Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature vs Santos - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Koga Signature vs Santos

187 berichten
Zodiac schreef: Vandaag deze opgehaald. Ik ga het hier maar mee proberen,
Santos TM 3+.jpg
Mooi fietsje! Veel plezier ermee!
willem.m schreef:
za 15 mei, 2021 16:49
Interessanter vind ik een foto van de reis die je met deze fiets gaat maken. Een fiets is maar een ding.
Dat zal in de toekomst misschien nog wel eens gebeuren, maar ik ben niet echt iemand die online reisverslagen maakt. Dan zet ik, als fietsgek, nog eerder een foto van mijn fiets online. :D
Maar heb je de fiets dan niet gekocht om (een deel van) de wereld mee rond te fietsen?
(Maar om dat misschien in de toekomst nog eens te doen...?)
De eerste zin in dit topic:

"Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets en omdat dat een multi-inzetbaar werkpaard moet worden... "
Fedor schreef:
za 15 mei, 2021 20:15
De eerste zin in dit topic:

"Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets en omdat dat een multi-inzetbaar werkpaard moet worden... "
Interpreteerbaar als.....?
Edwin* schreef:
za 15 mei, 2021 20:23
Fedor schreef:
za 15 mei, 2021 20:15
De eerste zin in dit topic:

"Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets en omdat dat een multi-inzetbaar werkpaard moet worden... "
Interpreteerbaar als.....?
Precies wat het zegt: Overal voor inzetbaar. Dus woon/werk, dagtochten, in de toekomst fietsvakantie (nu wat lastig met een kleuter en een baby van 4 maand) enz. Een voordrager is daarbij essentieel omdat ik vaak Ortlieb tassen daar aan heb hangen als ik zoonlief in een stoeltje achterop heb. Dan daarbij nog geen derailleur en wel een riem willen ivm het hele jaar door rijden en je komt al snel in de trekkingfietsen met Rohloff uit.
Wacht maar tot het fietsvakantievirus je te pakken krijgt... :wink:
(De fiets heb je dan alvast)
Edwin* schreef:
za 15 mei, 2021 21:19
Wacht maar tot het fietsvakantievirus je te pakken krijgt... :wink:
(De fiets heb je dan alvast)
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Enige puntje is dat ik niet echt een kampeerder ben... :oops:
Vakantiefietsen gaat over fietsen van A naar B en verder, niet over hoe je je overnachting regelt.
Flix schreef:
za 15 mei, 2021 21:42
Vakantiefietsen gaat over fietsen van A naar B en verder, niet over hoe je je overnachting regelt.
Dat is weer een hele opluchting
:lol:
Mijn ervaring is dat Duitse fietsen vergelijkbaar in kwaliteit zijn en veel goedkoper. (met uitzondering van Idworx, maar dat is ook een soort rolls-roys onder de fietsen, en is van een nederlander die in Duitsland woont). Ik rij zelf op een VSF TX1200, stalen fiets, bevalt me uitstekend. Al 50K mee gefietst. Tijdens mijn wereldreizen heb ik heel wat duitsers (en fransen) gesproken op duitse fietsen die allemaal zeer tevreden zijn. Als je duitse fietsen vergelijkt met nederlandse dan zitten er vrijwel geen verschillen in, ze gebruiken allemaal dezelfde onderdelen. Wil je het nog goedkoper: koop een kale fiets en zet zelf alles erop zoals bagagedragers, standaard, slot, handvaten. Als je de prijzen van losse onderdelen bij Rose vergelijkt met nederlandse prijzen dan val je bijna van je fiets van verbazing: ik moest laatst een nieuwe standaard hebben. Bij Rose was die de helft van de prijs dan bij de lokale fietsenmaker ! En dat geldt voor alle onderdelen.
Als je op het oog een aantal dezelfde onderdelen ziet, betekent het nog niet dat de fietsen verder gelijk zijn...
Amboro schreef:
wo 19 mei, 2021 20:35
Mijn ervaring is dat Duitse fietsen vergelijkbaar in kwaliteit zijn en veel goedkoper. (met uitzondering van Idworx, maar dat is ook een soort rolls-roys onder de fietsen, en is van een nederlander die in Duitsland woont). Ik rij zelf op een VSF TX1200, stalen fiets, bevalt me uitstekend. Al 50K mee gefietst. Tijdens mijn wereldreizen heb ik heel wat duitsers (en fransen) gesproken op duitse fietsen die allemaal zeer tevreden zijn. Als je duitse fietsen vergelijkt met nederlandse dan zitten er vrijwel geen verschillen in, ze gebruiken allemaal dezelfde onderdelen. Wil je het nog goedkoper: koop een kale fiets en zet zelf alles erop zoals bagagedragers, standaard, slot, handvaten. Als je de prijzen van losse onderdelen bij Rose vergelijkt met nederlandse prijzen dan val je bijna van je fiets van verbazing: ik moest laatst een nieuwe standaard hebben. Bij Rose was die de helft van de prijs dan bij de lokale fietsenmaker ! En dat geldt voor alle onderdelen.
Je FM moet ook geld verdienen en heeft geen leger aankopers in dienst.
Het is zeker zo dat je online mits wat zoeken veel betere prijzen kan vinden dan bij je FM.

