wwwillem schreef:Ik bedoel afzonderlijke led lampjes.
Er zitten er toch meerder in een lamp, in de meeste toch.
Je hebt me al lang overtuigd van de zin en onzin van dat ding.
Jammer dat ik zoiets in huis heb.
Willem
[college]
in normale fietsverlichting zitten twee lampjes. Voor een lampje dat de meeste stroom opsoupeert en achter een kleintje. Gaat een van de lampjes stuk dan zit er een diode in de koplamp die probeert te voorkomen dat de spanning te ver oploopt. De diode heeft maar een beperkte capaciteit, en wordt in zo'n situatie als je lang en hard doorfietst erg -te- heet , zeker als de dikke koplamp stuk is
Heb je een lamp met standlicht dat zit er een condensator in die je tijdens het fietsen op kunt laden. Op de condensator kan een LED branden. bij halogeen verlichting is er dus een apart pitje. De LED is zuinig, dus die helpt niet om de overspanning bij een defecte gloeilamp te voorkomen. Bij LED lampen met standlicht kan de hoofdLED ook het standlicht verzorgen
Om te voorkomen dat de halogeenlampjes stukgaan bij een dynamo moet je:
-de juiste lampjes gebruiken: 2.4w + 0.6w, of zonder achterlicht een 3w versie in de koplamp
- altijd een koplamp gebruiken met een overspanningsbeveiliging (zehnerdiode)
- de halogeenlampjes niet als een gek door elkaar schudden, zoals het geval bij montage op een slappe beugel of op het ongeveerde deel van een verende vork