Eigenlijk snap ik de hele discussie niet over prijsverschillen tussen bepaalde fietsen (en andere artikelen).
Het is zoals het is. De Action is goedkoper dan de Hema en bij allebei kun je een pak kopieerpapier kopen, zelfde formaat, evenveel vellen in een pak, even wit, net zo dik, etc. Bij de Action € 2,99 (en nog van Canon ook) en bij de Hema € 3,25 (eigen merk).
Een fles Château Margaux 2003 bij de Gall & Gall € 659,- en een Château Prieuré Lichine Margaux 2018 € 44,99. Allebei gemaakt van druiven, onder dezelfde zon gerijpt, allebei een Margaux wijn, fles heeft dezelfde inhoud, maar toch is de één veel duurder dan de ander.
En zo kun je doorgaan met auto’s, motoren, schoenen, kleding, etc.
Je koopt iets omdat je het wilt gebruiken, het artikel/merk je aanspreekt, het fijn zit, fietst, rijdt, smaakt, ruikt, etc. Kortom, het gaat wellicht ook om een stukje beleving, status, vertrouwen, het willen hebben, etc. of juist niet (dat is minder gecompliceerd).
En niet onbelangrijk, je koopt iets, waar je een bepaalde prijs voor wilt betalen. Als ik een Idworx heel erg mooi vind en ik zie, ondanks de mogelijk geringe verschillen, toch ook wel voordelen, of ik vind ‘m gewoon stukken mooier, maar ik heb het geld er niet voor (over), dan houdt het ook op en zal ik iets goedkopers moeten uitzoeken.
Maak gewoon je keuze. De één vindt een Koga mooi en vraagt zich af wat het verschil met een (duurdere) Santos is en koopt uiteindelijk toch die Koga (helemaal prima) en de ander stelt dezelfde vraag over Idworx en VSF (en zal waarschijnlijk de keuze voor de VSF eigenlijk al gemaakt hebben, ook helemaal prima).
Koop gewoon lekker de fiets waar je het meest toe aangetrokken wordt en dan lekker gaan fietsen, zonder je allerlei dingen af te vragen. Ik wil wedden dat het daar uiteindelijk toch op uitdraait (dat mag ik hopen althans
)