Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies voor een breed inzetbare fiets... - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietsadvies voor een breed inzetbare fiets...

Jurr schreef:
do 08 feb, 2018 19:17
De mogelijkheid van S&S couplers en de ruimte die het frame heeft voor diverse bandenmogelijkheden vind ik erg voor Shand pleiten. Of S&S koppelingen bij Avaghon een optie zijn heb ik ze eigenlijk nooit gevraagd.

@Stadjer: met hoeveel kilo bagage heb je de Bahookie maximaal gereden, en hoe reed dat?
Niet veel hoor, hooguit 12 kilo. Dat ging overigens prima, fiets gaf geen krimp. Meestal fiets ik met minder kilo's. Maar (veel) meer bagage zou makkelijk moeten kunnen, ben ik van overtuigd. Overigens heeft Shand dit jaar een nieuw model uitgebracht: TAM. Stoer ding en kan zo te zien wel wat hebben (een expeditiefiets, aldus Shand).

@Fedor: ik vraag me af of een Koga Worldtraveller wel geschikt is voor (langdurig?) offroad fietsen. Prima fiets natuurlijk, maar misschien zijn er betere alternatieven. Volgens mij is de Koga bedoelt voor op de weg, waarbij je - zoals de meeste vakantiefietsen - zo nu en dan een bos- grind of zandpand meepikt. Wil je echt wat serieuzer 'offroad' uit de voeten kunnen, zeker in het buitenland, zou ik misschien toch nog even verder kijken.

Nog een aantal opties die volgens mij nog niet zijn genoemd: Salsa Fargo, Santos 4.29, Tour Terrain Tanami.
Stadjer schreef:
ma 12 feb, 2018 10:16
@Fedor: ik vraag me af of een Koga Worldtraveller wel geschikt is voor (langdurig?) offroad fietsen. Prima fiets natuurlijk, maar misschien zijn er betere alternatieven. Volgens mij is de Koga bedoelt voor op de weg, waarbij je - zoals de meeste vakantiefietsen - zo nu en dan een bos- grind of zandpand meepikt. Wil je echt wat serieuzer 'offroad' uit de voeten kunnen, zeker in het buitenland, zou ik misschien toch nog even verder kijken.
Tot op zekere hoogte snap ik wat je bedoelt. De Koga Worldtraveller S van mijn vrouw is in vergelijking met mijn Santos Travelmaster 3+ (en dit is ook al geen echt 'terreinbeest') wat minder geschikt voor 'offroad', maar dat ligt ook voor een belangrijk deel aan de banden.
Nu de Koga Worldtraveller met 27.5" / 62 mm banden verkrijgbaar is, denk ik dat hierdoor de fiets een stuk meer 'offroad-fähig' wordt.
De geometrie (met redelijk horizontale bovenbuis) van de Koga straalt niet echt uit dat je met de fiets 'offroad' gaat.

Wellicht een aardig vergelijk:

Koga Worldtraveller S = Range Rover
Santos Travelmaster 3 + = Landrover Discovery
Santos 4.21 = Landrover Defender

En er zijn uiteraard nog veel meer goede merken met mooie en geschikte fietsen dan alleen deze twee merken!
Stadjer schreef:
ma 12 feb, 2018 10:16
@Fedor: ik vraag me af of een Koga Worldtraveller wel geschikt is voor (langdurig?) offroad fietsen.
Op zich zeker een relevante vraag. De fiets ziet er wat "sjieker" uit dan veel andere merken/modellen. Ik heb veel rondgezocht naar gebruikers en gebruik van de WT over de wereld en daardoor heb ik er toch wel vertrouwen in. Er wordt vaak genoeg best "lomp" mee omgegaan.

Maar ik hoor hier graag van gebruikers wat hun ervaringen zijn.

Let wel: Ik zal de fiets idd wel vaak en langdurig (willen) gebruiken op off-road, maar dat zijn dan geen wegen met een hoog-alpien karakter. Verreweg het grootste deel zullen bos- en gravelwegen zijn.

Dus vrijwel geen moeilijke singletracks, al zal ik hem bijv. zeker gaan testen op de MTB-route Cadettenkamp (loopt lekker en verder geen moeilijke punten), maar bijv. niet op Dorst (veel technischer)). En bijv. de Epen-route bestaat vrijwel geheel uit asfalt en bredere wegen en ik denk dat de fiets dat wel goed aan zal kunnen (de berijder misschien heel wat minder).
Op dat soort routes zal de fiets ook niet bepakt zijn, maar het traject van bijv. de Vulkaneifel-marathon (vrijwel alleen maar boswegen) zal hij zeker ook met bepakking aankunnen (en dat geldt voor alle boswegen in die mooie streek).

