Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaapspullen voor langere reis? - Forum Wereldfietser

slaapspullen voor langere reis?

Hallo fietsers!

We zijn op't moment in bezit van een 'zomerslaapzak' en simpele katoenen lakenzakken. Voldeden prima in de zomer tijdens ons rondje Zwitserland, zelfs tijdens koude nachten (wellicht ook door goed isolerend matje).

We hebben echter geen flauw idee wat je mee moet nemen als je op een langere reis gaat. We willen volgend jaar gaan fietsen vanaf Turkije richting China en vanaf daar richting Laos en Thailand als eindbestemming. Op een aantal reisweblogs die we een beetje bijhouden van mensen die daar zitten hebben we vernomen dat het behoorlijk koud kan zijn, maar juist in zuid-oost Azië is het natuurlijk vrij warm.
-> ons zomerslaapzakje zou niet voldoen, maar wat moeten we dan wel aanschaffen:

- een echte winterslaapzak die al snel te warm kan zijn (en wat neem je dan mee voor de mildere nachten?)
- een redelijk warme slaapzak die we extra warm kunnen maken met de lakenzakken van fleece en katoen (of zelfs zijde)

Zijn er mensen die zo'n reis gemaakt hebben die hun ervaring willen delen?

Tnx alvast!
Als je met zijn tweeen gaat kun je een tweepersoonslakenzak nemen, en daar een rits aanzetten. Rits er dan aan de bovenkant een niet te koude dekenmodel slaapzak aan en je bent prima voorzien tot rond het vriespunt. Voor als het echt kouder wordt kun je een onderslaapzak meenemen die je alleen gebruikt als het nodig is. De kant en klare isohoezen zijn mij te zwaar en te warm.
Wim
Laat je eens voorlichten bij tatteljee in Amsterdam. Ze maken daar goeie slaapzekken en belangrijker: Je krijgt er echt advies.
Ook Demmenie (Marnixstraat) weet erg veel over slaapzakken.

Let op reclame: Op dinsdagavond 31 maart is er bij ons in de winkel de jaarlijkse avond voor fietsers die een wereldreis willen gaan maken. Dat is altijd een heel bijzondere avond.
Ik gebruik een donzen mummieslaapzak met een thermolite lakenzak. Ik zou de reclame niet geloven, maar het is wel een fijne lakenzak. De mummieslaapzak van mijn vriend heeft de rits aan de andere kant, zodat we ze aan elkaar kunnen maken. De lakenzak alleen is in tropennachten voldoende.

Als ik een nieuwe slaapzak aanschaf, wil ik er een met tochtkraag en als ik het kan betalen van ganzendons in plaats van eend. Bij mijn huidige slaapzak komt de dunne tijk makkelijk in de rits. Sommige slaapzakken hebben daar een mooiere afwerking met een soort bies die voorkomt dat dat gebeurt.
Wij zaten voor ons vertrek naar Zuid-Amerika vorig jaar met eenzelfe probleem.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor deze ganzendonzen slaapzakken van MacPac. (Overigens gekocht bij de Zwerfkei in Woerden, waar ze óók veel van slaapzakken weten. Daar issie nu in de aanbieding, net als bij Carl Denig in Amsterdam)

Voordelen:
- de tijk kan niet tussen de rits want rond de rits zit steviger stof
- slaapzakken kunnen aan elkaar geritst worden (één linker en één rechter rits)
- speciale vrouwen slaapzak verkrijgbaar (kleiner, waardoor betere isolatie)
- onderste stuk stof is waterafstotend (er bestaat ook een versie die helemaal waterafstotend is, maar die is veel zwaarder)
- banen ter hoogte van de borst zijn vertikaal i.p.v. horizontaal, waardoor het dons beter verdeeld blijft en niet naar de zijkant kan zakken
- tochtbaan bij nek
- extra dons bij voeten

Nadelen:
- kan ik niet echt bedenken, misschien gewicht? (over de kilo)

De temperatuur indicaties zijn als volgt: -2 / -8 / -26. Wij hebben zowel warme als heel koude nachten gehad en ik kan je zeggen: als het -17 is heb je het sowieso koud! :D

Met behulp van een extra lakenzak, gewoon van Perrysport, wel zijde, krijg je er nog een paar graadjes comfort bij. De lakenzak kan ook dienen als hele dunne slaapzak (voor warme nachten), eventueel met een opengeritste slaapzak er bovenop als het net te koud is voor alleen lakenzak, maar te warm om in je slaapzak te kruipen.

