Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf?

206 berichten
Grandonneur schreef:
do 19 aug, 2021 11:08
Een 545d is 400gram lichter (!) [...]
nicolevelo schreef:
do 19 aug, 2021 11:36
De Andra 321 is ook lichter [...]
Lijken me allebei prima velgen...

...voor een andere fiets dan de TM3+ van TS.

Gezien de bandbreedtes waarmee men de Santos Travelmaster 3+ doorgaans rijdt zou mijn voorkeur niet zijn om die fiets uit te rusten met smallere velgen dan de 22.5mm waar Santos de 3+ mee levert in 28/29 622. Of zijn de velgen tegenwoordig alweer breder bij Santos? (-:

Natuurlijk kun je een setje lichte banden monteren, de tegenwoordig door Santos met antilekvloeistof gevulde binnenbanden wisselen voor een setje lichtere binnenbanden, Aerothans of Tubolito's of tubeless, de stalen voorvork wisselen voor een aluminium exemplaar van een Travel Lite of misschien zelfs ergens een carbon exemplaar scoren, een setje carbon velgen monteren, eens kritisch kijken naar opbouwdelen als stuur, stuurpen en zadelpen... maar het zal een 3+ blijven. Budget technisch kun je dan beter een gravelracer ernaast zetten dan alle eerder genoemde maatregelen doorvoeren ;)

Kijk ook eens kritisch naar de bagage die je op de fiets hangt, daar zul je met elke fiets waar het op komt profijt van hebben.

viewtopic.php?f=21&t=35033
Het gaat hem om het rijgedrag van mijn fiets. Met de 27.5 velgen en de SuperMotoX of andere super brede banden rijdt deze fiets als een traktor. Ik vind het niet zo aangenaam meer.
Mits overstappen op 28inch velgen en ander type banden verwacht ik dat het rijgedrag frisser wordt. Welke velgen het moeten worden, ben ik aan het uitzoeken.

Wat betreft bagage, dat is een ander topic, valt niet onder deze vraagstelling.
Nodig niet, het is wel beter, maar zolang als de 'gietijzeren' velgen er zijn weet ik wel wat ik neem. Ik snap niet hoe mensen die nog nooit een wiel gespaakt hebben in hun leven hier advies gaan lopen geven...de Andra 321 is een lichtere en smallere velg dan de 40, hij is ook niet zo sterk helaas, met bepakking is het dan sneller gedaan als een Andra 40 of DT Swiss 545, wat trouwens een zeer mooi gemaakte velg is. De keuze moet je af laten hangen van het maximale systeemgewicht en daarbij horende spaakspanning. Een Rohloff wiel is symmetrisch dus voor een velg wat vriendelijker als een cassettenaaf.
OK, de interne breedtes van deze velgen zijn:
DT Swiss 545 21mm.
De Andra 35 22mm
De Andra 40 25 mm.

Welk invloed heeft deze parameter?
Wat een hoop verschillende denkrichtingen weer.
Mijn denkrichting gaat richting een Carbonvelg.
Niet zo zeer vanwege het gewicht van de velg.
Als wel de sterkte van de velg.

Het feit dat deze Rohloffnaaf 36 spaakgaten heeft, is tevens zijn zwakte.
Om 36 spaken de vereiste voorspanning te kunnen geven moet je een oeroeroersterke velg hebben.

Een carbonvelg met de vereiste boring in tangentiele richting is verkrijgbaar in meerdere breedtes.
Tubeless, hookless. You name it. Het is er.
Alleen schijfrem..
Interessant. Waaraan denk je concreet?

Verder nog even vermelden dat de website van Ryde vermeldt dat de Andra 321 belast mag worden met 130 kg tot zelfs 180kg. Dat moet dan toch een sterke velg zijn?
Shadow schreef:
do 19 aug, 2021 13:09
Ik snap niet hoe mensen die nog nooit een wiel gespaakt hebben in hun leven hier advies gaan lopen geven...
Die snap ik dan weer niet helemaal, wat bedoel je precies?
nicolevelo schreef:
do 19 aug, 2021 13:45
Interessant. Waaraan denk je concreet?

