door
Leon » do 05 jul, 2018 16:09
rockhopper schreef: ↑do 05 jul, 2018 13:10
Een fiets geschikt voor alles, nummer 1 op ieders wensenlijst, maar in de praktijk niet haalbaar omdat je tegenstrijdige belangen krijgt.
Precies. Je kunt het ook zo zeggen: elke nieuw soort gebruik dat je wilt vergt weer nieuwe onderdelen:
* moet in de winter onderhoudsarm zijn: versnellingsnaaf
* moet op vakantiereis met veel bagage in het buitenland, (dwz ten zuiden van Sittard
): veel versnellingen noodzakelijk, samen met punt 1: Roloffnaaf op Pinion
* remmen moeten beter zijn dan v-brakes: duurdere remmen
* moet vaak in donker: dynamonaaf + de betere verlichting
* mag nooit lek: Marathon Plus banden
* moet op ruige wegen kunnen: dikke banden
etc.
Het resultaat is een duurdere, zwaardere en wat logge fiets waar je nog een flink zwaar slot bij nodig hebt als je heb ergens neer wilt zetten ook.
Zelf heb ik voor de wat ruige (ik kom net terug van tochtje door onkruid dat boven het stuur uit kwam...) tochten in de zomer en voor vakanties/weekends een niet te dure derailleurfiets met dikke banden en eenvouduige v-brakes. Die durf ik met slot ook wel eens ergens neer te zetten.
Voor in de winter heb ik een opknapsel waarvan ik de basis voor een habbekrats bij de fietsenmaker heb gekocht. Die heeft in tegenstelling tot de zomerfiets wél spatborden en lampjes.
Het is allemaal niet bepaald onderhoudsvrij, maar omdat ik alle onderhoud en bijna alle reparaties zelf kan doen is dat een concessie die ik me kan veroorloven.