Maar het blijft toch zo dat je een fiets helemaal in inderdelen kopen altijd duurder zal zijn dan een complete fiets kopen.
En dan zijn het vaak de kleinste onderdelen waar het verschil het grootst is.
Je moet die prijsverschillen inderdaad wel iets relativeren. Wanneer ik kijk naar een Rohloff fiets bij VSF dan kom ik bij de TX-1000 en die kost, in een custom kleur, 4350 euro. Dat is inderdaad zo'n 200 euro goedkoper dan mijn Koga Signature, die Edelux (tov Supernova) verlichting heeft, maar geen voordrager (die heb ik namelijk al) en nog wat andere kleine verschillen in afmontage. En het kan best nog wel goedkoper, bijvoorbeeld bij Güdereit, maar dan ga je wel duidelijke verschillen in afmontage zien. Wanneer je echter meeneemt dat ik bij Koga meer naar wens af kan laten monteren dan bij VSF, je bij Koga extra betaalt omdat er Koga Signature op staat en de prijzen van VSF uitgaan van de Duitse btw, dan heb je die 200 euro al snel te pakken.

Een los frame aanschaffen en dat opbouwen blijft het allermooiste, maar is zeker niet het goedkoopste. Ik heb er inmiddels een aantal gedaan en je gaat altijd over budget. Ik heb er nu ook wel naar gekeken, want sleutelen is mijn hobby, maar levertijden van de frames die ik interessant vond, en ook van onderdelen, hebben me tegengehouden. Mijn Koga staat nu gepland voor levering in week 26 en bij frames werd het al snel augustus/september en dan kon ik wel na de vakantie knutselen, maar in de vakantie niet fietsen. :roll: Overigens is Rose qua prijs al jaren niet echt interessant meer voor onderdelen en hun vroegere u.s.p. van custom fietsen is inmiddels ook al verdwenen. Wanneer je goedkoop online je onderdelen wilt halen kun je beter naar Mantel of, in Duitsland, zaken als Bike24 of Bike-components.
Aziraphale schreef:
do 20 mei, 2021 11:17
Een los frame aanschaffen en dat opbouwen blijft het allermooiste, maar is zeker niet het goedkoopste.
Een heel groot verschil is ook dat je geen garantie op het geheel hebt. Dat is belangrijk want de onderlinge samenwerking van de onderdelen en de montage is een belangrijk deel van de waarde van een fiets. Als je zelf fietsspecialist bent is dat geen probleem want dan gaat alles uiteraard goed of je lost het even op. Mindere goden, zoals ik ook, kunnen dan nog wel eens tegen probleempjes aanlopen.
Wat mij de vorige keer goed is bevallen is een fiets kopen waarvan de basis goed is: frame, wielen en groepset, maar waarvan een aantal andere onderdelen niet helemaal mijn keuze waren en die vervangen.
Leon schreef:
do 20 mei, 2021 11:32
Een heel groot verschil is ook dat je geen garantie op het geheel hebt. Dat is belangrijk want de onderlinge samenwerking van de onderdelen en de montage is een belangrijk deel van de waarde van een fiets. Als je zelf fietsspecialist bent is dat geen probleem want dan gaat alles uiteraard goed of je lost het even op. Mindere goden, zoals ik ook, kunnen dan nog wel eens tegen probleempjes aanlopen.
Wat mij de vorige keer goed is bevallen is een fiets kopen waarvan de basis goed is: frame, wielen en groepset, maar waarvan een aantal andere onderdelen niet helemaal mijn keuze waren en die vervangen.
Heb je helemaal gelijk in, maar gelukkig ben ik aardig vaardig in het onderhoud en los ik alles zelf op.

