Hoi Maarten,
De montage van zo'n set is kinderlijk eenvoudig. Wel moet je erg goed opletten dat de twee vlakken van het balhoofd waar de set op komt te rusten perfect haaks zijn afgesleten. Wanneer dat niet het geval is gaat de set wrikken en uiteindelijk zullen de lagers inslijten.
Dat afvlakken kun je het beste door een fietsenmaker laten doen omdat je hier een aparte tool voor nodig hebt. (kun je eventueel ook zelf kopen maar is wellicht een beetje overbodig. het kost de fietsenmaker een paar minuutjes om dit te doen).
De verdere montage is eenvoudig. Onderste lager plaatsen, bovenste plaatsen, plaatje op de vork, vork in het balhoofd plaatsen, headset monteren en de boel vastdraaien.......(oke, beetje snel weergegeven....maar in principe komt het hierop neer).
Waar het mis gaat bij deze sets is de afstelling. Bij een "ouderwets" balhoofdstel werd erg veel aandacht besteed aan de afstelling. Twee moeren moesten contra worden gedraaid zodanig dat er nét geen speling meer in de lagers zat.
In principe geldt bij een a-head set hetzelfde. Maar omdat de boutjes waarmee je de boel vastdraait dezelfde zijn waarmee je ook je stuur scheef zet als je bv met het vliegtuig reist, komt het nogal eens voor dat de boel te vast of te los wordt gedraaid bij het wegrijden van het vliegveld.
Wanneer je voldoende aandacht hieraan besteed is er niets aan de hand.
Ander nadeel is dat alle kracht op twee boutjes komt te staan. Zeker bij tochten met flink wat bagage op het voorwiel komt er zoveel spanning op de set te staan dat na verloop van tijd er (klein) speling ontstaat.
Alles bij elkaar opgeteld ben ik toch een groot liefhebber van de a-head sets. Simpele montage, makkelijk te vervangen, maar één inbussleutel nodig ipv twee grote steeksluitels, weinig wijzigingen aan het frame nodig.
Maar voor alle techniek geldt dat je moet weten wat je doet.....
Groetjes,
Marco