Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voordeel/nadeel a-head balhoofdset - Forum Wereldfietser

Voordeel/nadeel a-head balhoofdset

Heeft iemand ervaring met een a-head balhoofdset op een wereldfiets? Waarom zou je voor een a-head set kiezen i.p.v. een klassieke balhoofdset en waarom zou je de set juist niet kiezen?

Waar moet ik eventueel op letten bij de aanschaf van een a-head balhoofdset.

Alvast bedankt,
Maarten

Hoi Maarten,

Een A-head heeft veel voordelen.
* voor montage en afstelling alleen een 5mm inbus nodig.
* het afstellen gaat makkelijk.
* als je zelf je fiets opbouwd kan je de binnenbalhoofdbuis iets langer laten.
* stijvere constructie.
* afwezigheid van schroefdraad komt stijfheid ten goede en is beter bestand tegen inscheuring.

Kijk of er een oversized maat mogelijk is, meer kogeltjes of naalden voorkomt inslag (SIS, Shimano Index Steering).
Let bij aanschaf op dat de inbusbout midden in de binnenbalhoofdbuis niet te strak is aangedraaid. (gevolg: stroef sturen maar ook slijtage)

Groeten, John.

Hoi Maarten,

De montage van zo'n set is kinderlijk eenvoudig. Wel moet je erg goed opletten dat de twee vlakken van het balhoofd waar de set op komt te rusten perfect haaks zijn afgesleten. Wanneer dat niet het geval is gaat de set wrikken en uiteindelijk zullen de lagers inslijten.
Dat afvlakken kun je het beste door een fietsenmaker laten doen omdat je hier een aparte tool voor nodig hebt. (kun je eventueel ook zelf kopen maar is wellicht een beetje overbodig. het kost de fietsenmaker een paar minuutjes om dit te doen).
De verdere montage is eenvoudig. Onderste lager plaatsen, bovenste plaatsen, plaatje op de vork, vork in het balhoofd plaatsen, headset monteren en de boel vastdraaien.......(oke, beetje snel weergegeven....maar in principe komt het hierop neer).

Waar het mis gaat bij deze sets is de afstelling. Bij een "ouderwets" balhoofdstel werd erg veel aandacht besteed aan de afstelling. Twee moeren moesten contra worden gedraaid zodanig dat er nét geen speling meer in de lagers zat.
In principe geldt bij een a-head set hetzelfde. Maar omdat de boutjes waarmee je de boel vastdraait dezelfde zijn waarmee je ook je stuur scheef zet als je bv met het vliegtuig reist, komt het nogal eens voor dat de boel te vast of te los wordt gedraaid bij het wegrijden van het vliegveld.
Wanneer je voldoende aandacht hieraan besteed is er niets aan de hand.
Ander nadeel is dat alle kracht op twee boutjes komt te staan. Zeker bij tochten met flink wat bagage op het voorwiel komt er zoveel spanning op de set te staan dat na verloop van tijd er (klein) speling ontstaat.

Alles bij elkaar opgeteld ben ik toch een groot liefhebber van de a-head sets. Simpele montage, makkelijk te vervangen, maar één inbussleutel nodig ipv twee grote steeksluitels, weinig wijzigingen aan het frame nodig.

Maar voor alle techniek geldt dat je moet weten wat je doet.....

Groetjes,
Marco
Maarten Smit schreef:Heeft iemand ervaring met een a-head balhoofdset
Heb je een aheadset op je motor, Maarten?? :lol:
Of rijd je toch nog ook wel eens op je fiets!? :wink:

Veel plezier met je motortocht dit weekend! Jammer dat je er morgen niet bij bent!

Dennis

Hoi Dennis,

Mijn motor heeft de zelfde balhoofdbouw zoals je die ziet op echte downhill mountainbikes, dus een balhoofdbuis en twee aparte doorlopende vorkbuizen bevestigd aan elkaar met 2 driehoekige kroonplaten.

Eigenlijk is het andersom. een downhill bike heeft de zelfde bouw als mijn motor. Veel MTB onderdelen en constructies zijn trouwens afgeleid van allroad/offroad motorfietsen. De balhoofdlagering van mijn motor is klassiek, gewoon een grote moer erop.

Goed, dat was genoeg off-topic. Maar nu weet wel het hele forum dat ik af en toe zondig op een motor. Ben benieuwd of ik straks nog kan inloggen ... In ieder geval iedereen bedankt voor de informatie over a-head sets.

Nog een vraag: mijn fietsstuur staat redelijk hoog en dat betekent bij een a-head set dat je een zeer stijle voorbouw/stem nodig hebt. Immers kun je je stuur bij een a-head set alleen maar via het veranderen van de voorbouw in hoogte verstellen. Heeft iemand ervaring met verstelbare scharnierende a-head voorbouwen? Hoe stijf is zo'n constructie?