Da's ook de reden waarom ik de MTB-fiets weg doe. Het bleek steeds meer dat de technische (en vaak drukke) singletrack-routes me heel slecht lagen. Ik stoemp liever omhoog in een mooie omgeving op een relaxte bosweg, en daar is bijv. de Eifel heel geschikt voor.
Edwin* schreef:
ma 12 feb, 2018 11:25
Wellicht een aardig vergelijk:

Koga Worldtraveller S = Range Rover
Santos Travelmaster 3 + = Landrover Discovery
Santos 4.21 = Landrover Defender
Een PC Hooft-tractor als de BMW X5 werd ook gebruikt voor de Dakar Rally. Het is maar hoe je hem opbouwt ;)
Morgen ophalen :)
Gefeliciteerd met de aankoop!
gefeliciteerd!!!
Welke is het geworden?
Ik neem aan de WTS met 62mm banden? Nog een deal kunnen maken over andere remmen?
Shadow schreef:
do 10 mei, 2018 16:25
Ik neem aan de WTS met 62mm banden? Nog een deal kunnen maken over andere remmen?
Idd de Koga WTS met 62mm banden. Nu zo'n 1000 km, zowel verhard als op veel andere ondergronden, op gereden en (op de splined carrier na... nu goed opgelost) en erg tevreden. Was eerst enigszins bevreesd dat het stuur niet hoog genoeg zou komen (geen sloped frame) maar uiteindelijk heb ik deze behoorlijk sportief (laag) staan en dat gaat et mijn rug nog prima.

De Magura's pasten niet in deze configuratie en de XT's nét (spaken komen er net niet tegenaan). Geen deal kunnen maken met grotere remschijven (de 203mm zouden ook lastig passen met deze confuguratie maar 180mm zou wel mogelijk zijn). Overigens nog geen beperking gehad met de 160mm-schijven. Als ze in de bergen (kan nog ff duren ;)) niet toereikend zijn komen er wel andere op.

Zadel is buiten de configutatie om (SQlab 604 Active (oud model)) en die bevalt ook erg goed (tot nu toe max 120km op een dag mee gereden). Had met een Santos met een dergelijk zadel een proefrit gemaakt dus mooi kunnen testen.
Plaatje er bij:

Afbeelding
Mooie fiets 👍
Waarom de Koga en niet de TM3+?
Ben me ook aan het oriënteren,
vandaar de vraag.
Knappe fiets hoor.
Veel mooie en veilige kilometers ermee!

Groet,
Tom.
Fedor schreef:
do 10 mei, 2018 21:44
...Overigens nog geen beperking gehad met de 160mm-schijven. Als ze in de bergen (kan nog ff duren ;)) niet toereikend zijn komen er wel andere op.
Remkracht schaalt met de verhouding schijfdiameter/wieldiameter. Een 27.5" wiel kan met een iets kleinere schijf toe dan een 29" wiel.
Voor het achterwiel is een grotere remschijf zelden nodig, omdat bij stevig remmen de meeste last op het voorwiel komt.
In mijn ervaring is een grotere schijf vooral nodig als je langdurig moet remmen, omdat dan oververhitting van de remvloeistof dreigt. Dat heb je vooral op steile technische off-road afdalingen, veel minder op de verharde weg.
Japio schreef:
do 10 mei, 2018 22:08
Mooie fiets 👍
Waarom de Koga en niet de TM3+?
Ben me ook aan het oriënteren,
vandaar de vraag.
Dank je.

Heb op beide fietsen gereden en het rijkarakter scheelt heel weinig (3+ is iets speelser, WT wat rustiger/koersvaster imho).
Wel is de 3+ zo'n 600-700 euro duurder met een vergelijkbare opbouw. Daarnaast vind ik de WT gewoon mooier (ben geen fan van sloping frames, bovendien is op de WT een iets sportievere zit mogelijk zonder dat de "balans" verstoord wordt). Eis was wel dat 60mm-banden mogelijk waren en dat kan dus tegenwoordig.
En als laatste vind ik alle overbodige losse nokjes op de 3+ van de zotte. Koga is er met de nieuwe Signature juist vanaf gestapt (was ook een klacht van velen) en nu Santos het doet wordt het juist weer zeer gewaardeerd :shock:

Tip aan Santos: ook alle afdekdopjes in de framekleur leveren, dat maakt het minder erg. Nu moet iedereen een zwarte bestellen ;)

Als het rijgedrag echt verschillend was, en in het nadeel van de WT, was het uiteraard een andere keuze geworden. Maar juist het wat koersvastere vind ik zelf wel lekker rijden (rij liever km's dan bochtige singletracks ;))
Ik heb op de tm3+ gereden en dat beviel erg goed. Vind persoonlijk de tm3 wat ruiger maar het strakke van de koga is ook best mooi.

