door
fud0 » za 09 nov, 2019 17:28
Leon schreef: ↑za 09 nov, 2019 15:06
fud0 schreef: ↑za 09 nov, 2019 11:01
Leon schreef:Mijn camera voor onderweg zit in mijn zadeltas die aan het zadeldek van mijn brooks B67 hangt en dus meeveert omdat de veren eronder zitten.
Ik denk dat de veren van zo'n zadel behoorlijk stug zijn en betwijfel of het voor demping zorgt. Een verende zadelpen kan ik me nog iets bij voorstellen. Ik vraag me bij deze af waar op je fiets de trillingen het hoogst en het laagst zijn in het algemeen of dat ze overal gelijk zijn en of daar ook informatie over bestaat.
Je gaat niet voor niets (graag) van je zadel af bij een plotselinge bult of gat in de weg?
Normaliter zit ik met een aardig gewicht met mijn achterste op dat zadel dus ik druk die veren precies op het juiste moment in. Als ik uit het zadel kom voor een bult, dan werkt het inderdaad niet.
Ik denk ervaren te hebben dat eenzelfde tas aan het stuur veel harder trilt.
Sowieso, hoe meer spul je bij je hebt, hoe beter alles veert en dempt.
Maar op het lijf lijkt me inderdaad het beste, maar daar heb ik geen zin in.
Mijn camera heeft ook al bewezen dat een val uit de tas op het asfalt geen kwaad deed (klopt op hout), vooral ook omdat ik de camera pas een uur of zes later weer terugkreeg omdat iemand me opbelde dat er een camara was gevonden met foto's er in die kennelijk van mij waren. Er was dus waarschijnlijk geen auto overheen gereden, want alders had ik sporen op het leren tasje gezien.
Ok, ik begrijp als je zadel veert door je eigen gewicht, je cameratas eronder iets meebeweegt en voor demping zorgt, maar het hoeft niet te betekenen dat het in alle trillings- omstandigheden de meest optimale plek op je fiets is. Ik denk, indien het overal gelijk is en je op een pad rijdt met grove stenen, je kunt fietsen zonder dat je zadel veert en je camera alsnog behoorlijk trilt, ook daar onderaan het zadel en ik dan alsnog verkies mijn camera bovenin mijn slaapzak, in een achtertas te doen, maar misschien is een voortas beter, indien ik daar mijn slaapzak ook in zou doen.
Er worden toch testen gedaan, voor bv. fietsonderdelen zelf qua levensduur, waar ze fiets- en trillingssituaties nabootsen. Dan zou er misschien ook daarmee resultaten verkregen zijn over welk onderdeel van je fiets het het meest te verduren krijgt, als je bv. op een pad met grote stenen fietst. Met groot bedoel ik dan doorsnede van meer dan 5 cm.