Wederom bedankt,
Maarten

PS: Heb trouwens op mijn motor al een fietscomputer gezet (Sigma gaat tot 230 km/uur, mijn motor niet) en een Cordo Clickfix stuurtashouder zodat ik mijn fietstas gewoon aan mijn motorstuur kan hangen. Mijn fietspomp en plakset gaan ook altijd mee, alleen de bandenlichters zijn 10 maten groter!

Maarten Smit schreef: Maar nu weet wel het hele forum dat ik af en toe zondig op een motor. Ben benieuwd of ik straks nog kan inloggen ...
We zijn een redelijk tolerant clubje, hoor Maarten, we gooien er er echt niet zo maar van het forum af. :wink:

Je bent overigens niet de enige die er naast het fietsreizen andere sportieve hobbies op na houdt, vraag onze vice-voorzitter Marco Meijerink maar eens welke uitrusting die meenam op zijn laatste vakantie... :?:

Een fiets was het in ieder geval niet, zelfs geen motorfiets :D

Dennis

Dennis de Vries wreef over zijn hart en schreef:
Maarten Smit vroeg zich af en schreef: Maar nu weet wel het hele forum dat ik af en toe zondig op een motor. Ben benieuwd of ik straks nog kan inloggen ...
We zijn een redelijk tolerant clubje, hoor Maarten, we gooien er er echt niet zo maar van het forum af. :wink:
Maarten,
Als je in januari meegaat met de wintertrektocht heb je al weer veel goedgemaakt :D
Groeten, Leon (conventioneel balhoofd, en soms een punthoofd :wink: )

Ik heb me al lang voor de Wintertocht opgegeven bij Gerard. Met of zonder nieuw frame en a-head set , maar wel op de fiets. :lol:
Maar toch nog even het volgende:

A-HEAD SETS: nog een vraag! hoe stabiel zijn de verstelbare/scharnierende a-head stuurpennen; hebben jullie daar ervaring mee? :?:

Maarten

PS: Marco, vertel een sover jou laatste vakantie? :oops:

Maarten Smit schreef:Ik heb me al lang voor de Wintertocht opgegeven bij Gerard. Met of zonder nieuw frame en a-head set , maar wel op de fiets. :lol:
Maar toch nog even het volgende:

A-HEAD SETS: nog een vraag! hoe stabiel zijn de verstelbare/scharnierende a-head stuurpennen; hebben jullie daar ervaring mee? :?:

Maarten

Geen problemen mee heb, er 60 rijden Tranzx en als je hem nog hoger wil kan je er een tussenstuk van delta cycle tussenzetten zo krijg je er een extra 2.5 " hoogte bij.

Hoi Maarten,

Ik heb jaren lang rond gereden met een verstelbare A-head stuurpen. (Gudy rijd er nog steeds mee)
Het is een hele stijfe construktie waar ik geen problemen mee heb gehad. Ook geen voordelen want hij stond toch alleen maar in één stand.
Wil je een hoog stuur en mocht je je fiets zelf opbouwen, dan kan je de binnenbalhoofdbuis vrij lang laten.
Boven het bovenste lager plaats je meer vulringen dan 'normaal'.
Met deze vulringen kan je ook nog wat met de hoogte van je stuur spelen.
Op de WF tijdschrift cover zie hier een voorbeeld van bij de fiets van Lisette Verzijl.

Veel succes met je keuze, heb je al ideen?

Groeten, John.

Maarten Smit schreef: A-HEAD SETS: nog een vraag! hoe stabiel zijn de verstelbare/scharnierende a-head stuurpennen; hebben jullie daar ervaring mee? :?:
Maarten

We hebben voor Santos de Speedlifter getest. Dit onderdeel zorgt ervoor dat het gehele stuur naar boven versteld kan worden. Dit in tegenstelling met de verstelbare/scharnierende stuurpennen. Bij dit laatste type scharniert de voorbouw naar boven of naar beneden. Je komt met zo'n systeem wel hoger te zitten maar het stuur komt daarmee óók meer naar je toe. Oftewel: je hele zitpositie verandert.
Bij systemen als de Speedlifter verandert alleen de stuurhoogte (en dat is ook wat je wilt). Dit onderdeel voelde goed stabiel en sterk aan. Het verstellen is in een vloek en een zucht gebeurd (je hebt daarbij geen gereedschap nodig). Op zowel de laagste als de hoogste stand voelt de fiets stabiel aan.
De speedlifter wordt op het bovenste gedeelte van de stuurpen gemonteerd. De stuurpen wordt hierbij een paar cm boven de voorbouw afgezaagd waarna het systeem op een "conventionele" wijze gemonteerd wordt (zoals bij de "ouderwetse" balhoofden, dus met twee grote steeksleutels contra draaien). Door de ruimte die de snelspanner inneemt zit je wel altijd een paar cm boven de bovenbouw. Dat zal voor de meeste vakantiefietsers geen probleem zijn. Anders had je tenslotte ook geen verstelbare stuurpen gekocht!

voordelen:
zeer eenvoudig te verstellen
zeer stabiele constructie
geen problemen met zijwaartse krachten
verstellen gebeurt op de juiste manier

nadelen:
afstellen/monteren gebeurt met twee steeksleutels (voordeel van eenvoudige montage aheadset vervelt daarmee)

Meer informatie:
http://www.speedlifter.com/

Laatste vakantie: welke?? Heb een vakantie per kano gehad en in grotten mijn tijd door gebracht. Oh ja, .....ook nog veel gefietst!!

