Additionally, paste this code immediately after the opening tag: sm-dh10 dynamo overvoltage protector? - Forum Wereldfietser

sm-dh10 dynamo overvoltage protector?

Hallo,

Is dit ding zinvol, op m'n dh-3n71, met bm verlichting die lichtgeeft na stilstand.

Waarschijnlijk niet.

Willem
wwwillem schreef:Hallo,

Is dit ding zinvol, op m'n dh-3n71, met bm verlichting die lichtgeeft na stilstand.

Waarschijnlijk niet.

Willem
Ik heb die beveiliging nooit gebruikt en nooit gemist. De spanning kan onder omstandigheden oplopen tot veel meer dan 6 volt maar alle apparaten die bedoeld zijn om aangesloten te worden op fietsdynamo's kunnen daar kennelijk tegen, lijkt me ook logisch. Deze overspanningsbeveiliging lijkt me vooral een bescherming tegen aansprakelijkheids wetgeving.

Frank
wwwillem schreef:Hallo,

Is dit ding zinvol, op m'n dh-3n71, met bm verlichting die lichtgeeft na stilstand.

Waarschijnlijk niet.

Willem
Als je dol bent op hele rare storingen .... :D

De shimano schakelaars zijn ontworpen voor Japan waar ze kennelijk geen koplampen met Zehners hebben en veel zonder achterlicht fietsen. Sommige series doen het licht uit als je te hard fiets. (jouw) Energie verspillen doen ze allemaal

Als je een B&M koplamp hebt met schakelaar en het juiste lampje is de zaak in orde
Nee euh dankje.

Het zou dus nuttig kunnen zijn wanneer 1 of meerdere van de lampjes kapot gaat.

Led lampjes gaan dacht ik amper kapot. Dus goed dat je het zegt.

Dank.

Willem
wwwillem schreef: Het zou dus nuttig kunnen zijn wanneer 1 of meerdere van de lampjes kapot gaat.
Volgens mij heb je dan geen licht meer, en wat er dan nog nuttig is ontgaat me.

Doe mij maar verlichting die werkt.
Ik bedoel afzonderlijke led lampjes.

Er zitten er toch meerder in een lamp, in de meeste toch.

Je hebt me al lang overtuigd van de zin en onzin van dat ding.

Jammer dat ik zoiets in huis heb.

Willem
wwwillem schreef:Ik bedoel afzonderlijke led lampjes.

Er zitten er toch meerder in een lamp, in de meeste toch.

Je hebt me al lang overtuigd van de zin en onzin van dat ding.

Jammer dat ik zoiets in huis heb.

Willem
[college]

in normale fietsverlichting zitten twee lampjes. Voor een lampje dat de meeste stroom opsoupeert en achter een kleintje. Gaat een van de lampjes stuk dan zit er een diode in de koplamp die probeert te voorkomen dat de spanning te ver oploopt. De diode heeft maar een beperkte capaciteit, en wordt in zo'n situatie als je lang en hard doorfietst erg -te- heet , zeker als de dikke koplamp stuk is

Heb je een lamp met standlicht dat zit er een condensator in die je tijdens het fietsen op kunt laden. Op de condensator kan een LED branden. bij halogeen verlichting is er dus een apart pitje. De LED is zuinig, dus die helpt niet om de overspanning bij een defecte gloeilamp te voorkomen. Bij LED lampen met standlicht kan de hoofdLED ook het standlicht verzorgen

Om te voorkomen dat de halogeenlampjes stukgaan bij een dynamo moet je:
-de juiste lampjes gebruiken: 2.4w + 0.6w, of zonder achterlicht een 3w versie in de koplamp
- altijd een koplamp gebruiken met een overspanningsbeveiliging (zehnerdiode)
- de halogeenlampjes niet als een gek door elkaar schudden, zoals het geval bij montage op een slappe beugel of op het ongeveerde deel van een verende vork