Man Met Fiets schreef: ↑di 13 jul, 2021 14:44
Op 4 maart, 8 dagen voordat de WHO het expliciete advies voor containmentbeleid gaf en mitigatebeleiud als "fout en gevaarlijk" veroordeelde, Gaf Bruce Aylward, arts-epidemioloog en een van de hoogste adviseurs aan de WHO en leider van het WHO team dat in Wuhan was geweest, dit interview aan Channel 4.
https://www.youtube.com/watch?v=Q2_FkyY3BOM
Luister eens hoe hij vanaf 2:55 vertelt wat hij daar GELEERD heeft (de hele video is het aankijken waard - hou in gedachten wat er na 4 maart 2020 nog moest komen en wat nog onbekend was). Onder andere dat de bevolking zeer goed geïnformeerd was en precies wisten wat nodig was om de epidemie er onder te krijgen. Daar snapte men wel wat ze konden bereiken met die lockdown. En dat hebben ze ook bereikt.
Tja, Bruce Aylward, dat is me toch ook wat.... Laat mij, om dit in ander perspectief te plaatsen, even de blik op Taiwan richten.
Toen China in de eerste weken van 2020 het begin van de epidemie onder het tapijt veegde, klokkenluiders kaltstelden en in Wuhan de markten nog open waren en er een nieuwjaarsboeket (Chinees nieuwjaar paar weken later dan bij ons) met tienduizenden mensen plaatsvond, gooide Taiwan het allang over een andere boeg. Taiwan nam de Chinese klokkenluiders serieus en tuigde weken eerder dan China effectieve maatregelen op. Daar zijn in het jaar 2020 zes ! slachtoffers gevallen. In Azië zijn er in de voorbije decennia vaker virusuitbraken geweest. Als ze in Taiwan zo slim waren hadden ze dat in China, met de neus er bovenop, misschien ook kunnen zijn, en niet pas een hele poos later. Maar oei, wat ligt dat gevoelig natuurlijk...
Door de WHO is China tijdens de hele pandemie consequent de hemel in geprezen. Laat ik vooropstellen dat de WHO zich bij meerdere gezondheidszorgkwesties in het verleden heeft bewezen als onwijs nuttige kracht, en zeker ook in de toekomst van grote waarde kan zijn. Maar het valt niet te ontkennen dat de macht van China, dat de wereldwijde medicijnmarkt inmiddels behoorlijk domineert, in de WHO zeer groot is. De baas van deze club, Tedros Ghebreyesus, is in 2017 door veel diplomatieke en financiële steun van China op het paard gehesen.
En toen je Bruce Aylward erbij haalde brak mijn klomp helemaal, omdat ik me van vorig jaar dit fragment herinnerde, waarin duidelijk wordt hoe deze "arts-epidemioloog en een van de hoogste adviseurs aan de WHO en leider van het WHO team dat in Wuhan was geweest" de geslaagde containment van Taiwan op waarde schat maar niet heus.
https://www.youtube.com/watch?v=fASh2_RzMuE
Voor de helderheid, de geleerdheid van Aylward stel ik niet ter discussie, maar de integriteit van de WHO door dit soort dingen wel. Het is, ook gelet op de strijd tegen toekomstige virussen, niet per se gunstig dat China zich bij de WHO alles kan permitteren. Tot zover mijn reactie op een van je mantra's: "had naar de WHO geluisterd."
Inmiddels heeft het feest van de containment in Taiwan tot eind april van dit jaar geduurd. Bewonderenswaardig lang, meen ik. Hier wordt die situatie geschetst:
https://www.trouw.nl/buitenland/taiwan- ... ogle.nl%2F
Zou, zeker als je de lullige aanleiding leest waarom het in Taiwan (en meer Aziatische landen) toch fout is gegaan, zo iets in Australië of Nieuw Zeeland niet kunnen gebeuren? Ik vermoed van wel, behalve als ze de grenzen nog perfecter "waterdicht" houden natuurlijk. In Nederland zouden we op zijn minst een ijzeren gordijn moeten hebben.
Waar ik ook van opkeek is dat de vaccinatiebereid onder de Taiwanezen lang laag is geweest. Ondanks dat Taiwan toch ook weer in lockdown is geraakt zijn daar in de afgelopen twee maanden ruim 500 doden te betreuren geweest, waaronder veel oudere mensen. Dit zijn er meer dan in dezelfde periode in Nederland, waar de vaccinatiebereidheid hoog is. Toegegeven, beetje flauwe selectieve vergelijking van mij die misschien toch íets duidelijk maakt..
Maar ook bijvoorbeeld in Frankrijk, waar Macron vorig voorjaar een zeer streng coronabeleid hanteerde omdat het virus van hem echt weg moest, is de vaccinatietwijfel onder de bevolking hoger. De besmettings- en sterftecijfers per hoofd van de bevolking zijn, vanaf het begin van pandemie gerekend, in Frankrijk ongeveer zo hoog als in het verfoeide Nederland.
Containment is niet makkelijk te realiseren, zeker ook niet voor langere termijn. Het kan ook verkeerde verwachtingen wekken. Achter een sterke Man (al dan niet met Fiets ) aanlopen, niet doen.
Hans