Mijn cardioloog zal het niet eens zijn met de goed bedoelde adviesen voor het kiezen van een lichtere fiets voor de fietsvakanties. Uit ervaring weet ik dat ik dan oververmoeid raak en last krijg van hartritme stoornissen. Ook veevuldig lange tochten in mijn omgeving fietsen op een normale sportfiets zorgen voor een te hoge hartslag en voor mij dus ongezond. Dezelfde tochten maken op mijn E-bike zorgt ervoor dat mijn hartslag gemeten laag blijft. Waaruit blijkt dat ik dus met minder inspanning dezelfde heuvels op fiets met de E-bike op de laagste ondersteuning dan met de gewone sportfiets.
Dit is niet om het laatste woord te krijgen, maar omdat we hier iemand een advies doen voor een hele duur systeem.
Bert, dit gaat niet om je cardioloog, (1Wh per km)22 watt continue is de weerstand van een stel goede banden.
Overigens, ik zie dat we het hebben over de E-Xtension uit 2015 met een ION motor. Koga claimt met 600Wh en ideale omstandigheden 143km. Dat is 3-400% minder dan dat jij haalt (bierviltje).
Je vroeg om een test waar de actieradius werd vergeleken. Dezelfde motor is in een andere Koga door de fietserbond getest, toevalligerwijs gelijk met de Batavus Razer waarvan mijn ervaring is dat die heel erg ver komt ondanks de relatief kleine accu.
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... test-2016/
Ondanks dat de ondersteuning van de ION motor als laag wordt ervaren (niet zo vreemd omdat het toen ook al een oud model was) is de 25% actieradius minder per Wh dan de Yamaha. Dit wijst er toch echt op dat de ION in efficiency niet een topper is.
Ik kan dit ook staven met onze eigen ervaringen met ION (drie fietsen 45.000km elk) en de Yamaha (drie fietsen, ongeveer zelfde aantal km). Ik geloof direct dat je heel ver komt met je Koga en ik ben blij dat je ervan geniet, maar met een moderne middenmotor kom je echt verder mee met meer ondersteuning.
Ik hoop dat je begrijpt dat als we de topic starter willen helpen een advies voor een ION motor uit 2015 niet de meest logische is.