Verder nog even vermelden dat de website van Ryde vermeldt dat de Andra 321 belast mag worden met 130 kg tot zelfs 180kg. Dat moet dan toch een sterke velg zijn?
Dat kan best maar in mijn ervaring is 130kg al te veel...
Grandonneur schreef:
Shadow schreef:
do 19 aug, 2021 13:09
Ik snap niet hoe mensen die nog nooit een wiel gespaakt hebben in hun leven hier advies gaan lopen geven...
Die snap ik dan weer niet helemaal, wat bedoel je precies?
Dat je bepaalde wijsheid niet uit alleen de datasheet kan halen...
tndmbkr schreef:
do 19 aug, 2021 13:42
Mijn denkrichting gaat richting een Carbonvelg. Niet zo zeer vanwege het gewicht van de velg.
Als wel de sterkte van de velg.
Heb ik iets gemist en vliegen de aluminium velgen je de afgelopen paar jaar in stukjes om de oren?
Ik heb, behalve door een ongeval, in mijn leven nog nooit een stukke aluminium velg gezien. Ever. Period. Ook niet bij de vele stukken onverhard die ik met 30 kilo bagage achterop gefietst heb met mijn deralleurfietsen met velgen van 25 euro.
Wat doen jullie met die dingen? Zijn alle fabrikanten van de goede velgen ermee gestopt of zo?
Het moet allemaal lichter en met minder spaken Leon...
Leon schreef:
do 19 aug, 2021 15:50

Ik heb, behalve door een ongeval, in mijn leven nog nooit een stukke aluminium velg gezien. Ever. Period. [...]
Ik wel.

Door scheuren bij de spaakgaten bijvoorbeeld, of door een deuk in de velg, of door een slag die dusdanig was dat 'ie er ook met volledig opnieuw spaken niet meer uit te krijgen was, of door een scheur in het velgremvlak bij nét te laat overstappen naar schijfremopname op de desbetreffende Rohloff naaf. Bijvoorbeeld.

Leon schreef:
do 19 aug, 2021 15:50

Wat doen jullie met die dingen?
Fietsen. Bij voorkeur onverhard, op een zo breed mogelijke band, met kampeerbagage, op onbekend terrein, bij voorkeur met af en toe een leuke afdaling met een hellingshoek waarbij je nog net niet lopend naar beneden moet op een tempo dat er af en toe nog wat adrenaline aan te pas komt, tot de zon onder gaat... wanneer wildkamperen volgt en het zich de dag erna weer herhaalt.

En dat noem ik dan vakantie (-:
Daarom zeg ik dus; die extra grammen ben je zo vergeten als je probleemloos die capriolen uit kan halen...
Absoluut.

Tot ik er weer mee de berg op fiets en de klim op de grens van lopen en net te fietsen zit. Dan is er weer genoeg tijd om elke gram aan fiets en bagage te analyseren ;)

Want het ligt, zeker op zo'n moment, altijd aan het materiaal en nooit aan mezelf ;)
Weet er iemand welke velgen door Santos worden gebruikt op een fiets als de 3+?
Meestal oem velgen die op bestelling gemaakt zijn naar wens. Ik denk dan aan Ryde, WTB of Alex Rims. Maar gezien de Nederlandse roots van Ryde zou dat mijn idee zijn.
Shadow schreef:
do 19 aug, 2021 16:19
Het moet allemaal lichter en met minder spaken Leon...
Met 32 spaken ipv 36, schijfremmen ipv v-brakes*, tubeless ipv binnenbanden en een Rohloffnaaf in plaats van derailleurs? Hoeveel scheelt dat?

*: ik las vanochtend in dit draadje het voorbeeld dat een bepaald type schijfremvelg zelfs zwaarder is dan de velgremversie want niet afgedraaid.
Shadow schreef:
do 19 aug, 2021 17:20
Maar gezien de Nederlandse roots van Ryde zou dat mijn idee zijn.
Klopt inderdaad. De 28/29/622 velgrem velgen van een 3+ die ik heb liggen zit een sticker op van Ryde zonder verdere typeaanduiding, interne breedte is 22.5mm
Ik gok op Andra 35: weegt-ie ook 750 gram?
Helaas geen weegschaal in huis, maar zou best kunnen dat het die is of iets soortgelijks. Ze hebben er wel al 37 gaten in geboord, dat maakt ze vast lichter ;)

Mocht je ze over willen nemen, stuur maar een pb'tje ;)
Ik heb hier een kale 28" Andra40 ( 32 gaats) en een kale 28" brede carbonvelg (24 gaats) liggen.
Ik kan de gewichten tot op 0,1 gram nauwkeurig wegen.
Maar mijn punt ging over de sterkte van de velg.