door
Wim » vr 30 jan, 2009 12:35
Veel hangt af van de vraag wat je er mee wilt gaan doen, en of je alleen gaat of met meerderen. Ga je met twee of meer, dan wil je een snelle brander hebben die efficient met brandstof omgaat en wat grotere pannen aan kan. Dan denk je al gauw aan multifuelbranders. Datzelfde doe je als je naar derde wereldlanden gaat waar je niet alle brandstof even gemakkelijk kunt krijgen, of als je bij echt lage temperaturen moet koken. Elders heb ik in het draadje over de Optimus Nova de deugden bezongen van de combinatie van die Optimus Nova en een Trangia 25 pannen plus windscherm set. Maar die combinatie is wel 1100 gram. Voor twee mensen die er op een langere reis echt op moeten koken (en eventueel sneeuw smelten) vind ik dat prima, maar voor in je eentje is het een heel gewicht.
Heel licht zijn twee varianten. De eerste is een brander van het type MSR pocket Rocket, die je bovenop een gasblikje schroeft. Dat is licht en compact, en het kookt makkelijk en snel. Het nadeel is de verkrijgbaarheid van de gasblikjes, de instabiliteit van de constructie (erg oppassen met kinderen), de windgevoeligheid, en de matige prestaties als het kouder wordt. Een gasbrander met het blikje er naast is zwaarder, maar werkt beter. Zulke branders hebben dan ook soms een voorverwarmingselement, waardoor je bij kou het blikje kunt omdraaien. Er is ook zo'n gasbrander voor in de Trangia's.
De volgende variant is een spiritusbrander. Ook die kunnen heel licht zijn, en zijn heel betrouwbaar. De nadelen hebben te maken met de geringe energie inhoud van spiritus/alcohol: ze zijn langzaam, en ze verbruiken veel brandstof. Maar in Europa en de VS (HEET, bij het tankstation) is de brandstof meestal heel makkelijk te krijgen. De beste spiritusbranders zijn dus heel efficient geconstrueerd. De Trangia 27 is een mooie eenpersoonsbrander, en als je het nog lichter wilt is er de Trangia 28 mini (maar dus zonder het windscherm): 330 gram voor brander plus pannen. Verder heb je dan de efficiente Clikstand en de Caldera Cone, twee heel slimme manieren om het laatste restje warmte uit spiritus te halen.
Voor Alpine gebruik is er dan nog de klassieke en legendarische Optimus Svea Climber 123 (alleen voor Coleman fuel etc). Het ontwerp bestaat al zowat een eeuw, de brander ziet er ook heel klassiek uit, is licht, doet het naar het schijnt altijd en onder alle omstandigheden, maar is niet geheel ongevaarlijk.
Veel lichte branders zijn natuurlijk vooral voor de amerikaanse outdoor markt gemaakt. Dat heeft wel consequenties. Amerikanen hebben immers niet zoveel vrije dagen (heel weinig zelfs). Dat betekent dat een outdoor vakantie voor hen vaak een lang weekend is: met de auto naar een natuurpark, twee dagen lopen, en dan weer met de auto naar huis. Het eten is dan veelal gevriesdroogde prak die alleen maar opgewarmd hoeft te worden. Als wij een maand gaan fietsen is dat toch culinair hopelijk een heel ander gebeuren.
Kortom, het hangt er toch vooral van af wat je wilt gaan doen.
Wim