Nog even iets anders, alvast vooruitdenkend richting eind juni, zijn er ook ervaringen met diefstalbescherming voor naven zoals Abus Nutfix, Kryptonite Gravity WheelNutz oid? Het lijkt me toch wel prettig om straks iets anders dan snelspanners te hebben en over Pitlock lees ik op het forum toch wel wat dubbele ervaringen.
Amboro schreef:
wo 19 mei, 2021 20:35
Mijn ervaring is dat Duitse fietsen vergelijkbaar in kwaliteit zijn en veel goedkoper. (met uitzondering van Idworx, maar dat is ook een soort rolls-roys onder de fietsen, en is van een nederlander die in Duitsland woont). Ik rij zelf op een VSF TX1200, stalen fiets, bevalt me uitstekend. Al 50K mee gefietst. Tijdens mijn wereldreizen heb ik heel wat duitsers (en fransen) gesproken op duitse fietsen die allemaal zeer tevreden zijn. Als je duitse fietsen vergelijkt met nederlandse dan zitten er vrijwel geen verschillen in, ze gebruiken allemaal dezelfde onderdelen. Wil je het nog goedkoper: koop een kale fiets en zet zelf alles erop zoals bagagedragers, standaard, slot, handvaten. Als je de prijzen van losse onderdelen bij Rose vergelijkt met nederlandse prijzen dan val je bijna van je fiets van verbazing: ik moest laatst een nieuwe standaard hebben. Bij Rose was die de helft van de prijs dan bij de lokale fietsenmaker ! En dat geldt voor alle onderdelen.
Interessante discussie!

Ikzelf twijfel op het moment voor een soortgelijke fiets tussen een VSF TX-1000 en Idworx. Maar het is nog steeds een substantieel prijsverschil! Wat ik me nu afvraag na diverse fora gelezen te hebben, wat nu precies het verschil is tussen deze fietsen? (behalve de levertijd op dit moment)

De basiscomponenten zijn nagenoeg gelijk, waar ik voor zou kiezen: Rohloff naaf, riemoverbrenging, waarschijnlijk brede banden, XT schijfremmen. Wat afwerking zoals verlichting etc. betreft, ik kan me niet voorstellen dat het verschil nu zó groot is. En het zal ook niet het verschil in de prijs maken denk ik?

Ik heb natuurlijk argumenten gehad van een fietsenmakers en wat gelezen op diverse fora, maar de argumentatie is vaak zoals hierboven: 'ja, maar idworx is de rolls-royce onder de fietsen', 'maar VSF is een productiefiets, idworx is echt handgemaakt' of 'het is de zoon van Gaastra, een fietsenfamilie, en hij woont zelf in Duitsland'. Dit vind ik echt kul-argumentatie, want het zegt helemaal niets over de fiets zelf. Fietsen met hogere oplage, daarvan zou het laswerk weleens beter kunnen zijn zelfs, omdat dit gerobotiseerd wordt gedaan, en de kwaliteitscontrole is waarschijnlijk ook verder geautomatiseerd en fouten in fabricage zijn er door de jaren heen uitgehaald, door de hogere oplages komen ontwerpfouten ook eerder naar boven.

Het verschil in materiaal van het frame wordt ook vaak genoemd, behalve repareerbaarheid en gewicht snap ik de argumenten niet zo. De stijfheid hangt ook af van welke diktes materiaal gebruikt wordt, diameter buis, geometrie, etc. En dan moet je nog geluk hebben dat je met je eigen bepakking en rijsnelheid niet precies op een eigenfrequentie uitkomt, anders gaat het altijd trillen. Stijfheden van frames zelf worden nooit genoemd, maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat het één altijd beter is dan het andere, dat hangt gewoon van het ontwerp af lijkt mij.

Dus waarom zou ik voor idworx of juist voor VSF of Tout Terrain moeten kiezen? Wat is het verschil in het fietsen zelf en tijdens het gebruik?

