Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versnellingen racefiets/gravelbike niet toereikend voor mij? - Forum Wereldfietser

Versnellingen racefiets/gravelbike niet toereikend voor mij?

Om te beginnen: ik ben een waardeloze fietser :(

Nu het hele verhaal: Ik heb de oude gravelbike van mijn vrouw op mij aangepast qua maten zodat ik er mee kan fietsen, Deze heeft momenteel een kleinste versnelling van 34-42 (Wolftooth derailleurverlenger maakt dit mogelijk, anders zou het 34-36 wezen. Voor een racefiets/gravelbike is dit echt laag, er zijn er zat die in Limburg rondrijden met groter dan 1:1 boven komen op de zwaarste hellingen.

Ik doe geen specifieke training maar fiets wel veel en maak daarbij ook veel hoogtemeters: dit jaar tot nu toe 47 hkm. Ik had verwacht dat het klimmen met een lichte gravelbike én daarbij ook een relatief lichte eerste versnelling dus wel goed mogelijk zou zijn. Dat valt dus eigenlijk zwaar tegen... hellingen waar ik met de zware Rohloff fiets (met 46-22) met twee vingers in de neus bovenkom blijken zware vestingen te zijn waarbij percentages van rond de 10-11% wel de max vormen. Mijn idee om een bikepacking-fiets (gravelbike met derailleur) er bij te nemen voor de sportievere ritten is nogal uiteengespat want het kampeerspullen wordt het klimmen sowieso nog wat zwaarder. OK ik ben ook geen 20 meer maar er zijn meer ouwe lullen met een racefiets die prima hellingen kunnen pakken.

En dan lees je ook de reclameverhalen: "Met deze standaard overbrenging voor een gravelbike (30-36) kom je echt overal makkelijk boven." Nou niet dus :roll:

Hoe doen de racefietsers/gravelbikers die klimmen dit? Specifieke training (met hartslagzones e.d.) of gewoon veel fietsen met de fiets zodat het lijf "gewend" raakt aan de zwaardere versnellingen en zo kracht opbouwt?
Ik rijd met een racefiets waar ik van de 50-34 voor een 50-39 heb gemaakt (ivm veel rijden op vlakke wegen), icm een 11-32 cassette. Dit met hooguit enkele kilo's (5?) bagage. Ik ben niet te zwaar voor mijn lengte, en met 39x32 kom ik de meeste hellingen op, maar niet altijd is het licht genoeg; er zijn zat hellingen waarbij ik nog wel terug zou willen schakelen.
Gaat uiteindelijk om de cadans/ trapfrequentie waarmee je wilt rijden.
(Bij echt steile hellingen wordt dit echt zwoegen, en staand naar boven)
Engelse fietsers zullen bijvoorbeeld aanzienlijk lichtere verzetten willen, met hun typische zeer steile klimmetjes, en komen dan vaak bij een (race)triple uit.
Lees ik dat goed en is dat 34 voor en 42 achter?
Op asfalt en met een lichte fiets is dat een enorm klein verzet.
Dan zou ik verwachten dat 10-11 % geen probleem mag zijn (zolang je het hebt over Belgische of Nederlandse hellingen, niet over Ventoux of zo).
Ik ben intussen oud, allesbehalve een atleet, doe geen specifieke trainingen maar met mijn 34-32 lukken die percentages.
Het is werken en snel gaat het niet, maar ik zou het ook niet beschrijven als vreselijk zwaar.
Misschien moet je gewoon wennen aan de lagere cadans?
Kan het ook gewoon een kwestie van 'coping' zijn? Naarmate je ouder wordt, zal het lastiger worden om voldoende kracht te genereren.maar goed, als je gericht wilt trainen ga dan intervaltraining doen met een hartslagmeter, en kijk of je progressie ziet.
Er zijn nog wel opties, volgens mij ben je met de GRX groepen wel beter af met een 2x voor lagere versnellingen. Zo zijn er vele voorbeelden op internet te vinden van mensen die een 11-40 cassette of zelfs 11-42 cassette gebruiken (bv https://bikepacking.com/gear/wide-range-grx-2x11/). In combinatie met een 30t klein voorblad kom je dan nog een stukje lichter uit dan wat je nu hebt.

Ik heb zelf op mijn gravelbike nieuwe voorbladen geïnstalleerd, namelijk 28/44 (van TA Specialites). Je zou kunnen proberen of dit werkt icm die 11-40 cassette. Dit kleine voorblad wordt wel zo weinig gebruikt dat je denk ik geen gebruikerservaringen over deze combinatie gaat vinden.

