Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano pd-m324 of pd-a530 pedalen ? - Forum Wereldfietser

Shimano pd-m324 of pd-a530 pedalen ?

Ik heb nieuwe (combi) pedalen nodig en na wat gezoek online vandaag blijven er twee kandidaten over.
De pd-m324 die ik vroeger al had en waar ik best tevreden over was, of de pd-a530, die m-gineering hier in een andere post aanraadde.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee pedalen ?
De 530's zien er iets moderner uit.
Is er kwaliteitverschil ?

Ik zou ze ook gebruiken op men mountainbike, en op men tourfiets zetten wanneer ik weer op fietsvakantie ga.

pd-m324
Afbeelding

pd-a530
Afbeelding
koenie schreef:Ik heb nieuwe (combi) pedalen nodig en na wat gezoek online vandaag blijven er twee kandidaten over.
De pd-m324 die ik vroeger al had en waar ik best tevreden over was, of de pd-a530, die m-gineering hier in een andere post aanraadde.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee pedalen ?
530 kun je servicen met een plastic ding van een euro, bij de 324 zit allles verstopt
Bij de 530 zitten de spd haken beter vastgeschroefd
530 is een meer open design, en functioneert beter met modder

324 is een klassiek kooipedaal, 530 heeft een vlakke schoenkant die beter is bij slappe zolen
Zelf heb ik op dit moment de derde mogelijkheid: dubbelzijdige spd met een plastic reflectorhouder die tijdelijk hetzelfde bereikt als deze half om half oplossingen. Ik had gedacht dat ik dat nodig had om met gewone schoenen op deze racefiets naar mijn werk in Jeruzalem te rijden - maar dat loop ik toch liever. Gisteren nog weer een lange echte rit gemaakt met mijn echte fietsschoenen met plaatjes, en ik moet toegeven dat ik weinig hinder ondervind. Door het gewicht van het reflector blok hangt dat naar onderen, en komen de klikklemmen steeds boven. Met gewone schoenen is dat niet handig, maar die gebruik ik dus niet. Ik rij overigens normaal af en toe een stuk met mijn bergschoen op deze klikpedalen, en dat is gewoon een kwestie van de dikke bergschoenzool op de stompjes. Met luxe schoentjes wil dat niet.
Wim
m-gineering schreef:530 kun je servicen met een plastic ding van een euro, bij de 324 zit allles verstopt
Wat voor plastic ding?
Mijn linker pedaal is aan gort gedraaid, vastgelopen na 12.000 km. Had er een links schroefdraad op de as gezeten, dan was dat niet gebeurd. Bovendien vind ik de kogeltjes van een mm of twee wel erg klein.
harry-fietsenaar schreef:
m-gineering schreef:530 kun je servicen met een plastic ding van een euro, bij de 324 zit allles verstopt
Wat voor plastic ding?
Mijn linker pedaal is aan gort gedraaid, vastgelopen na 12.000 km. Had er een links schroefdraad op de as gezeten, dan was dat niet gebeurd. Bovendien vind ik de kogeltjes van een mm of twee wel erg klein.
Afbeelding


wat je bij pedalen vaak ziet is dat ze aan gort lopen en dat dan de stelkant van het lager losloopt, desnoods met nog een stuk afgebroken as in de stelmoer
Ik ben erg tevreden over de A530. Ze fietsen beter met teva's omdat ze minder scherp zijn en een grotere oppervlakte hebben. Je kunt zelf op blote voeten mee naar het toilet gebouw fietsen :lol: Dat gaat met de M324 niet pijnloos.
De M324 zijn in mijn ervaring roest gevoeliger. Het dunne laagje chrome is niet voldoende als roestbeschermer. Inklikken is voor beiden gelijk, hoewel de A530 zich beter "richt" zodat je weet in welke hoek je de klik moet maken.
De PD-A530's zijn geweldig!
El Tonto schreef:De PD-A530's zijn geweldig!
Mijne ook, maar na ongeveer 3000 kilometer zijn ze toch wel zo versleten dat er eentje tikt bij elke omwenteling.

Frank
frank bueters schreef:
El Tonto schreef:De PD-A530's zijn geweldig!
Mijne ook, maar na ongeveer 3000 kilometer zijn ze toch wel zo versleten dat er eentje tikt bij elke omwenteling.

Frank
Misschien helpt bijstellen, en anders: pd m 520 zie je soms wel in de aanbieding en de assen zet je zo over.