Hoe verhoudt een Koga, Santos, Gudereit, Contoura of Rose zich daartoe?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Eigenlijk snap ik de hele discussie niet over prijsverschillen tussen bepaalde fietsen (en andere artikelen).

Het is zoals het is. De Action is goedkoper dan de Hema en bij allebei kun je een pak kopieerpapier kopen, zelfde formaat, evenveel vellen in een pak, even wit, net zo dik, etc. Bij de Action € 2,99 (en nog van Canon ook) en bij de Hema € 3,25 (eigen merk).

Een fles Château Margaux 2003 bij de Gall & Gall € 659,- en een Château Prieuré Lichine Margaux 2018 € 44,99. Allebei gemaakt van druiven, onder dezelfde zon gerijpt, allebei een Margaux wijn, fles heeft dezelfde inhoud, maar toch is de één veel duurder dan de ander.

En zo kun je doorgaan met auto’s, motoren, schoenen, kleding, etc.

Je koopt iets omdat je het wilt gebruiken, het artikel/merk je aanspreekt, het fijn zit, fietst, rijdt, smaakt, ruikt, etc. Kortom, het gaat wellicht ook om een stukje beleving, status, vertrouwen, het willen hebben, etc. of juist niet (dat is minder gecompliceerd).

En niet onbelangrijk, je koopt iets, waar je een bepaalde prijs voor wilt betalen. Als ik een Idworx heel erg mooi vind en ik zie, ondanks de mogelijk geringe verschillen, toch ook wel voordelen, of ik vind ‘m gewoon stukken mooier, maar ik heb het geld er niet voor (over), dan houdt het ook op en zal ik iets goedkopers moeten uitzoeken.

Maak gewoon je keuze. De één vindt een Koga mooi en vraagt zich af wat het verschil met een (duurdere) Santos is en koopt uiteindelijk toch die Koga (helemaal prima) en de ander stelt dezelfde vraag over Idworx en VSF (en zal waarschijnlijk de keuze voor de VSF eigenlijk al gemaakt hebben, ook helemaal prima).

Koop gewoon lekker de fiets waar je het meest toe aangetrokken wordt en dan lekker gaan fietsen, zonder je allerlei dingen af te vragen. Ik wil wedden dat het daar uiteindelijk toch op uitdraait (dat mag ik hopen althans :wink: )
Edwin* schreef:
di 01 jun, 2021 20:40
Eigenlijk snap ik de hele discussie niet over prijsverschillen tussen bepaalde fietsen (en andere artikelen).

Het is zoals het is. De Action is goedkoper dan de Hema en bij allebei kun je een pak kopieerpapier kopen, zelfde formaat, evenveel vellen in een pak, even wit, net zo dik, etc. Bij de Action € 2,99 (en nog van Canon ook) en bij de Hema € 3,25 (eigen merk).

Een fles Château Margaux 2003 bij de Gall & Gall € 659,- en een Château Prieuré Lichine Margaux 2018 € 44,99. Allebei gemaakt van druiven, onder dezelfde zon gerijpt, allebei een Margaux wijn, fles heeft dezelfde inhoud, maar toch is de één veel duurder dan de ander.

En zo kun je doorgaan met auto’s, motoren, schoenen, kleding, etc.

Je koopt iets omdat je het wilt gebruiken, het artikel/merk je aanspreekt, het fijn zit, fietst, rijdt, smaakt, ruikt, etc. Kortom, het gaat wellicht ook om een stukje beleving, status, vertrouwen, het willen hebben, etc. of juist niet (dat is minder gecompliceerd).

En niet onbelangrijk, je koopt iets, waar je een bepaalde prijs voor wilt betalen. Als ik een Idworx heel erg mooi vind en ik zie, ondanks de mogelijk geringe verschillen, toch ook wel voordelen, of ik vind ‘m gewoon stukken mooier, maar ik heb het geld er niet voor (over), dan houdt het ook op en zal ik iets goedkopers moeten uitzoeken.

Maak gewoon je keuze. De één vindt een Koga mooi en vraagt zich af wat het verschil met een (duurdere) Santos is en koopt uiteindelijk toch die Koga (helemaal prima) en de ander stelt dezelfde vraag over Idworx en VSF (en zal waarschijnlijk de keuze voor de VSF eigenlijk al gemaakt hebben, ook helemaal prima).

