Additionally, paste this code immediately after the opening tag: anti lek band - Forum Wereldfietser

anti lek band

Hallo medefietsers,

Tijdens mijn speurtocht op het internet naar sterke antilek banden zonder al te veel weerstand kwam ik het volgende tegen.

http://www.vanvegcheltweewielers.nl/ass ... 98696B1434

Dat spulletje schijnt dus te zorgen voor een directe sluiting van de binnenband door wat chemische processen.

Nu lijkt mij dat spulletje a 4,50 per band, tezamen met een duurzame, enigszins snelle band een stuk goedkoper dan bv. Schwalbe Marathon XR. Om nog maar te zwijgen van de veel kleinere rolweerstand.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
en nu maar hopen dat het gat niet te groot is en dat het kleverige spul naar buiten komt 8)
Tsja het schijnt echt te werken mits het gat niet meer dan 6mm is.
Mocht het toch niet goed lukken dan is plakken alsnog een optie lijkt me.
Ik had dit spul ook al gezien en een tijdje geleden een post van gemaakt.
Zie hier: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=8&t=9519

Misschien heb je nog wat aan de antwoorden daar.
paasdier schreef:Tsja het schijnt echt te werken mits het gat niet meer dan 6mm is.
Mocht het toch niet goed lukken dan is plakken alsnog een optie lijkt me.
Nee, dan is plakken geen optie maar de uitkomst: alles plakt*) :D :D :D

*) maar niet in de zin dat een pleister blijft zitten
:D Hallo allemaal,

Dat Joe's super sealer lijkt mij echt wel wat.
Echter wil ik graag nog meer ervaringen van mensen die het gebruiken. Ikzeldf ga het in mijn Schwalbe marathon xr spuiten al voorzorg voor mijn reis naar zuid en spanje maar adviseren in de banden van mijn niet meer thuis wonende kinderen. Want ik heb een bloedhekel aan plakken. (Overigens heb ik jammer genoeg nog geen aanmeldingen gehad op mijn oproep elders in het forum om lekker rustig met meerdere mensen naar zuid spanje te fietsen m.b.v. de route van Benjaminse. Rob (57))
Ik heb er ervaring mee. Ik ben nu bezig met m'n 2e flesje (ik doe ongeveer 10 banden met één flesje maar dat is omdat ik 20" wielen onder m'n ligfiets heb)

Ben ik minder lek gaan rijden? Nee, helaas niet. Maar dat heeft meer met de soorten lek te maken dan met het spul ben ik bang.

Even wat indrukken die ik heb bij het spul:
1) Druk boven de 6 bar heeft geen zin meer. Dan lijkt geen enkel lek te dichten heb ik de indruk. Voor mij geen punt omdat ik doorgaans op 5 tot 6 bar rijd.
2) Kleine gaatjes worden zeer netjes gedicht. Onlangs heb ik buitenbanden vervangen, toen bleken twee van de 3 lek te zijn maar netjes gedicht door Joe's Super Sealant
3) Grotere gaatjes (en dat begint bij sneetjes van 2mm in de binnenband en dus ook minimaal die maat in de buitenband) en het is einde verhaal.

En punt 3 heb ik de laatste paar lekken helaas gehad.

Op mijn weblog heb ik getracht één en ander bij te houden:

http://versatile021.blogspot.com/search ... %20sealant

Dat is niet het complete verhaal, daarvoor zou je de andere 'lek'-berichten ook moeten lezen maar het geeft een aardig overzicht hoop ik.

Hoe het zit met lagere druk, weet ik niet. Als je de promofilmpjes bekijkt lijkt het spul beter te werken bij grote gaten op lagere druk.
WFvN schreef:Ik heb er ervaring mee. Ik ben nu bezig met m'n 2e flesje (ik doe ongeveer 10 banden met één flesje maar dat is omdat ik 20" wielen onder m'n ligfiets heb)

Ben ik minder lek gaan rijden? Nee, helaas niet. Maar dat heeft meer met de soorten lek te maken dan met het spul ben ik bang.

Even wat indrukken die ik heb bij het spul:
1) Druk boven de 6 bar heeft geen zin meer. Dan lijkt geen enkel lek te dichten heb ik de indruk. Voor mij geen punt omdat ik doorgaans op 5 tot 6 bar rijd.
2) Kleine gaatjes worden zeer netjes gedicht. Onlangs heb ik buitenbanden vervangen, toen bleken twee van de 3 lek te zijn maar netjes gedicht door Joe's Super Sealant
3) Grotere gaatjes (en dat begint bij sneetjes van 2mm in de binnenband en dus ook minimaal die maat in de buitenband) en het is einde verhaal.

