door
Lars TB » do 04 nov, 2021 21:55
Grandonneur schreef: ↑zo 31 okt, 2021 22:55
Dat andere orakel gebruikt andere feiten en zegt dat busjes (enkel) gebruikt worden om iets lichter te kunnen bouwen. Welke klopt?
(Het is me trouwens om het even, er zijn tegenwoordig zó veel velgen waar je fijn mee fietsen kan. Om uiteindelijk toch bij een Andra uit te komen of je nu alee of shadow of Lars heet. Schiet mij lek aangaande onenigheid over dingen).
https://www.cyclingabout.com/the-best-r ... e-touring/
Als dat artikel dan van jouw 'andere orakel' komt, kun je toch beter iemand anders gaan aanbidden... .
De bodem van een Sputnik en Andra zijn niet te vergelijken. Gebrek aan kennis en inzicht bij het orakel. Inderdaad is de bodem van de Sputnik dunner, maar niet dunner dan van velgen zonder busjes.
Wat ik al schreef, de reden van de introductie van busjes was dat je de nippel niet door de velg heen trok bij het zachtere aluminium. Maar het busje verandert de sterkte van de bodem niet, die haal je uit de dikte.
De voornaamste reden van busjes in de Sputnik is dat de velg makkelijker machinaal in te vlechten is. Helaas heerst door het al decennia achterhaalde idee in de reisfietswereld dat busjes een sterkere velg opleveren dus het idee dat de Sputnik een extra sterke velg is. Zonder busjes is de Sputnik gewoon even sterk.
Dat de Andra zwaarder is komt door de extra dikke bodem. Die extra dik is zodat Ryde daar een 'dimpel' in kan boren. Door dit kuiltje ligt de nippel rondom beter aan bij de grotere hoeken waaronder het gat geboord is.
'Toevallig' maakt die extra dikke bodem daarnaast de velg ook nog eens extra sterk. En dus ook sterker dan de verder gelijke Sputnik.
Extra gewicht op de juiste plek zorgt dus voor een sterkere velg.
Grandonneur schreef: ↑zo 31 okt, 2021 22:55
Intussen ben ik benieuwd (yep we gaan off-topic, nieuwe openen?) naar je idee over vakantiefietsen van tegenwoordig en waarom die precies achterlijk zijn. Mijn niet-zo-heel-speciale racert van een paar jaar oud heeft one by/carbon/disc/steekassen/dikke racebanden en ik vind dat niet opmerkelijk. Mis ik wat?
(Overigens. Mijn vier andere fietsen van minimaal 18 jaar oud en maximaal €250 waarde geven me precies exact net zo veel fietsplezier (en derhalve meer/€). Is dat wellicht een puntje van aandacht waard?)
Zeg ik ergens dat vakantiefietsen achterlijk zijn?
Volgens mij heb ik het over de achterlijke ideeën die in het vakantiefietswereldje in stand worden gehouden door een select groepje.
Dat van die busjes is zo een voorbeeld.
Jaren lang ook uit moeten leggen dat het verhaal dat je een stalen reisfiets moet hebben 'omdat je die onderweg kunt laten lassen', stamt uit de tijd dat alle reisfietsen van staal waren en die dingen dus blijkbaar om de haverklap braken. Dat soort vreemde opvattingen die nodig recht getrokken moeten worden. Maar in dit geval is het overgrote deel inmiddels ook wel overtuigd dat je ook met een fiets van aluminium de wereld rond kunt. Dat heeft alleen 20 jaar langer geduurd dan nodig voordat die overtuiging er was.
En dat heeft helemaal niets met fietsplezier te maken, maar met die opmerking ben je alweer stemming aan het maken