@Jurr, ik zie het inderdaad ook staan. Heb zelf de 32 gaat versie (voor de zekerheid nog even geteld). Ik vermoed dat die er wel is. 28 gaats is natuurlijk wel meer standaard.
@WimB: zeker, die bussen zijn er niet voor niets. Maar alles valt of staat met de belasting. Mijn Santos is kwa gewicht terug gebracht naar 12.5 kilo, mijn bagage is een heel stuk lichter en dan kom je op een technisch kantelpunt terecht dat alles lichter uitgevoerd kan worden. Dat heeft natuurlijk wel nadelen/grotere risico's. Ineens 25 kilo bagage meenemen is niet zo'n goed idee. Ik denk dat mijn fiets dan wel wat gaat kraken, hoewel het vermoedelijk nog een heel stuk goed gaat. Maar als je de slag maakt om lichtere spullen mee te nemen dan kom je een heel eind. Dubbelwandige velgen met bussen kunnen dan nog steeds geen kwaad maar zijn dan niet echt nodig.
Zag inderdaad dat de hiel niet wordt vermeld. Kan je wel vertellen dat ik wat krachttermen nodig had om de band erom te krijgen
. Maar dat is bij tubeless velgen wel vaker het geval. Ik rij overigens niet tubeless.....maar dat is weer een ander discussie.
Misschien nog even goed om te vermelden, het gewicht van het wiel wordt niet alleen bepaald door de velg maar door de combinatie velg, spaken, banden, etc. Ook de spaken zijn bij mij wat lichter. gaat natuurlijk om grammen.