Ja, de buitenzijde droogt snel. Maar inwendig mengt de wasbenzine zich met het kettingvet en maakt de smerende vetfilm dunner. Wasbenzine vermengd met kettingvet verdampt niet.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ja, de buitenzijde droogt snel. Maar inwendig mengt de wasbenzine zich met het kettingvet en maakt de smerende vetfilm dunner. Wasbenzine vermengd met kettingvet verdampt niet.
Ik zal dit melden bij de Technische Universiteit in Eindhoven want dit is echt een geweldige ontdekking. Op de afdeling Scheikundige Technologie zullen ze in hun nopjes zijn. Hier zijn vast veel toepassingen te bedenken.
Ja, dat is gek. Vet en wasbenzine mengen niet, voor zover mij bekend. En dat kettingvet wasbenzine zou vasthouden lijkt me ook niet aannemelijk.Leon schreef: ↑vr 11 okt, 2019 22:39Ik zal hier waarschijnlijk contact moeten opnemen met mijn oude school in Eindhoven, de TU/e want dit is echt een geweldige ontdekking. Op de afdeling Scheikundige Technologie zullen ze in hun nopjes zijn.
De eerste ontdekking is natuurlijk dat de film dunner wordt als er wasbenzine bij gaat, de tweede dat de wasbenzine er wel in gaat maar niet uit. Een fenomeen!
Als wasbenzine zich niet zou mengen met vet, zou het een ondeugdelijk middel zijn om de ketting te ontvetten. Dat wasbenzine in het vet volledig achterblijft heb ik wat ongelukkig omschreven. Het verdwijnt op den duur, maar dat zal veel langer duren dan goed is voor de ketting.derdekeer schreef: ↑vr 11 okt, 2019 22:52
Ja, dat is gek. Vet en wasbenzine mengen niet, voor zover mij bekend. En dat kettingvet wasbenzine zou vasthouden lijkt me ook niet aannemelijk.
Ik lees dit draadje met enige interesse en ook wel met verbazing. Het enige wat ik doe is de ketting schoonvegen met een schone doek als ze smerig is, en voor de rest af en toe een drupje olie. Ik ga er van uit dat je toch niks kunt doen tegen zand en andere schurende deeltjes eens ze in de schakels doorgedrongen zijn.
De tandwielen maak ik wel schoon met een borstel en Bionet of zoiets.
Wat late reactie, maar het is inderdaad niet onwaarschijnlijk dat kettingvet de wasbenzine vasthoudt, als je bv bedenkt dat butaan (kookpunt 0°C) prolbeemloos tot wel 10% oplost in benzine, en amoniak (kookput -33°C) tot 30% kan worden opgelost in water.
Dat lijkt me onzin. Graag bronvermelding.
Welk merk/model ketting was dat, en waar (welk onderdeel van de schakel) "brak" (of loste) die precies?Jacos schreef: ↑zo 24 mei, 2020 10:14Bij aankoop zei de fietsenmaker dat ik moest rekenen op zo'n 5000km zo ongeveer voor de ketting en ik heb er dus bijna 3x zo lang mee gedaan.
En je zal net zien........nadat ik een nieuwe ketting had laten monteren brak die spontaan op een 'zwakke' schakel. Niet eens de verbindingsschakel. Kan dus ook. Is zonder moeite en kosten vervangen door de fietsenmaker voor een nieuwe en die doet het weer best:-)