Ik heb zelf gefietst met deze 28/44 icm een 11-34 cassette, voor mij was dat voldoende. Ook al heb ik toch regelmatig geprobeerd terug te schakelen toen ik al in mijn lichtste versnelling zat. Voordeel van een gravelbike vind ik wel dat klimmen uit het zadel wat makkelijker gaat. Hierbij ligt je beentempo lager en is het dus wat makkelijker om hetzelfde verzet rond te krijgen.

Ik weeg zelf iets boven de 80kg, fiets 10kg en bagage 13kg. Ik ben denk ik wel een bovengemiddeld fitte fietser, maak de nodige trainingskilometers op de racefiets en zit in de winter te intervallen op de indoor trainer. Intervaltraining helpt wel enorm, naast je piekvermogen stijgt ook je vermogen in lagere inspanningszones mee waardoor het klimmen makkelijker wordt.

Als extra optie kan je ook nog kijken naar een gravelbike met Rohloff. Deze zal net wat zwaarder zijn maar bergop heb je dan wel weer je lichte verzet om dat te compenseren. Uitgaande van dezelfde houding als een "normale" gravelbike heb je op het vlakke alsnog voordeel met een sportievere houding en smaller stuur.
De 34t vooraan kun je nog aanpassen aan een 33t van TA. Salden heeft het. Anders toch naar een GRX crankstel 46/30t supercompact. Of zelfbouw met die maten. Wat ook kan, in de praktijk getest, gewoon een 38/24 of 38/26 Deore crank te schakelen met 105 derailleurs.
Disclaimer: ik heb niet zoveel verstand van versnellingen.

Maar het lijkt erop dat je een 30 x (11-50) MTB 12 speed zou nodig kunnen hebben om de steile hellingen te halen.

Jouw Rohloff 46/22 heeft een overbrengingsverhouding van 0.58 in het laagste verzet. Jouw huidige fiets heeft 0.81... een behoorlijk verschil. De eerste versnelling van een 30 x (11-50) geeft een overbrengingsverhouding van 0.6, bijna hetzelfde als je Rohloff.

Ik laat het aan de specialisten over om te zeggen of deze groep compatibel is met je fiets.

Oh ja, je zwaarste versnelling is dan niet heel zwaar natuurlijk, wellicht niets om boven de 30km/u mee te rijden. Misschien dan toch beter de raad van hierboven volgen... double, tripel?
ThomasG schreef:
ma 08 aug, 2022 21:11

Ik heb zelf op mijn gravelbike nieuwe voorbladen geïnstalleerd, namelijk 28/44 (van TA Specialites). Je zou kunnen proberen of dit werkt icm die 11-40 cassette.
Het zou interessant zijn te vernemen waar die 28t van TA met bcd van 80mm verkrijgbaar is, want bij TA zelf is het onvindbaar.
sjefke schreef:
ma 08 aug, 2022 21:47
ThomasG schreef:
ma 08 aug, 2022 21:11

Ik heb zelf op mijn gravelbike nieuwe voorbladen geïnstalleerd, namelijk 28/44 (van TA Specialites). Je zou kunnen proberen of dit werkt icm die 11-40 cassette.
Het zou interessant zijn te vernemen waar die 28t van TA met bcd van 80mm verkrijgbaar is, want bij TA zelf is het onvindbaar.

Groot:
https://specialites-ta.com/double/440-1 ... ure,44-dts


Klein:
https://specialites-ta.com/double/442-1 ... ure,28-dts


En zowaar allebei op voorraad op dit moment, dat heb ik nog niet eerder gezien. Ik heb mijn 28t via deze links gevonden en de bijpassende 44t via een Duitse webshop.
derdekeer schreef:
ma 08 aug, 2022 21:03
Lees ik dat goed en is dat 34 voor en 42 achter?
Op asfalt en met een lichte fiets is dat een enorm klein verzet.
Dan zou ik verwachten dat 10-11 % geen probleem mag zijn
Dat zou ik ook verwachten maar dat valt dus ff zwaar tegen. Ik weet dat er flinke verschillen zijn in verhouding (0,58 vs. 0,81) en dat dat niet geheel gecompenseerd zou worden door het lagere gewicht. Maar dat ik nu geen deuk in een pakje boter meer rijd had ik niet verwacht. Helemaal als je ziet dat er oude lui (stukken ouder dan ik iig) met een 39-28 de Eyserbosweg op fietsen ;)

Met op de pedalen staan kan je er nog wel extra's uitpersen maar da's niet voor lange tijd.

