door
bdr » wo 25 aug, 2021 15:45
Merk op dat die 30mm brede Newmen velg slechts vrijgegeven wordt voor banden vanaf 50mm. Ik denk dat Nicole naar smallere banden wil gaan. Tabel van Newmen:
(Die max 2,5bar lijkt me wel aan de heel voorzichtige kant)
Verder valt het me op dat iedereen zijn eigen velg als goed genoeg naar voor schuift. Zou een vakantiefietsvelg dan toch helemaal niet aan zoveel eisen moeten voldoen?
Volgens mij zijn correcte spaakspanning en voldoende lucht in de banden de toverwoorden.
WimB schreef: ↑wo 25 aug, 2021 11:21
Die gescheurde velg daarvan zijn de spaken niet voorzien van bussen. Die dingen zullen toch niet voor niets zijn ontwikkeld?
De gebuste velgen die ik heb, Rigida (Ryde) X-trace (of zoiets) en Rigida Snyper, zijn allemaal aan het corroderen aan de bussen. Galvanische corrosie tussen staal van de bussen en alu van de velgen. Deze wielen worden allemaal het jaar rond gebruikt en zijn al meermaals aan zout onderhevig geweest.
De meer recente DT Swiss velgen waarmee ik wielen heb gebouwd hebben inderdaad geen bussen meer. DT Swiss is geen kleine fabrikant, die zullen toch wel weten wat ze doen?