door
Jurr » vr 24 mar, 2023 13:19
willem.m schreef: ↑vr 24 mar, 2023 11:39
Ik heb al 17 jaar een vaste relatie met mijn vakantiefiets. [...] Nog 8 jaar en we vieren ons zilveren huwelijk!
Fraai =)
Bij mij is een fiets meer een som van onderdelen die kunnen wisselen. Zo is mijn zelfde Rohloffnaaf jaren lang van frame naar frame gegaan, tot ik overstapte van wielmaat van 26 inch 559 naar 27.5 inch 584. M'n trouwe Rohloff ingespaakt laten zitten in de 26 inch velg en afscheid genomen van het karakteristieke geel met blauwe stickertje en tweedehands een exemplaar met gegraveerd naafnummer gevonden om die in te laten spaken in een nieuwe velg.
Andere onderdelen idem dito. Het is niet steeds een nieuwe fiets, maar steeds stukjes van vooral gebruikte marktplaats scores die weer kunnen veranderen.
Het Pinion avontuur heeft ernaast bestaan, maar is ondertussen alweer een tijdje klaar
Voor mij deel van de lol, voor anderen een terugkomend stuk materiaal-blabla op een forum waar ze liever niet over lezen
Speeder300 schreef: ↑vr 24 mar, 2023 12:56
Ik heb het, met mijn technische achtergrond, altijd als onbegrijpelijk ervaren dat mensen overwegen om met een Nexus, Rohloff, of Pinion onder belasting te schakelen.
Als je even de moeite neemt om in een exploded-view tekening te kijken naar de grootte van de palletjes die een tandwiel moeten pakken of loslaten dan weet je voldoende.
Oh zeker, al zal vooral een bruusk doordenderende e-bike middenmotor er nog minder gevoel bij hebben
Kijk bijvoorbeeld eens naar die oude Flyer fietsen die niet zo lief waren voor de Rohloff naven achterin.
Maar in sommige situaties gaat het toch even met net iets minder beleid. Zeker op mountainbike gebied, dan kan soms net met wat minder fluwelen handschoentjes schakelen het verschil zijn tussen een kwartier naar boven lopen en nog net dat stuk fietsend in beweging blijven zonder te lopen