Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Huidige situatie Peru - Forum Wereldfietser

Huidige situatie Peru

Vanochtend (midden in de nacht kun je het ook noemen...) contact gehad met m'n vriendin, en die waarschuwde me voor de huidige situatie in Peru.

Momenteel komen daar schijnbaar veel overvallen voor. Met name op bussen met zowel lokale mensen als toeristen. Dit overkomt alle maatschappijen, ook bijv. Cruz del Sur. Ondanks eventuele video-opnamen bij het instappen van de bus en ondanks het niet onderweg stoppen voor mensen die willen instappen.
Men stapt dan in als een gewone passagier, en als de bus eenmaal weer rijdt komen de wapens tevoorschijn. Tot aan vuurwapens toe. Dit gebeurt dus midden in de woestijn, tussen grotere plaatsen in.
Ondanks dat het zuiden vaker bereisd wordt door toeristen, komen de overvallen juist ook in het noorden veel voor. Met name rond Lambayeque/Chiclayo.

Het lijkt me dat mensen die willen fietsen hierdoor ook ernstig moeten oppassen. Mede ook omdat juist toeristen geheel van hun bezittingen worden ontdaan.

De reden dat ik dit hier neerzet, is omdat de situatie momenteel echt anders is t.o.v. een jaar geleden. Toen had het wellicht voorgekomen, maar nu is het met veel grotere regelmaat. Het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is op deze situatie (nog?) niet aangepast, maar ik wil niet dat men argeloos naar Peru gaat en daar slachtoffer zou worden.

Het blijft voor mij het mooiste land naast Nederland, maar momenteel is het daar dus wel erg opletten.
Een aanpassing in de situatie: de duurdere busmaatschappijen hebben er weinig tot geen last van. Mocht er met het openbaar vervoer gereisd worden tussen de grotere steden, dan zijn maatschappijen als bijv. Cruz del Sur en Civa momenteel het veiligste.

Nogmaals: dit is met name in het noorden het geval.