Terugkomend op mijn belofte van daarstraks:
Voor degenen die niet geloven dat beperkende maatregelen helpen heb ik me verdiept is de basisformule van de epidemiologie en wil ik dat vereenvoudigd uitleggen.
We horen nu regelmatig over het reproductiegetal R(0) dat 2 à 3 zou zijn voor het coronavirus. Wat is dat voor getal`?
(Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Reproductiegetal, wie wikipedia onbetrouwbaar vindt aub een een betere bron aandragen)
Het reproductiegetal (R0) is het gemiddeld aantal besmettingen die veroorzaakt worden door een zieke, zonder maatregelen.
R(0) = beta x N x D
Hier is
beta = de besmettingskans per contact (dus een getal tussen 0 en 1)
N = het aantal contacten per tijdseenheid.
D = de infectieduur, dwz de tijd dat een patient rondloopt en zijn besmetting verspreidt.
D moet uitgedrukt worden in dezelfde tijdseenheid als de tijdseenheid waarbij het aantal contacten werd geteld.
Een getallenvoorbeeld (een voorbeeld, geen schatting voor corona!!):
als beta = 0,1
N = 30 per week
D = 1 week
Dan is R(0) = 3
Maar wat is die drie?
Bron en plaatje: pagina 14 van
https://web.stanford.edu/~jhj1/teaching ... -on-R0.pdf
R(0) = drie betekent dat elke volgende generatie zieken in dit geval drie gevallen kent.
Volgende vraag is hoe snel die generaties elkaar opvolgen. Dat is de opvoldingstijd: de tijd tussen de besmetting van het eerste geval en de besmetting van de volgende generatie, dus de incubatietijd plus de tijd die de zieke daarna nodig heeft om besmettelijk te worden. Ook hier moet je denken aan een tijdsduur van iets van een week. Opmerking: dat is niet dezelfde week als de genoemde D!!
Dus als R = 3 en de generatieopvolgingstijd is 1 week dan zijn er, zonder maatregelen, elke week 3x zoveel nieuwe ziektegevallen.
Eind voorbeeld.
Maar wat kunnen we daar mee?
Feit is, dat als R = 1 er dus steeds even grote nieuwe generaties zieken komen. Als R precies 1 is woekert de ziekte alsmaar voort, totdat het aantal mensen dat besmet kan worden flink afneemt. Als R < 1 is verkleint het aantal zieken. Als R = 0.999 duurt dit heel lang. Als R = 0 (totale afzondering) dan is er dus helemaal geen nieuwe generatie.
Als R bijvoorbeeld 0,1 is, is elke volgende generatie 10x zo klein in omvang.
Hoe kunnen we dat bereiken?
Gelukkig kunnen we alle drie de variabelen rechts van het gelijkteken beïnvloeden:
beta = de besmettingskans per contact. Die kans kunnen we bij voorbeeld beperken door latex handschoenen te dragen, wat cassières doen.
N = het aantal contacten per tijdseenheid. Dat getal kunnen we beperken door elkaaar niet te ontmoeten, elkaar geen hand te geven etc. Aanvulling na de vorige twee bijdragen: veel TESTEN en bij positief in quarantaine.
D = de infectieduur, dwz de tijd dat een patient rondloopt en zijn besmetting verspreidt. Dat kunnen we doen door onze contacten stevig te beperken als we ziek worden.
Ik realiseer me dat dit slechte een heel eenvoudige voorstelling is van hoe een epidemie werkelijk werkt, maar het is wel de basis waarop veel gebaseerd is. Dwz er zijn heel veel complicerende factoren maar grotendeels geeft deze formule een goede beschrijving van het geheel.
Hoopgevend is dat we na een tijd lockdown, waarbij we R zo laag mogelijk proberen te houden, er een periode kan volgen waarbij R echt niet meer zo laag mogelijk hoeft te zijn, maar alleen duidelijk lager dan 1. Wat dat in het echt inhoudt is nog niet bekend. Ik hou mijn hart vast als ik me realiseer dat het juist in de bejaardenzorg erg moeilijk is het aantal contactmomenten fors te beperken.
De reden dat R in de lockdownperiode echt zo laag mogelijk moet worden gehouden is ook duidelijk: het aantal gevallen in veel Europese landen verdubbelt typisch elke drie dagen. Er is dus geen tijd te verliezen!
Willem en BSM, ik begrijp dat jullie dit allemaal onzin vinden? Graag uitleg en een goede bron daarvoor. Ook graag een bron voor dat de getallen in China onzin zijn.