik benieuwd naar de ongetwijfeld briljante redenatie hier achter.

Daarop helaas geen reactie ontvangen.
Ik heb wel eens gelezen dat de twee oprichters eens even stage gelopen hebben bij Porsche, ‘t is nu niet zo dat ze daar versnellingsbakken ontwikkelden.
Vaak wordt olie opgezogen ipv afgetapt, niks mis mee. Er ligt nu niet direct slijpsel onderin dat bakje denk ik.