Koop gewoon lekker de fiets waar je het meest toe aangetrokken wordt en dan lekker gaan fietsen, zonder je allerlei dingen af te vragen. Ik wil wedden dat het daar uiteindelijk toch op uitdraait (dat mag ik hopen althans :wink: )
Dit is natuurlijk helemaal waar. Uiteindelijk maak ik een keuze, en daarna ben ik blij met wat ik heb. Maar ik ben nu benieuwd waarin dan de verschillen zitten. Eigenlijk zeg je hier dat er niet veel verschil is tussen de producten. Als de fietsenmaker met onzinargumenten aankomt, dan twijfel ik alleen maar aan zijn kunde.

Een voorbeeld: Audiofielen betalen heel veel geld voor gouden stroomkabels, maar vanaf het stopcontact is het gewoon weer koper. Misschien zitten de verschillen in de details en de afwerking van de fiets, maar wat is dan het verschil precies? En brengt het dan een verbetering in gebruiksgemak, of juist levensduur? Is het een merkbaar verschil, of enkel een gimmick?

Nog een voorbeeld: 'industriële lagers'. Wat zijn dat dan? Ik zit zelf in de techniek, maar volgens mij is er helemaal niet zoiets als industriële lagers. Als fabrikant ontwikkel je doorgaans een adequate oplossing voor een bepaald product, met daaraan gestelde eisen, zoals bijvoorbeeld voor levensduur, vuilafscherming, kosten. Liever hoor ik de ontwerpeisen en testresultaten ten aanzien van die eisen.

Nee, mijn keuze is nog helemaal niet gemaakt, vandaar ook de vraag.
En aangezien er geen VSF te krijgen is, zal het dat waarschijnlijk niet worden.

En misschien heb je gelijk, ik ben een nuchtere techneut, wellicht moet ik een fiets meer op gevoel kopen! :wink:
RobL schreef:
di 01 jun, 2021 12:41

Ikzelf twijfel op het moment voor een soortgelijke fiets tussen een VSF TX-1000 en Idworx.
Welke idworx? En wat wil je ermee gaan doen?

Met alleen woon-werkverkeer, simpele weekendtochten of hotelvakanties zul je het verschil niet zo merken.

De idworx zal een lichtere en stijvere fiets zijn, maar of je dat met jouw gebruik gaat merken hangt ook grotendeels af van dat gebruik.

Het frame heeft men bij idworx dik gekozen waar het moet, en dun waar dat kan. Idem voor de vork. Nadeel is bijvoorbeeld wel als je zo'n fiets beschadigt op een punt waar er voor dun materiaal gekozen is, er wel eerder een deuk in zal komen.

Op een idworx vind je ook eerder een tapered vork dan bij de concurrentie, net als een naafdynamo met steekas en in geval van Pinion ook de achternaaf. Ook is de ruimte voor bredere banden vaak nog net wat meer dan bij de concurrentie.

Ga eens naar een dealer die ze allebei heeft staan en bepaal voor jezelf of al die kleine details waar de fietsen in verschillen voor jou het prijsverschil rechtvaardigen.

Of misschien wel een gebruikte idworx voor de prijs van een nieuwe goedkopere fiets? Staan wat fraaie gebruikte oPinions op marktplaats nu bijvoorbeeld. Doe mij er maar eentje met een 18-versnellingsbak, een Onyx naaf en een BLT of Rock oPinion frame zou ik zeggen als ik nu zonder fiets een nieuwe zou gaan kopen....
Voor nu vooral voor woon- werkverkeer en eventueel voorzichtige eerste fietsvakanties, of gewoon voor een weekje door Nederland. Maar ik wil ook zeker voorbereid zijn op serieuzere fietsvakanties de komende jaren!

Ik dacht aan een Rohloff naaf met riemoverbrenging, omdat ik het verschil tussen de pinion-18 en Rohloff niet heel groot vond. Iedereen is lovend over Rohloff, en Pinion is wel aanmerkelijk duurder. Dus bijvoorbeeld een idworx All Rohler, of een goede Santos. Ik vind weinig onderhoud hebben en betrouwbaarheid wel belangrijk, want ik vind dat gewoon vervelend.

Bedankt voor de tips, ik zal het eens overwegen. En inderdaad, gewoon proberen te fietsen, dat werkt het beste! :D
Mijn allereerste fietsvakantie was op een stadsfiets, dus ik ga er altijd op vooruit!