Voor ons heeft deze combi heel goed gewerkt en hoewel wij natuurlijk niet in Azië waren, denk ik dat nachtelijke omstandigheden best vergelijkbaar kunnen zijn.

Probeer vooral de afweging te maken tussen hoeveel warme en hoeveel echt koude nachten je gaat krijgen. Voor die paar nachten dat het echt heel erg koud is is een hele dikke slaapzak heerlijk, maar de meeste nachten zullen waarschijnlijk toch 'gemiddeld' zijn, waardoor je met minder warm (en minder duur) af kunt.

Succes met je keuze; laat je goed adviseren, maar neem ook niet klakkeloos alles aan :wink: !
Ik gebruikte een aantal jaar een drieseizoenen slaapzak. En als je daarmee een lange reis maakt door verscheidene klimaten dan lig je daar soms in te bibberen en later weer volop te zweten. Op mijn laatste reis (van de koude Canadien Rockies naar de warme jungle van Guatemala) heb ik twee slaapzakken meegenomen. Een fleeceslaapzak van de Xenos en een zomerslaapzak van Nomad. Dat werkte heel goed want tijdens een koude nacht in de Rockies gebruikte ik beide slaapzakken over elkaar en tijdens een nacht op zeeniveau in de jungle van Midden-Amerika gebruikte ik alleen de fleeceslaapzak. Zo'n fleeceslaapzak is bovendien (net als een lakenzak) heel gemakkelijk te wassen.
Bij elkaar wegen deze slaapzakken ongeveer net zoveel als mijn drieseizoenenslaapzak.

Groeten,
Samuel.
bombetter schreef:) heb ik twee slaapzakken meegenomen. Een fleeceslaapzak van de Xenos en een zomerslaapzak van Nomad. Dat werkte heel goed want tijdens een koude nacht in de Rockies gebruikte ik beide slaapzakken over elkaar en tijdens een nacht op zeeniveau in de jungle van Midden-Amerika gebruikte ik alleen de fleeceslaapzak.
Maar ik kan me niet voorstellen dat ik in mijn zomerslaapzakje en een extra (fleece-)lakenzak het warm kan hebben op ruim 3000 meter hoogte...? Afgelopen zomer in de Zwitserse alpen was tijdens de regenachtige koude dagen de combinatie zomerslaapzak, lakenzak en ook nog 'pyjama' niet voldoende... (maar ik ben dan ook een vrouw, met altijd koude voeten en een slechte thermostaat...:-)
Gudrun schreef: voor deze ganzendonzen slaapzakken van MacPac.

Nadelen:
- kan ik niet echt bedenken, misschien gewicht? (over de kilo)

D
Is het nadeel van dons niet dat 1. duur is en 2. als het nat is niet snel droogt en het dons kan gaan 'klonteren'? Dat risico loop ik liever niet...

Waarom niet gewoon een synthetische slaapzak? Bij de Bever raadde ze voor mij de North Face Cat's Meow aan en voor m'n bf de Ajungilak 3 seizoenen kompakt... (die overigens wel vrij veel weegt...)
Je zou de prijs van een donzen slaapzak als nadeel kunnen zien, al zie ik dat het verschil tussen de synthethische slaapzak die jou was aangeraden en 'mijn' slaapzak slechts €50,- is.

Een donzen slaapzak gaat over het algemeen véél langer mee dan een synthetische, die op een gegeven moment veel isolatie verliest. Dus de prijs per jaar of per dag zal uiteindelijk niet per se in het voordeel van de synthetische zak zijn.

Als ik het goed heb heb je voor dezelfde isolatiewaarden bovendien een veel zwaardere synthetische slaapzak nodig als je het vergelijkt met een donzen slaapzak. Het scheelt je dus gewicht en volume.

En ja, een nadeel kan inderdaad wel zijn dat dons liever niet nat wordt. Maar hoe vaak denk je dat dat zal gebeuren?
Het zou in ieder geval niet mijn hoofdargument zijn om niet voor dons te kiezen.

Van synthetische slaapzakken weet ik verder niet veel af, dus misschien heb ik het wel helemaal mis, maar misschien maakt dit antwoord duidelijk waarom ik geen nadelen heb opgeschreven :D
Over winterslaapzakken is eerder een discussie geweest.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... t=slaapzak. Dons is lichter, duurzamer en heeft minder pakvolume. Condens/ water is op te lossen met de tijk en of behandeling van het dons.