Dat van alle overbodige nokjes heb je volkomen gelijk in. Wat is de koga toen afgezeken ja. Ik rijd hem zelf op dit moment in de 26 uitvoering.

Stoor me zelf niet aan de overbodige nokjes van de tm3.

Blijft voor mij alleen de keuze voor schijfremmen vs velgremmen.
Ben huiverig voor de geluiden van de schijfremmen bij nat weer.
Bij droog weer maken ze geen geluid heb ik mij laten vertellen.
Maar ja, de geluiden van schurende velgremmen bij nat en modderig is ook niet plezierig 😕

Groetjes Jaap
Japio schreef:
vr 11 mei, 2018 08:48
Blijft voor mij alleen de keuze voor schijfremmen vs velgremmen.
Ben huiverig voor de geluiden van de schijfremmen bij nat weer.
Bij droog weer maken ze geen geluid heb ik mij laten vertellen.
Maar ja, de geluiden van schurende velgremmen bij nat en modderig is ook niet plezierig 😕
Met slecht weer remmen schijfremmen beter, dus die geluiden (zelf nog niet echt last van gehad, ook niet op de MTB die toch echt wel nattigheid gezien hebt) is maar bijzaak. En je dure velgen slijten dan tenminste ook niet ;)

Maar bij 60+ banden is er sowieso geen keuze welke remmen, dus dat maakte het voor mij makkelijk.
Fedor schreef:
do 10 mei, 2018 21:44
Shadow schreef:
do 10 mei, 2018 16:25
Ik neem aan de WTS met 62mm banden? Nog een deal kunnen maken over andere remmen?
Idd de Koga WTS met 62mm banden. Nu zo'n 1000 km, zowel verhard als op veel andere ondergronden, op gereden en (op de splined carrier na... nu goed opgelost) en erg tevreden. Was eerst enigszins bevreesd dat het stuur niet hoog genoeg zou komen (geen sloped frame) maar uiteindelijk heb ik deze behoorlijk sportief (laag) staan en dat gaat et mijn rug nog prima.

De Magura's pasten niet in deze configuratie en de XT's nét (spaken komen er net niet tegenaan). Geen deal kunnen maken met grotere remschijven (de 203mm zouden ook lastig passen met deze confuguratie maar 180mm zou wel mogelijk zijn). Overigens nog geen beperking gehad met de 160mm-schijven. Als ze in de bergen (kan nog ff duren ;)) niet toereikend zijn komen er wel andere op.

Zadel is buiten de configutatie om (SQlab 604 Active (oud model)) en die bevalt ook erg goed (tot nu toe max 120km op een dag mee gereden). Had met een Santos met een dergelijk zadel een proefrit gemaakt dus mooi kunnen testen.
Grotere schijven = remklauw verder weg van de spaken zou ik zeggen, maar blijkbaar kom je dan weer met andere dingen in de knoei?
Prachtige fiets!
Shadow schreef:
za 12 mei, 2018 15:16
Grotere schijven = remklauw verder weg van de spaken zou ik zeggen, maar blijkbaar kom je dan weer met andere dingen in de knoei?
Prachtige fiets!
Dank je :)

Achter zit een schijf van Rohloff en die levert verder geen problemen op. Volgens Koga zou een 203mm schijf niet mogelijk zijn maar in het voorwiel zou het imho wel kunnen lukken (idd verder van de spaken af). 180mm was volgens Koga wel mogelijk (maar zou wel eigen kosten worden dus dat heb ik ff laten zitten, vooralsnog remt 160mm prima). Had al positieve ervaring met XT-remmen dus vond het (ipv de magura's waar overigens ook commentaar op is) verder geen bezwaar.
Denk dat voor nl de 160mm’s prima zijn, misschien als je de bergen in gaat dat je grotere schijven moet.
Dat commentaar op de magura’s komt volgensmij vooral door het ‘wanderend druckpunt’ zoals onze oosterburen zeggen, dwz dat met het opwarmen de boel een ander aangrijppunt krijgt (als ik het goed heb). Wat mij persoonlijk niet zo zou storen. Ik ben zelf een fiets aan het bouwen en heb verschillende opties bekeken, van Hope tech 3 e4 tot Avid bb7’s. Zit zó veel geld tussen dat ik mezelf er niet toe kan zetten dik 500 euro voor een complete hope set neer te leggen... de Magura en Shimano alternatieven zijn allemaal mooi maar ik ga er geen alpen mee rijden dus worden de Avid’s.
Fedor, nog 1 vraagje. Zie nu pas dat je voor 27.5 met 62 banden hebt gekozen. Vind je het veel verschil ten opzichte van de 28 met 50 banden?