En punt 3 heb ik de laatste paar lekken helaas gehad.

Op mijn weblog heb ik getracht één en ander bij te houden:

http://versatile021.blogspot.com/search ... %20sealant

Dat is niet het complete verhaal, daarvoor zou je de andere 'lek'-berichten ook moeten lezen maar het geeft een aardig overzicht hoop ik.

Hoe het zit met lagere druk, weet ik niet. Als je de promofilmpjes bekijkt lijkt het spul beter te werken bij grote gaten op lagere druk.
Beste WFvN,

Begrijp ik goed dat je, ondanks dat dat spul in je binnenbanden zit, je toch bij een echte lekke band je binnennand dus kunt plakken en plakt dan niet alles als een bijna "Asterix en Obeliks en de Zwitsers" aandoende kaasfondue handen ? Rob
alime schreef:Begrijp ik goed dat je, ondanks dat dat spul in je binnenbanden zit, je toch bij een echte lekke band je binnennand dus kunt plakken en plakt dan niet alles als een bijna "Asterix en Obeliks en de Zwitsers" aandoende kaasfondue handen ? Rob
Ja. Ik heb nu een paar keer een band geplakt met dat spul erin. Ik moet daarbij wel bekennen dat ik de binnenband aan de buitenkant wel even met wasbenzine onder handen genomen heb (verder niet geschuurd ofzo, daar ben ik te lui voor) en gezorgd dat er geen wit spul meer zichtbaar was in het sneetje.

Ik heb het nog niet geprobeerd met alleen licht opschuren, dan de solutie en plakker erop. Dat is nog wel een poging waard maar ik denk dat dat niet goed gaat aflopen. Ik heb namelijk ook eens fors wat spul op de garagevloer (ruwe betonnen vloer) gemorst toen ik een ventiel opendraaide welke helemaal onder stond waardoor het spul eruit kwam stromen. Dat was tamelijk glad dus ben ik bang dat dat het plakken gaat bemoeilijken. Maar wie weet is even goed met een droge doek afvegen, dan opschuren en vervolgens solutie en plakker ook wel te doen. Maar dat weet ik dus (nog) niet.

Verder vind ik de substantie zelf geen dramatisch gedoetje. Ik heb ook Slime geprobeerd, dat is wat dikker spul en groen van kleur. Dat ziet er niet uit als dat eruit komt slingeren:

http://versatile021.blogspot.com/search/label/slime
WFvN schreef:...Ik heb namelijk ook eens fors wat spul op de garagevloer (ruwe betonnen vloer) gemorst toen ik een ventiel opendraaide welke helemaal onder stond waardoor het spul eruit kwam stromen.
Hoe gaat dat eigenlijk als je de band met dat spul erin wat wilt laten leeglopen? Het ventiel aan de binnenkant is dan immers ook een gat met een diameter van minder dan 6 mm. :shock: ?
Leon
das een goeie vraag van Leon
Leon schreef:Hoe gaat dat eigenlijk als je de band met dat spul erin wat wilt laten leeglopen? Het ventiel aan de binnenkant is dan immers ook een gat met een diameter van minder dan 6 mm. :shock: ?
Leon
Daar heb ik ook al één en ander over gehoord. Dingen als ventielen die verstopt raakten, dat je ze niet kon oppompen, etc.

Maar ik heb nog geen problemen ondervonden. Ik gebruik overigens meestal duits (auto)ventiel en anders frans (race)ventiel. Hollandsventiel gebruik ik NIET.

Ik krijg zonder problemen lucht uit m'n banden door het ventiel open te duwen. Let dan alleen wel op dat het ventiel niet onderaan zit :D
Anderzijds, ik heb nu in biijna 12.000 km op Schwalbe marathon xr gereden, inmiddels bij 10.000 km 2e paar, en nog nooit (3 knock wood) een lekke band gehad. Dus om nou net ik naar Spanje wil gaan, nieuwewetse dingen te gaan proberen.... :?: Tja .Rob
Geen wonder dat die banden niet zo gek vaak lek rijden. 6 blokjes op de site van Schwalbe (idem voor de levensduur trouwens). Dat is wel even anders dan de 3 blokjes (van de 5 overigens) bij mijn Marathon Racers.

De Marathon Racers zijn gewoonweg niet echt wat je noemt 'lekbestendig'. Ik vind persoonlijk 3 van de 5 blokjes al wat veel gezien ik elke 1000 kilometer wel een keer lek rijd.

