Ik lees hier best wat reacties in de strekking van 'ik ben voor een helmplicht, want dan zijn er hopelijk minder e-bikes en heb ik daar als gewone fietser minder last van'. Ik snap die redenering wel maar het lijkt me niet de juiste motivatie voor het wel- of niet invoeren van een helmplicht.
Volgens mij is deze discussie ook onderdeel van een groter probleem, namelijk veranderende mobiliteit. Vroeger was het eenvoudig, je had een fiets, een snorfiets, een bromfiets, een motor en een auto. Tegenwoordig heb je talloze andere tussencategorieën zoals e-bikes, speedpedelecs, elektrische steps, driewielige motorvoertuigen enzovoorts. Doordat de komst van die voertuigen sneller gaat dan het veranderen van de regels en de infrastructuur krijg je nu allerlei problemen.
Daarbij komen veel nieuwe voertuigen mogelijk op het fietspad terecht tot frustratie van de originele gebruikers van het fietspad. Tegelijkertijd is het juist heel wenselijk dat mensen hun auto's inwisselen voor duurzame en gezondere vervoersmiddelen en daar zit een zeker spanningsveld.
Ik zou zelf graag zien dat de e-bikes te maken krijgen met strengere regels maar ook meer vrijheden daar voor terug. Dus bijvoorbeeld een helmplicht en een snelheidsbeperking binnen de bebouwde kom van (bijv. 18 k/m) maar dan in ruil buiten de bebouwde kom een snelheid van 30 km/u. Eventueel in combinatie met een kentekenplicht om e.e.a. te kunnen handhaven (desnoods met flitspalen op het fietspad). Ook zou het mooi zijn als de keuringseisen voor fabrikanten van Speedpedelecs worden versoepeld zodat er meer keuze komt tegen lagere prijzen. Dan zal een deel van de e-bikers misschien kiezen voor een Speedpedelec en naar de rijbaan verdwijnen.
Op termijn zou je kunnen gaan kijken naar mogelijkheden om de snelheid op de rijbaan te verlagen tot 40 km/u of 30 km/u zodat alle elektrische fietsen ook gebruik zouden kunnen maken van de rijbaan. Dan wil je al helemaal een helmplicht. Want het uiteindelijke doel is natuurlijk dat de e-bikes en variaties daarop meer ruimte gaan krijgen in de steden ten opzichte van de auto. Maar in eerste instantie is het heel lastig om die enkele snelle fietser tussen het drukke autoverkeer te zetten. Dus voorlopig zal het fietspad druk blijven. In het grotere plaatje is een helmplicht voor e-bikes daarbij een stap vooruit, maar als losse maatregel zonder extra tegemoetkomingen voor e-bike(fabrikanten) een stap achteruit.
Volgens mij is deze discussie ook onderdeel van een groter probleem, namelijk veranderende mobiliteit. Vroeger was het eenvoudig, je had een fiets, een snorfiets, een bromfiets, een motor en een auto. Tegenwoordig heb je talloze andere tussencategorieën zoals e-bikes, speedpedelecs, elektrische steps, driewielige motorvoertuigen enzovoorts. Doordat de komst van die voertuigen sneller gaat dan het veranderen van de regels en de infrastructuur krijg je nu allerlei problemen.
Daarbij komen veel nieuwe voertuigen mogelijk op het fietspad terecht tot frustratie van de originele gebruikers van het fietspad. Tegelijkertijd is het juist heel wenselijk dat mensen hun auto's inwisselen voor duurzame en gezondere vervoersmiddelen en daar zit een zeker spanningsveld.
Ik zou zelf graag zien dat de e-bikes te maken krijgen met strengere regels maar ook meer vrijheden daar voor terug. Dus bijvoorbeeld een helmplicht en een snelheidsbeperking binnen de bebouwde kom van (bijv. 18 k/m) maar dan in ruil buiten de bebouwde kom een snelheid van 30 km/u. Eventueel in combinatie met een kentekenplicht om e.e.a. te kunnen handhaven (desnoods met flitspalen op het fietspad). Ook zou het mooi zijn als de keuringseisen voor fabrikanten van Speedpedelecs worden versoepeld zodat er meer keuze komt tegen lagere prijzen. Dan zal een deel van de e-bikers misschien kiezen voor een Speedpedelec en naar de rijbaan verdwijnen.
Op termijn zou je kunnen gaan kijken naar mogelijkheden om de snelheid op de rijbaan te verlagen tot 40 km/u of 30 km/u zodat alle elektrische fietsen ook gebruik zouden kunnen maken van de rijbaan. Dan wil je al helemaal een helmplicht. Want het uiteindelijke doel is natuurlijk dat de e-bikes en variaties daarop meer ruimte gaan krijgen in de steden ten opzichte van de auto. Maar in eerste instantie is het heel lastig om die enkele snelle fietser tussen het drukke autoverkeer te zetten. Dus voorlopig zal het fietspad druk blijven. In het grotere plaatje is een helmplicht voor e-bikes daarbij een stap vooruit, maar als losse maatregel zonder extra tegemoetkomingen voor e-bike(fabrikanten) een stap achteruit.