door
Leon » do 10 okt, 2019 11:24
Velotraumer schreef: ↑do 10 okt, 2019 10:39
Roadster schreef:
Daarna fietsen en wat knarste toen alles maar dat was een teken dat je het intensief professioneel gedaan had...dacht ik.
Dat herken ik. Waar duidt dat op? Dat alle smering uit de ketting is verdwenen? Ik gebruik zelf Cyclon Bionet ontvetter?
Bij dat knarsen voelde ik altijd duidelijk de zandkorreltjes in de ketting breken, net als wanneer je iets te ruig door de duinen fietst en net een zwaai zand over je ketting hebt gekregen. Als je met je gezicht in het zand hapt krijg je hetzefde effect tussen je tanden.
Je hebt dan nog niet alles echt schoon gemaakt maar ook zand naar binnen gespoeld.
Ik ken maar twee methoden waar ik mijn kettingen echt schoon mee heb gekregen:
1. Een stevige hogedrukspuit met echt heet water. Niet zo'n gele kanarie met lauw water van thuis maar eentje die ze bij de meeste carwashes niet meer publiek beschikbaar hebben. Die moet je dan vol op de rollen van de ketting richten en de ketting laten lopen. Uiteraard krijg je dan gezeur van anderen die zeggen dat dat niet mag etc. etc.
2. Ketting van de fiets afhalen en in een plastic fles stoppen. Een flinke slok wasbenzine er in en schudden. Wasbenzine en rommel er uit laten lopen en 2x herhalen. Dan de fles kapot knippen om de ketting er uit te krijgen en laten drogen.
Maar uiteindelijk is ontvetten van een ketting juist niet het doel. Vet in de ketting is goed. Het is niet voor niets dat je een ketting smeert met olie, vet of was. Wat je er uit wilt hebben zijn de harde deeltjes. Die krijg je er behalve met bovenstaande methoden ook uit met de koude versie van die stevige hogedrukspuit. Of je doet het gewoon niet.