Nieuw zou ik ze altijd even losschoreven en er extra vet bijdoen
Frank, hoe weet je dat ze versleten zijn? Alleen door de tik? Maak ze eens open, maak ze schoon en stop er nieuw vet in. Ben heel benieuwd of de tik dan weg is......verwacht het wel.
Mijne ook, maar na ongeveer 3000 kilometer zijn ze toch wel zo versleten dat er eentje tikt bij elke omwenteling.
Je trapas(lager) kan ook een tip geluid maken bij iedere omwenteling. Je trapper reviseren door een euro te investeren in het TL-PD40 plastikje om de as te verwijderen en nieuw SpinDoctor Speedy Grease erin lijkt me de beste combinatie tip :wink:
Marco Meijerink schreef:Frank, hoe weet je dat ze versleten zijn? Alleen door de tik? Maak ze eens open, maak ze schoon en stop er nieuw vet in. Ben heel benieuwd of de tik dan weg is......verwacht het wel.
Versleten is misschien te sterk uitgedrukt, ingesleten was beter. Maar ben verbaasd dat er al zo snel zo veel speling is, en dan die irritante tik.

Nu de vorst uit de schuur is moesten ze maar eens uit elkaar worden genomen, goed schoon gemaakt en lekker ingevet. Zal ze goed doen :)

Ben trouwens best enthousiast over deze combi's, in druk stadsverkeer kan het plezierig zijn om een goed bruikbare spd-loze kant te hebben. Na enige oefening voel je blind welke kant boven staat.

Frank
m-gineering schreef: Nieuw zou ik ze altijd even losschoreven en er extra vet bijdoen
Goede tip, bekend Shimano probleem? Zou natuurlijk niet nodig moeten zijn. Ik heb het pas gedaan toen het al te laat was :cry: , In Pakistan verkochten ze helaas geen nieuwe en ik heb toen alle kogeltjes (en gruis) eruit gegooid en flink vet erin gedaan. Als glijlager functioneert het dan vervolgens nog verrassend lang. 3000 kilometer ondertussen al.
Zelf begon ik met de pd-m324
deze al direct na 700km moeten vervangen wegens hindelijk getik in het linker pedaal.

nu fiets ik tevreden met deze combi pedalen met ind. lager

Jasmon
m-gineering schreef: Nieuw zou ik ze altijd even losschoreven en er extra vet bijdoen
Wat voor vet moet / kun je hiervoor eigenlijk gebruiken?

Bob
jasmon schreef:Zelf begon ik met de pd-m324
deze al direct na 700km moeten vervangen wegens hindelijk getik in het linker pedaal.

nu fiets ik tevreden met deze combi pedalen met ind. lager
Ondanks enkele mindere ervaringen hier van andere fietsers was ik geneigd de a530's eens te proberen, maar nu komt deze optie op de proppen.
Zouden die industriële lagers veel beter zijn dan dewelke Shimano gebruikt ?
Het 'klinkt' wel goed ...
Zelf heb ik op m'n Herwerden deze pedalen in combi met stevige wandel schoenen van Lowa. Voordeel, na gedane arbeid op de fiets, in de avond nog ff een rondje lopen, camping, dorp, bos etc.

Nadeel, eigenlijk niks, stevige schoen voor op de fiets, en je kunt er mee in de kerk terecht. 8)

Afbeelding

Vreselijk veel grip door de (verstelbare) inbusboutjes.
50er schreef:Zelf heb ik op m'n Herwerden deze pedalen in combi met stevige wandel schoenen van Lowa. Voordeel, na gedane arbeid op de fiets, in de avond nog ff een rondje lopen, camping, dorp, bos etc.

Nadeel, eigenlijk niks, stevige schoen voor op de fiets, en je kunt er mee in de kerk terecht. 8)

Afbeelding

Vreselijk veel grip door de (verstelbare) inbusboutjes.
Heb om dezelfde reden gelijksoortige pedalen op mijn vakantiefiets. Prima grip (staan is geen probleem) en door het grote platform prima ondersteuning van mijn (eveneens) lage Lowa's. (Voor de goede orde: op mijn racer zijn mijn klikpedalen zo vanzelfsprekend dat iets anders niet eens in mijn voorstellingsvermogen voorkomt...)
50er schreef:Zelf heb ik op m'n Herwerden deze pedalen in combi met stevige wandel schoenen van Lowa. Voordeel, na gedane arbeid op de fiets, in de avond nog ff een rondje lopen, camping, dorp, bos etc.

Nadeel, eigenlijk niks, stevige schoen voor op de fiets, en je kunt er mee in de kerk terecht. 8)

Afbeelding

Vreselijk veel grip door de (verstelbare) inbusboutjes.
Au, Au, Au! Ik zie die pinnetjes nóg in het scheenbeen van mijn vriendin verdwijnen. Ze fiets nu met strapless toeclips, best handig eigenlijk als je echt geen spd wilt. Ën je houdt je vriendin heel.
Frank
Ai, dat klinkt inderdaad heel pijnlijk.

Maar goed, ik neem aan dat dit een ongelukje was. Je kunt ook je vingers tussen de spaken krijgen.