Het is net wat je kiest. Ik kies voor snelle banden met grotere kans op lekrijden. Maar ik rijd binnen Nederland, ik heb altijd een reserve binnen- en buitenband in m'n fiets staan. Daarbij zijn alle 3 wielen bij mij enkelzijdig opgehangen dus is vervangen ook een fluitje van een cent. Voor mij dus snelle bandjes. Ga je naar het buitenland fietsen, dan denk ik dat ik ook eerder voor lekbestendigheid en levensduur zou gaan.

En met dat aantal keren lek zou ik niet eens gaan martelen met antilekgedoetjes.
Als je bij de inschatting hoe snel een band de tijd meeweegt die je nodig hebt om de lekken te plakken zijn de verschillen minder groot :D
Leon
Leon schreef:Als je bij de inschatting hoe snel een band de tijd meeweegt die je nodig hebt om de lekken te plakken zijn de verschillen minder groot :D
Leon
ach, ja.... helemaal waar.
Maar ik heb met deze fiets qua lekke banden gewoon echt pech...

m'n vorige fiets heb ik altijd gereden met Vredestein Monte Carlo's. Daarmee heb ik 5x lek gereden in 25000 kilometer. Dus 1x per 5000 kilometer gemiddeld.

Met m'n huidige fiets ben ik ook begonnen met Monte Carlo's. En als donderslag bij heldere hemel ben ik van 1:5000 naar 1:1000 gegaan. Toen ik overstapte op de echt minder lekbestendige Schwalbe Marathon Racers (ik reed toch al veel lek), is daar niets aan veranderd.

Ik kan heel wat woon-werk-ritten maken in 1000 kilometer. 1x lek rijden betekent 5 minuten langer onderweg op 1000 kilometer. Thuis nog eens 5 minuten voor het plakken. 10 minuten op 1000 kilometer valt heel erg mee hoor :) (we spreken dan over iets van 0,1 km/h verschil. Echt lekbestendige banden zorgen voor een veel groter verschil in gemiddelde snelheid dan 0,1 km/h)
Dan heb ik nog een vraag bij de adrvertentie :
"...eenmaal ingebracht is de substantie ongeveer een half jaar werkzaam..."

en daarna? Nieuwe band? Herinbrengen?
herinbrengen
Met dat goedje heb ik geen ervaring, maar ik forens sinds een half jaar op Schwalbe Supremes, en ik kan je vertellen, dit lijkt de altijd onmogelijk geachtte band die èn snel is èn niet lek rijdt. Hiervoor heb ik op marathon slick's gereden: snel, maar weinig grip, en relatief vaak lek, en op gewone marathons: veel grip, weinig lek, maar relatief traag. Op die supremes ga ik strak door de bochten (hoefde ik op die slicks bij nat wegdek/klinkertjes niet te proberen), en in dat half jaar (grofweg 5000 km) heb ik niet alleen nog geen enkel lek, zelfs elke keer als ik denk 'laat ik maar weer eens de steentjes en glasscherfjes uit m'n band peuteren voordat ze erdoorheen gaan' (wat ik bij die andere banden dus regelmatig probeerde te doen), zit er gewoon niks in! Echt niet, nog geen scheurtje of krasje te zien, ik ben zelf ook verbaasd.

Nou kan ik natuurlijk gewoon geluk gehad hebben, en 5000 km over met name asfalt is natuurlijk niet echt een duurtest. En ik zal ze niet snel aanraden voor de wat alternatievere fietsreis, maar voor gewone wegen en paden zijn het vind ik het hele mooie bandjes, met een superieure grip gezien de lage rolweerstand.
Ziet er interessant uit inderdaad, die Supremes. Ik vroeg me af waarom ik die nog nooit geprobeerd heb. Maar het is me duidelijk:
Maat 42-406 is de kleinste die ze hebben. Ik heb 406 nodig alleen gaat 42 niet passen in mijn wielkasten.

Binnenkort krijg ik een nieuwe fiets. Die krijgt Kojaks gemonteerd. Mocht dat niet bevallen, dan ga ik daar ook die Supremes maar eens op proberen want de 'blokjes' op de site van Schwalbe zien er goed uit (eerder te mooi om waar te zijn):

Snelheid 5/5
Grip 6/6
Lekbescherming 5/5
Levensduur 4/5

Die 'hd ceramic guard' ken ik niet. Wel weet ik dat de 'race guard' van Schwalbe geen naam mag hebben (zoals in de Marathon Racers zit)