Ja, of misschien nog simpeler: “wat zijn nu eigenlijk de wezenlijke verschillen tussen de Alfine 8 en 11”.
Ik bedoel, een jaar of drie terug kocht ik een tweedehands fiets waar toevallig een Nexus 8 in zat. Omdat ik graag weet wat ik heb, en het ook nog eens plezierig vind om s’avonds lekker met de tablet in de luie stoel wat theorie uit te pluizen, ben ik eens gaan opzoeken over die naven. Zo leer je dan de verschillen tussen de Nexus 7 en de 8, en later ook tussen de Nexus(sen) en de Alfine(s), maar voor dat je dat op een rijtje hebt (en houdt) ben je wel wat leestijd verder. Ik hou wel van indelen in hokjes, dus ik dacht te weten dat de Nexus vetgesmeerd is en de Alfine olie, maar na nog wat beter nazoeken zie je dan m.b.t. de Alfine dat de 11 in een oliebadje draait maar de 8 dan weer niet, enz.
Maar goed, praktijkervaring heb ik dus met de Nexus 8, ben er dik tevreden mee (voor gewoon fietsen dan), met de 5 als direct drive rij ik tussen de 18 en 22 km/u, moet ik een dijk op dan de 4, wind achter de 6, peace of mind zal ik maar zeggen.