Om te beginnen: ik ben een waardeloze fietser
Nu het hele verhaal: Ik heb de oude gravelbike van mijn vrouw op mij aangepast qua maten zodat ik er mee kan fietsen, Deze heeft momenteel een kleinste versnelling van 34-42 (Wolftooth derailleurverlenger maakt dit mogelijk, anders zou het 34-36 wezen. Voor een racefiets/gravelbike is dit echt laag, er zijn er zat die in Limburg rondrijden met groter dan 1:1 boven komen op de zwaarste hellingen.
Ik doe geen specifieke training maar fiets wel veel en maak daarbij ook veel hoogtemeters: dit jaar tot nu toe 47 hkm. Ik had verwacht dat het klimmen met een lichte gravelbike én daarbij ook een relatief lichte eerste versnelling dus wel goed mogelijk zou zijn. Dat valt dus eigenlijk zwaar tegen... hellingen waar ik met de zware Rohloff fiets (met 46-22) met twee vingers in de neus bovenkom blijken zware vestingen te zijn waarbij percentages van rond de 10-11% wel de max vormen. Mijn idee om een bikepacking-fiets (gravelbike met derailleur) er bij te nemen voor de sportievere ritten is nogal uiteengespat want het kampeerspullen wordt het klimmen sowieso nog wat zwaarder. OK ik ben ook geen 20 meer maar er zijn meer ouwe lullen met een racefiets die prima hellingen kunnen pakken.
En dan lees je ook de reclameverhalen: "Met deze standaard overbrenging voor een gravelbike (30-36) kom je echt overal makkelijk boven." Nou niet dus
Hoe doen de racefietsers/gravelbikers die klimmen dit? Specifieke training (met hartslagzones e.d.) of gewoon veel fietsen met de fiets zodat het lijf "gewend" raakt aan de zwaardere versnellingen en zo kracht opbouwt?
Nu het hele verhaal: Ik heb de oude gravelbike van mijn vrouw op mij aangepast qua maten zodat ik er mee kan fietsen, Deze heeft momenteel een kleinste versnelling van 34-42 (Wolftooth derailleurverlenger maakt dit mogelijk, anders zou het 34-36 wezen. Voor een racefiets/gravelbike is dit echt laag, er zijn er zat die in Limburg rondrijden met groter dan 1:1 boven komen op de zwaarste hellingen.
Ik doe geen specifieke training maar fiets wel veel en maak daarbij ook veel hoogtemeters: dit jaar tot nu toe 47 hkm. Ik had verwacht dat het klimmen met een lichte gravelbike én daarbij ook een relatief lichte eerste versnelling dus wel goed mogelijk zou zijn. Dat valt dus eigenlijk zwaar tegen... hellingen waar ik met de zware Rohloff fiets (met 46-22) met twee vingers in de neus bovenkom blijken zware vestingen te zijn waarbij percentages van rond de 10-11% wel de max vormen. Mijn idee om een bikepacking-fiets (gravelbike met derailleur) er bij te nemen voor de sportievere ritten is nogal uiteengespat want het kampeerspullen wordt het klimmen sowieso nog wat zwaarder. OK ik ben ook geen 20 meer maar er zijn meer ouwe lullen met een racefiets die prima hellingen kunnen pakken.
En dan lees je ook de reclameverhalen: "Met deze standaard overbrenging voor een gravelbike (30-36) kom je echt overal makkelijk boven." Nou niet dus
Hoe doen de racefietsers/gravelbikers die klimmen dit? Specifieke training (met hartslagzones e.d.) of gewoon veel fietsen met de fiets zodat het lijf "gewend" raakt aan de zwaardere versnellingen en zo kracht opbouwt?