door
math » zo 09 dec, 2018 17:04
Leon schreef: ↑za 08 dec, 2018 11:44
... Zelf ga ik veel verder. Ik publiceer al jaren geen verhalen en fotoseries meer van excate lokaties van mijn vakanties, die vaak naar plekken gaan die nog niet overspoeld zijn met toeristen.
...
Ik denk dat je het effect van je verhalen en fotoseries erg overschat!
Ik heb, denk ik, recht van spreken omdat ik van mijn fietsreizen meestal een blog op Crazy-Guy-on-a-Bike bijhoud. Die blogs blijven op internet altijd toegankelijk en worden ook door de Google zoekmachine uitgeplozen.
Mijn blogs hebben tienduizenden hits, oplopend tot honderdduizend. Als je dat door het aantal pagina's van zo'n blog deelt, kom je op ongeveer 1000 lezers per blog, zeg maar een grote zaal vol toehoorders. Deze week was mijn Route-66 verslag uit 2013 het Current Featured Journal, wat betekent dat er een week lang een appetizer op de hoofdpagina van Crazy Guy staat. Dat genereerde ongeveer 6000 extra hits, naar schatting 150 nieuwe lezers.
Ik denk dat de meeste lezers gewoon dit soort blogs lezen uit interesse en niet met de bedoeling om de route te herhalen. In het Engels heet dat
armchair readers. Blogs dienen ook om meer specifieke informatie te vinden als de tochtkeuze al gemaakt is. Zo worden de blogs van mijn Great Divide tochten veel vaker bezocht sinds Michael McCoy, de vormgever van de route, in zijn nieuwe gids deze blogs noemt voor informatie over de beste rijrichting, noord-zuid of zuid-noord. Maar mensen die het gidsje van McCoy hebben gekocht, hebben hun keuze al gemaakt en worden echt niet verleid door mijn blogs.
Mijn tocht van dit najaar, een nieuwe route door de dichtbevolkte oostelijke staten van de VS, had ongeveer 400 lezers per dag. Uit vragen om gpx-files, vermoed ik dat er hoogstens 10 geïnteresseerd zijn om de route na te fietsen. Zo'n route wordt pas aantrekkelijk voor de meeste fietsers als je er kaarten en beschrijvingen van kunt kopen. Maar zelfs als Adventure Cycling daar werk in zou steken, dan nog gaat het om misschien honderd fietsers per jaar. Op een route van 5500 km kun je onmogelijk van overspoelen praten.
Van mijn route door Spanje weet ik van één herhaling. Laten het er 10 zijn, dan is het nog verwaarloosbaar. Ik weet dat de route van
Toffel veel navolgers heeft dankzij zijn prachtige video. Ik schat minstens honderd. Maar ook dat legt geen merkbare toeristische druk op de prachtige plekken waar die fraaie maar zware route langs loopt.