bast1aan schreef: ↑zo 22 mar, 2020 11:25
Eens met Leon. Sommige berichten gaan hier echt ver de scheef over. Hier hoef je enkel de thread voor te lezen. Die berichten moeten gewoon verwijderd worden. Ik heb zelf betreffende personen al in mijn vijanden-lijst gezet. Ook op social media gebeurt het veel, ik ben een beetje klaar met al die onzin.
Er zijn in ieder geval berichten waar je zelfs niet voor doorgeleerd hoeft te hebben om de onjuistheid te herkennen.
Gewoon met alledaags verstand lezen wat er staat en je ziet dat er gevaarlijke onzin staat.
Het meest duidelijke voorbeeld is dat van de Paracetamol.
Er is een heel duidelijke waarschuwing met betrekking tot pijnstillers/ontstekingsremmers ... en heel expliciet wordt Paracetamol genoemd als de pijnstiller waarvoor je je - vooralsnog - geen extra beperkingen hoeft op te leggen.
De andere voorbeelden zijn die waar vaccinatie wordt afgeraden of belachelijk gemaakt. Het is inmiddels "common sense" dat we heel veel ziekten (bijna) uitgebannen hebben dankzij de vaccinatie (en dat de non-vaxers als een "free-rider" meeliften met de algemene bescherming die een vaccinatie biedt).
De grote ellende is dat je met een paar woorden kan betogen dat Anti-Vax het beste is. Net als je met een paar woorden iemand zwart maakt, of kan "bewijzen" dat de aarde plat is. Om het tegendeel te bewijzen, of om "common sense" te onderbouwen, ben je gauw een A4tje verder ...
Dus ... liever ook niet de
"Heb je daar bewijzen voor" reactie als je bedoelt:
"Ik zie dat anders".
Als je het anders ziet, niet eens bent met een ander dan ligt de bal niet in de eerste plaats bij die ander, maar in het midden.
Overigens: Vijandenlijstjes maken het forum niet beter maar slechter, door geen kennis te nemen van een deel van de boodschappen verzeil je in een bedenkelijke "bubbel", uiteindelijk lees je alleen gelijkgestemden, verdrink je in een warm bubbelbad.
= = = = = = = = = =
En dan wat betreft een total lock-down.
Ik snap de roep om zo'n lock-down, maar er zitten ook risico's aan "total".
Een totaal-verbod roept verzet op, en totaal houd je moeilijk lang vol.
En een totaal-verbod heeft ook een "totaal" eind.
Een lock-down (of slow-down) waarbij je direct heel sterk inzet op de "educatie", op verstandig omgaan met de beperkingen, is slimmer, vooral omdat je na een total lock-down ook weer terug naar normaal moet ... en het echte normaal laat nog wel even op zich wachten.
Het lijkt een beetje op afkicken van wat dan ook. De cold-turkey methode is er eentje, maar vaak niet succesvol.
De methode waarbij je de mogelijkheid hebt om soms een beetje te sjoemelen/foefelen (dat is dan de eigen keuze) maakt in veel gevallen dat het afkicken makkelijker is vol te houden (wordt de keuze door een ander hard opgelegd dan is het uiteindelijk je onttrekken een heel andere als die eigen keuze). De schijnbaar softe methode vraagt wel een educatie traject, en het geduldig en blijvend serieus nemen van de doelgroep.