Hoi Marco,

Da's een leuke oplossing, die ik nog niet kende. Misschien wat voor het blad. :idea:

Er is alleen een ding wat ik niet begrijp als je zegt dat het stuur niet naar je toe komt. Als het stuur omhoog schuift komt het a.g.v. de balhoofdhoek toch altijd (iets) naar je toe? :?:

Voor zover ik weet is er geen enkel verticaal verstelsysteem zonder dat het stuur horizontaal ook verplaatst. Maar ja, als je hoger gaat zitten ga je meestal ook korter zitten.

Maarten

PS: Het was gisteren weer geweldig in het zand, grint, gras en modder. En zoals altijd gaat het gas er volledig af als we wandelaars of fietsers tegenkomen. Bij ruiters gaat de zaak zelfs uit totdat ze ver voorbij zijn. Helaas doet niet iedereen dit. :evil:

Maarten Smit schreef:Er is alleen een ding wat ik niet begrijp als je zegt dat het stuur niet naar je toe komt. Als het stuur omhoog schuift komt het a.g.v. de balhoofdhoek toch altijd (iets) naar je toe? :?:
Klopt.....maar het stuur opzich komt niet naar je toe. Je beoudt dus meer je oorspronkelijke zit.

PS: wilde je nog iets weten van die zadelpen? Ik heb het op dit moment heel erg druk en kan dus eigenlijk alleen via dit forum even snel wat mailen. Als je iets wilt weten dan hoor ik het wel..
Groetjes,
marco

Hoi Maarten,

Heb je eigenlijk nog wel keus tussen A-head en conventioneel?
De meeste merken hebben A-head al tot standaard gebombardeerd.

Toch jammer dat je het rechte pad hebt verlaten.
Hopelijk komt alles weer bij het juiste en verkoop je je motorfiets.
Er is altijd plaats bij ons clubje, ook jouw ziel kan nog gered worden.

Groeten, John.

Dit is ook een aardige oplossing (met dank aan Somchai) als je je stuur wilt verhogen:

http://www.deltacycle.com/stems/stembody1.4.php

Heeft iemand nog mooie voorbeelden van verende a-head stuurpennen? Liefst met parallellogramconstructie?

Maarten

PS: Bochtjes maken is veel leuker dan het rechte pad

Hoi Maarten,

Een verende, verstelbare ahead stuurpen?? Wauw.....je wil nogal wat.

Ik heb geen verende pen voor je, wél nog een voorbeeldje van een verstelbare pen. Kijk op http://www.syntace.com/ .
Dit zijn pennen waarop een bus zit waarop het stuur komt te zitten.
Allemaal voor de aheadset.

Groetjes,
Marco

PS: heb je je artikel al bijna rond? Nog een low-rider nodig voor verende voorvorken?

Marco,

Ja graag nog een foto van een lowrider op een verende voorvork.

Ik weet dat Tranz-X een a-head voorbouw maakt met een veersysteem erin. Dan wel niet verstelbaar. Maar dat kan met zo'n verhoging van Delta of Roseversand. Als ik naar de site www.tranzx.com ga, krijg ik hele andere dingen te zien dan fietsonderdelen. :oops:

Wie heeft de juiste URL voor Tranz-X

Maarten

Hoi Maarten,
Kijk eens op www.faiv.de
Die drager zijn we op dit moment aan het testen. Het ontwerp ziet er leuk uit maar dat alleen is natuurlijk niet voldoende. Mij gaat het vooral om duurzaamheid. wat de prijs betreft moet de drager héééél duurzaam zijn. Volgens mij kost dit susteem €174,-.......(per drager!.....zonder fiets)

Oh ja, voor de volledigheid: de verende zadelpen van cane creek kost €172,-.......

.....nu moet je artikel wel bijna af zijn, of niet?

Groetjes,
marco

PS: dit weekend testen in de Eifel. Veel modder, onverhard, bonken, beuken, kou lijden .....eeens kijken wat de drager daarmee doet.

PS2: ben nu heééél benieuwd naar je artikel nu ik net de site van transx heb bekeken!! 8O

Voor de volledigheid, de adviesprijs van de Thudbuster is 174,95 Euro.

En ik heb ook nog een plaatje van mijn voorvork.

Afbeelding

Zelf gebakken!

Mvrgr,

Marco de Wit

Hier is de echte Tranzx site:
http://www.commerce.com.tw/e/047681756/next-01a.htm

En heeft er al iemand ervaring met de Airwings verende zadelpennen?