door
August » za 15 apr, 2023 17:46
Nee, die is niet magnetisch, is daar ook veel te klein voor om een magneet toe te passen.
Wat mij opvalt met verwisselen van de bakolie is dat de gebruikte olie niet helder maar troebel is (zoals in vele andere toepassingen) wat betekent dat er vooral een suspensie is van vervuiling. Het laten staan van die oude olie resulteerde pas vele dagen later in het langzaam neerdalen van de verontreinigingen. Met andere woorden het komt toch grotendeels mee met wisselen, als je de P-bak dan ook nog goed schuin houdt, lijkt me dit meer dan afdoende. Dit nog even los van het eventueel afbreken van de ketens van de olie, wat mijns inziens niet echt gebeurd vanwege het ontbreken van een hoge temperatuur zoals in sommige verbrandingsmotoren. Daarom zou ik er ook gerust langer dan een jaar mee durven rijden en misschien eerder de 10.000km aanhouden. Het gesloten systeem met relatief geringe krachten heeft niet zoveel te lijden. Ik heb de Rohloff-naaf van mijn vrouw ook al een aantal jaar niet ververst besef ik me net. Zal het weer eens doen, maar ook daar gebeuren niet ineens rare dingen mee.