Fedor schreef: ↑ma 08 aug, 2022 19:42
Om te beginnen: ik ben een waardeloze fietser
Nu het hele verhaal:
......etc.
Hoe doen de racefietsers/gravelbikers die klimmen dit? Specifieke training (met hartslagzones e.d.) of gewoon veel fietsen met de fiets zodat het lijf "gewend" raakt aan de zwaardere versnellingen en zo kracht opbouwt?
We worden ouder, Fedor, maar niet waardelozer.
Ik heb eens gegoogled op "hellingspercentage Eyserbosweg" en kom dan "tot 17%". En wees dan eerlijk, dat is geen sinecure.
Vorige week ben ik 3 dagen gaan bikepacken met mijn vrouw op onze gravelbikes, lichtgewicht kampeerspulletjes mee, etc., en hebben we de eerste middag 74 km gefietst naar Winterswijk, 13:00 uur vertrokken en om 17:15 uur aangekomen. Dat was best doortrappen (voor ons), maar te doen.
Een dag later verder naar Giesbeek gefietst, de hele dag sterke wind tegen, zelfde afstand, meer en langere pauzes, want wind tegen vergt meer van je lichaam. Die dag viel ons het fietsen zwaar.
De laatste dag fluitend 95 km gefietst, 's ochtends begonnen met een klimmetje op de Posbank ("tot 9%").
Wat ik maar wil zeggen: de ene dag is de andere niet. De ene dag worstel je je kreunend en hijgend vooruit of naar boven, de andere dag met wat meer gemak en plezier.
Na een rondje van 243 km in 3 dagen vroeg ik me af hoe ik het in hemelsnaam heb klaargespeeld om Tilff-Bastogne-Tilff te fietsen, met de Côte de la Redoute ("op het steilste stuk 50 m van 20%") en andere leuke klimmetjes.
Dezelfde afstand als de afgelopen 3 dagen, maar dan in 1 dag. Maar ja, toen was ik 23 jaar jonger, 8 kg lichter en beter getraind.
Ook in de klimhal moet ik genoegen nemen met een 5B (en met een paar bloks een 5C), wat vroeger mijn opwarmingsroutes waren.
Ik probeer zoveel mogelijk te fietsen (en te sport/-rotsklimmen), zodat mijn lijf gewend blijft aan zwaardere inspanningen. Op die manier probeer ik mijn kracht te behouden, maar wel tot op zekere hoogte.
Hierbij probeer ik wel regelmatig uit mijn comfortzone te gaan en het uiterste van mijzelf te vergen qua inspanningen.
Het niveau van vroeger zal ik niet meer halen, maar het plezier is er niet minder om
FYI: Mijn Rondo gravelbike heeft twee voorbladen, 48-32 en een cassette 11-32. De 3T Exploro Race Ekar 1x13 gravelbike van mijn vrouw heeft vóór 38 en achter 9-42. Dat bevalt ons beiden uitstekend.