Ik beschouw mezelf niet als ongetraind, maar dan blijken de reclamepraatjes toch niet te kloppen (overal boven kunnen komen met een 30-34 of 30-36) ;)

Wel goed dat ik zelf nu op een oude fiets langdurig kan testrijden. Scheelt weer een mogelijk zinloze uitgave :P
Waar zit je probleem?
Gaat je hartslag op hol?
Gaan je spieren verzuren en pijn doen?
Hap je naar lucht?
Twee van bovenstaande?
Drie?
Lopen je remmen vrij? :wink:
Op een racefiets met wegshifters, zij het SRAM of Shimano, is een verzet van one by twelve: 30t vooraan en bijv. 11-50t achteraan niet te schakelen. De derailleurs hebben een verschillend schakelratio.
ThomasG schreef:
ma 08 aug, 2022 22:18
sjefke schreef:
ma 08 aug, 2022 21:47
ThomasG schreef:
ma 08 aug, 2022 21:11

Groot:
https://specialites-ta.com/double/440-1 ... ure,44-dts

Klein:
https://specialites-ta.com/double/442-1 ... ure,28-dts


Ik heb mijn 28t via deze links gevonden en de bijpassende 44t via een Duitse webshop.
Bedankt, niet goed gekeken dus.
sjefke schreef:
ma 08 aug, 2022 23:32
Op een racefiets met wegshifters, zij het SRAM of Shimano, is een verzet van one by twelve: 30t vooraan en bijv. 11-50t achteraan niet te schakelen. De derailleurs hebben een verschillend schakelratio.
Bij elektronische schakeling is het wel mogelijk, maar dat heeft een flink prijskaartje. En onhandig misschien bij vakantietochten.
Fedor, je trapt nog een aardig eindje weg.
Je zit op 0,83 met je tandwiel verhouding.
Ik zit op 0,73 in de derde met mijn Rohloff.
Voor nood kan ik tot 0,58 in de 1e versnelling, maar dan valt de fiets bijna om, zo langzaam gaat dat.
Fiets met vakantie bepakking.
Als je met 34/42 v/a in Z-Limburg in de problemen komt op de hellingen, dan heb je een serieus probleem qua klimcapaciteit.
Denk eens na over je opties. Is dit wat je wilt qua fietsen? Je mag er ook gewoon je gemak van nemen. Vermijd de heuvels en bergen. Je zult de eerste niet zijn die de focus verlegt naar rivieroevers, kanalen, spoorwegen, jaagpaden, RAVels en voies vertes.
HenkS schreef:
di 09 aug, 2022 09:37
Als je met 34/42 v/a in Z-Limburg in de problemen komt op de hellingen, dan heb je een serieus probleem qua klimcapaciteit.
Denk eens na over je opties. Is dit wat je wilt qua fietsen? Je mag er ook gewoon je gemak van nemen. Vermijd de heuvels en bergen. Je zult de eerste niet zijn die de focus verlegt naar rivieroevers, kanalen, spoorwegen, jaagpaden, RAVels en voies vertes.
Is geen optie ;) Daarvoor vind ik de heuvels/bergen te mooi en het fietsen daarin te leuk.

Gelukkig heb ik nog een andere fiets waarmee ik wel overal boven kom. Al leek het me leuk om er nog een echt sportieve fiets naast te hebben.
Poppink schreef:
di 09 aug, 2022 00:56
Fedor, je trapt nog een aardig eindje weg.
Je zit op 0,83 met je tandwiel verhouding.
Ik zit op 0,73 in de derde met mijn Rohloff.
Voor nood kan ik tot 0,58 in de 1e versnelling, maar dan valt de fiets bijna om, zo langzaam gaat dat.
Fiets met vakantie bepakking.
Ik zat ff terug te kijken...

Ten eerste: Mijn grootste tandwiel is een 40 i.p.v. een 42. Dus max 34-40 wat een ratio van 0,85 geeft i.p.v. 0,81. Scheelt iets ;)
En vergelijkbaar met een 30-36 (ratio 0,83) op nieuwe gravelbikes. Dus als het op de oude lukt, lukt het ook met een nieuwe :)

Vorig jaar reed ik nog met een 50-20 met de Rohloff. Dat heeft een ratio van 0,7. Daar kwam ik ook overal mee boven (maar soms ook maar "net", al dan niet met tussentijds even stoppen (vaak onder het mom van ff een foto maken ;))) maar dat had soms wel als gevolg dat ik minutenlang stond uit te hijgen bij de zwaarte klimmen. Met de 46-22 heb ik van dat laatste geen last meer, kan gewoon doorfietsen (ook de benen hoeven dan niet even te herstellen).

De oude ratio van 0,7 scheelt een stuk minder met die van de gravelbike (0,85), helemaal als je daar dan ook het gewichtsverschil (zo'n 10 kilo) in meeneemt. Het lijkt alsof ik met de 46-22 gewoon "luier" ben geworden... Dan zou training nog wel resultaat kunnen hebben. Al betekent dat wel weer verzuurde benen en soms langdurig uithijgen bovenop ;)
Fedor schreef:
di 09 aug, 2022 10:11
minutenlang stond uit te hijgen
Dan fietste je simpelweg te snel.