Het forum staat vol met discussies over naafdynamo's, er is echter weinig te vinden over (achter)naven. Als er dan een begin van een discussie ontstaat gaat het vaak tot het moment dat er 'industielager' of 'kogellager' geroepen wordt, waarna geen conclusie volgt. Dus die discussie wil ik graag eens aanslingeren en afmaken.
Reden?:
Afgelopen vakantie het achterwiel kapot gereden, scheur in de velg. Dus een nieuw wiel (laten bouwen). Spaken en nippels zijn eenvoudig gekozen. Velg ben ik ook wel uit. Maar de naaf (36 spk, 135mm, velgrem, Shimano freewheel)? Grofweg twee overwegingen:
1 Spaak ik opnieuw in mijn huidige alu Cannondale achternaaf met industrielagers? Annoying, geen idee of hij fabrique en DT Swiss of Formula is, weet iemand hoe ik dat kan achterhalen?
Na 10.000km geen zichtbare sporen op de naaf. Ik zou de lagers kunnen vervangen voor lichter lopende goed afgedichte varianten (SKF dichtbij bv) om het af te maken, of vervangen afwachten. Grootste risico zit denk ik dan in de flenzen... dit zijn mijn gedachten, en dan....
2 Als ik nieuw zou kopen, wat wordt het dan.
Een 'gewoon goede XT naaf', met de befaamde kogellagers met af fabriek te weinig vet. Of een DT Swiss naaf nemen, met cardridge lagers? En waarom wel, of waarom niet.
Daarnaast wat zijn de andere alternatieven? En buiten de gebaande paden kijkend (bv iets met hoge flensen), gaat aub helemaal los...
Reden?:
Afgelopen vakantie het achterwiel kapot gereden, scheur in de velg. Dus een nieuw wiel (laten bouwen). Spaken en nippels zijn eenvoudig gekozen. Velg ben ik ook wel uit. Maar de naaf (36 spk, 135mm, velgrem, Shimano freewheel)? Grofweg twee overwegingen:
1 Spaak ik opnieuw in mijn huidige alu Cannondale achternaaf met industrielagers? Annoying, geen idee of hij fabrique en DT Swiss of Formula is, weet iemand hoe ik dat kan achterhalen?
Na 10.000km geen zichtbare sporen op de naaf. Ik zou de lagers kunnen vervangen voor lichter lopende goed afgedichte varianten (SKF dichtbij bv) om het af te maken, of vervangen afwachten. Grootste risico zit denk ik dan in de flenzen... dit zijn mijn gedachten, en dan....
2 Als ik nieuw zou kopen, wat wordt het dan.
Een 'gewoon goede XT naaf', met de befaamde kogellagers met af fabriek te weinig vet. Of een DT Swiss naaf nemen, met cardridge lagers? En waarom wel, of waarom niet.
Daarnaast wat zijn de andere alternatieven? En buiten de gebaande paden kijkend (bv iets met hoge flensen), gaat aub helemaal los...