Inderdaad: niet iedereen. Alleen verstandige mensen.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Inderdaad: niet iedereen. Alleen verstandige mensen.
De vraag is ook of extra stijfheid leuk is. Een oneindig stijve fiets is namelijk niet leuk. Stijfheid kent een (techneutwoord-alert) optimum, dat o.a. afhankelijk is van de maat van de fiets, het gewicht van de berijder en gewicht en verdeling van bagage. Je hebt dan nog stijfheid in richtingen...
Oh absoluut! Fraai gebouwd staal met wat comfort in de juiste richtingen vind ik ook wel fijn rijden. Al helpen die dikke banden van zo'n idworx om ook nog wat comfort in een frame te krijgen ondanks de stijfheid.Leon schreef: ↑di 01 jun, 2021 22:21
De vraag is ook of extra stijfheid leuk is. Een oneindig stijve fiets is namelijk niet leuk. Stijfheid kent een (techneutwoord-alert) optimum, dat o.a. afhankelijk is van de maat van de fiets, het gewicht van de berijder en gewicht en verdeling van bagage. Je hebt dan nog stijfheid in richtingen...
Gewoon bijvoorbeeld een Cube Travel Pro met Nexus 8, starre vork, 55mm brede Almotions, schijfremmen en riemaandrijving?
Kleinere stapjes tussen de versnellingen in geval van Pinion 18 en een grotere range. Maar sommigen vinden die stapjes dan weer te klein. Zo kom je op mountainbikes bijvoorbeeld vaker de 12-speed variant tegen. Ook de breedte tussen de cranks is voor sommigen nog een argument.
Niet iedereen. Sommigen vinden 'm bijvoorbeeld teveel herrie maken in de lagere versnellingen.
Verstandig is saai
Een derailleur is echt een heel goed ding, maar 'iedereen' weet ook dat het niet de heilige graal is. (afstellen, slijtage dunne ketting, gevoelig voor troep, geluidjes, kwetsbaar, ..., ). Dat mag imho genoemd worden als een nieuwe gast gelooft dat iedereen lovend is over. Vergelijk Brooks, laatst nog.Grandonneur schreef: ↑wo 02 jun, 2021 11:18...Maar even offtopic: ... [waslijst van nadelen van R-naaf]
Kijk eens naar een Cane Creek Thudbuster als je nog een verende zadelpen wil. Verder zit er vooral een hoop ellende tussen die dingen. Comfort uit bredere banden halen kan natuurlijk ook.
Gepiep en gekraak zijn soms lastig te lokaliseren. Als het aan de ene kant van de fiets lijkt te komen, blijkt het uiteindelijk toch heel ergens anders vandaan te komen. Kijk hier eens:
Als je externe trapaslagers hebt, kijk eens naar een cartridge trapas. Wel de crank mee vervangen dan.
Blijven proberen. Als je de juiste houding gevonden hebt kun je die maten overnemen op een eventuele nieuwe fiets.
Probeer eens een soepel bandje in een zo breed mogelijke maat. Misschien kun je wel 40 of zelfs 42mm kwijt? Leuk die stugge banden met dikke antileklagen, maar comfortabeler wordt het daar vaak niet van. Zeker niet zonder bagage.
Speling op het balhoofd afstellen misschien?
Je fiets is op, en ik lees dat je al zo ver bent dat je dat beseft.RobL schreef: ↑wo 02 jun, 2021 23:41Bedankt allemaal voor de reacties!
Het is inderdaad niet zo dat er een heilige graal is...maar ik hoop toch wel een ontwerp te vinden die niet teveel terugkerende problemen heeft!
Ik fiets nu 12 jaar op een Koga Miyata Randonneur, en ik heb er een heel aantal jaren ca. 8000 km per jaar op gefietst voor woon- werkverkeer. De fiets is me wat tegen gaan staan:Maar de fiets is nog prima en erg snel hoor!
- Geveerde zadelpennen begaf het altijd na een jaar. Ik fiets nu zonder extra vering.
- RVS bouten begonnen ook vrij snel te oxideren. Ik denk dat de fietsenmaker stalen inbussleutels heeft gebruikt.
- Veel, heel veel, gepiep en gekraak. Vooral uit het zadel en het stuur.
- Elk jaar een kapot kranklager, ik denk dat het frame niet stijf genoeg is rond het lagerhuis, waardoor de afdichting gaat lekken.
- Electrische bedrading is ca. 5 keer kapot gegaan, uiteindelijk heb ik het zelf helemaal vervangen.
- De houding vind ik absoluut niet meer fijn. Ik krijg last van mijn nek etc.
- Het rijcomfort is ook niet heel groot, het frame is vrij stijf, en de banden zijn niet heel breed, normale maat. 37 denk ik?
- Hij stuurt vrij zwabberig en als ik met losse handen fiets (betere houding) dan gaat het frame extreem trillen.
- Het onderhoud aan de ketting vind ik vervelend, na elke regenbui kan ik de fiets schoonmaken en kan ik de ketting smeren.
Zeker op asfalt fietspaden.
Een nexus heb ik op een andere fiets, maar dat vind ik niet soepel schakelen. Een vriend van mij heeft de Cube Travel Pro en hij heeft er ook problemen mee. Er is ook meer wrijvingsverlies, de versnellingen zijn beperkt. Bovendien is het dan wachten op problemen. Ik zie eigenlijk alleen een Rohloff of pinion als serieuze opties. Ik denk dat ze beide een voldoende range hebben functioneel gezien, en de pinion 12 geeft me waarschijnlijk nog genoeg stapgrootte, maar ik ben wat huiverig voor. Blijft over onderhoud en prijs, en geluid. En dat is puur afhankelijk van het ontwerp van het systeem, dus dat gaat voor wat ik begreep redelijk gelijk op.
Tussen de merken zit ongetwijfeld ook verschil in afwerking etc. En wellicht kiezen fabrikanten ook eerder voor een gefosforteerde/gezwarte of gelakte bout, dan de elektrolytisch verzinkte bout, of RVS A4 variant. Die zwarte bout ziet er mooier uit, ook al is de bout dan corrosiegevoeliger. Maar het belangrijkste is eigenlijk dat er geen zwakke plekken in de fiets mogen zitten. De lak is er daar één van. De stijfheid rondom gelagerde onderdelen en de riem en remmen ook. Demping is belangrijk voor mijn lichaam, en dan helpen goede banden zeker!
Ik koop nu juist één keer een goede fiets, die moet dan ook echt goed zijn voor dat bedrag!
Ik zal naar de fietsenmaker gaan en zowel mijn kritisch oog als gevoel volgen.
Wordt vervolgd!
Bedankt voor de tip ook van de Carretera Austral
Wel knap dat je dat zo ziet aan een stukje tekst. Dat zou ik zo niet durven concluderen.