Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trangia 28 mini - Forum Wereldfietser

Trangia 28 mini

Ik vroeg me af of er iemand is met ervaring met de Trangia 28 mini. Dit is de ultralight Trangia zonder grote windschermen en zo. Het totaal gewicht van de brander, een 0,8 liter pan, 15 cm koekenpan en een greepje is 330 gram, en het past allemaal heel handig in elkaar. Dat is heel mooi dus, en het kost ook nog eens bijna niks. Maar het windscherm ontbreekt, om het lichter te maken. Zijn er ervaringen met een los windscherm?
Wim
Ik heb hem even opgezocht omdat ik wel nieuwsgierig was (zie http://www.greatoutdoorsdepot.com/mini-trangia-28.html) en hier zit wel een klein windscherm rond de brander. Leuk ding trouwens!
Als er geen windscherm bij zit kan je altijd separaat windschermpje meenemen, die wegen weinig.
Ja dat voetje noemen ze een windscherm, maar de consensus is dat het niet super functioneel is. Er zijn in dit soort ook types met een serieuzer ingebouwd windscherm (bijvoorbeeld de Cklikstand), maar die zijn allemaal wat meer gedoe. Deze is zo lekker super simpel, en licht. Ik was benieuwd of er iemand is die hem naar tevredenheid gebruikt of juist gebruikt heeft en met afschuw kan vertellen waarom het niets is. Ik geef toe, een duur experiment is het niet.
Wim
Wim schreef:Ja dat voetje noemen ze een windscherm, maar de consensus is dat het niet super functioneel is.
Ik denk dat je met een geplette, uitgeknipte en gerolde saladeschaal van Blokker, Action, Zeeman of Xenos al een veel beter werkend scherm erbij hebt. En het blijft licht en goedkoop :)
Leon
Ja dat schijnt de gewoonte te zijn onder ultralight kampeerders.
Wim
Superfunctioneel vind ik gewoon alu-folie van de rol. Pak 'm beet 1 mtr. afrollen en opvouwen, naargelang (wat een raar woord eigenlijk) de hoogte van je brander. En vervolgens krul je hem er omheen. Voor vertrek pak je je brander er mee in, als je geen doosje hebt, als bescherming. Voila...multifunctioneel en kost nx.
50er schreef:En moet zijn pseudo maar eens aanpassen naar 55er.
Gefeliciteerd :-)
Dat met die saladeschalen lijkt me toch wel duurzamer dan zoveel laagjes afschilverend folie op elkaar.
Zelf heb ik nog steeds een origineel windscherm van mijn benzinebrander. Ze gaan uiteindelijk best lang mee. Schattend denk ik dat ik er zo'n 100 à 200 dagen mee kan kamperen.
Leon
Leon schreef: Schattend denk ik dat ik er zo'n 100 à 200 dagen mee kan kamperen.
Leon
Nog veel meer als je hem gewikkeld om je brandstoffles vervoert.
Ja maar heeft er nu ook nog iemand een nuttige gedachte over de brander/pannen?
Wim
Ik heb twee van deze brandertjes al enige jaren in gebruik. Tot groot genoegen kan ik zeggen. Je moet wel een beschut plekje uitzoeken (in tegenstelling tot zijn grote broer, welke ik ook heb :) ) want de wind kan er makkelijk onderkomen. Een ander mogelijk nadeel is dat de pannetjes klein zijn. Als je grotere pannen nodig hebt kun je net zo goed de grotere versie kopen. Trangia branders kan ik echt aanraden. Misschien aan de prijs maar oerdegelijk. De grotere versie gaat al meer dan dertig jaar mee.

groet,
Niels
Dank je, dit wilde ik weten. Ja ik ben een fan van de grote. Ik heb ook een 25, met ingebouwde multifuelbrander, en dat lijkt wel een raket met die enorme output. Totaal is dat in de ultralight alu uitvoering ongeveer 1100 gram, en dat is geen echt probleem voor zijn tweeen, maar om dat af en toe in mijn eentje mee te slepen vond ik te veel. Een kleinere Trangia 27 op spiritus is ook nog ruim 700 gram, en dat vond ik voor alleen toch nog veel. Dus ga je denken over nog een maatje kleiner en lichter. Helaas mis je dan de specifieke geintegreerde constructie met het Trangia windscherm dat de efficientie zo vergroot. De Clikstand (zie http://www.clikstand.com/home.htm ) probeert dat in het klein na te doen, maar het leek me een beetje een gedoe. Wel kun je dan ook iets grotere pannen gebruiken.
Het wordt er niet makkelijker van, maar daar vroeg ik om. Dus hartelijk dank,
Wim
50er schreef:Superfunctioneel vind ik gewoon alu-folie van de rol. Pak 'm beet 1 mtr. afrollen en opvouwen, naargelang (wat een raar woord eigenlijk) de hoogte van je brander. En vervolgens krul je hem er omheen. Voor vertrek pak je je brander er mee in, als je geen doosje hebt, als bescherming. Voila...multifunctioneel en kost nx.
Behalve dan dat het veel energie kost om allu-folie te produceren, niet echt milieu vriendelijk dus.....
Haike schreef:
50er schreef:Superfunctioneel vind ik gewoon alu-folie van de rol. Pak 'm beet 1 mtr. afrollen en opvouwen, naargelang (wat een raar woord eigenlijk) de hoogte van je brander. En vervolgens krul je hem er omheen. Voor vertrek pak je je brander er mee in, als je geen doosje hebt, als bescherming. Voila...multifunctioneel en kost nx.
Behalve dan dat het veel energie kost om allu-folie te produceren, niet echt milieu vriendelijk dus.....
Maar je gooit het aluminium toch netjes in de recyclebak? Dan is het al klimaatneutraal als je <vlotte aannames> <clicketyclicketyclick> 20 gram brandstof bespaart
Ik zou het ook niet doen - ik ben niet van de wegwerp club, en het energie gebruik bij alu productie mag er inderdaad wezen. Anderzijds, er zit vermoedelijk meer alu in een blikje bier. Het milieu argument is overigens ook anderszins relevant: spiritus/alcohol is geen fossiele brandstof, en niet erg vervuilend. Vergeleken met gas heb je ook nog eens geen tankjes weg te gooien.
Zijn er nog meer ervaringen?
Wim
Wim schreef:Ik zou het ook niet doen - ik ben niet van de wegwerp club, en het energie gebruik bij alu productie mag er inderdaad wezen. Anderzijds, er zit vermoedelijk meer alu in een blikje bier.
spant er om, alleen het deksel is van aluminium. Sommige sportdrankblkjes zijn wel 100% alu

Het milieu argument is overigens ook anderszins relevant: spiritus/alcohol is geen fossiele brandstof, en niet erg vervuilend.
Je kunt alcoholen ook uit aardgas etc maken. Het verhaal ging altijd dat je met de c14 methode kon aantonen of je borrel gestookt of nep was.

Maar tegen de tijd dat je op het vliegveld uitstapt met je gps, camera, netbook etc, heb je je milieuafdruk al wel gemaakt, wat je verder ook verstookt in je brandertje ;)
m-gineering schreef:
Haike schreef:
Maar je gooit het aluminium toch netjes in de recyclebak? Dan is het al klimaatneutraal als je <vlotte aannames> <clicketyclicketyclick> 20 gram brandstof bespaart
Dat lijkt me wel de juiste weg, maar begrijp ik nou goed, dat je bij recyclen van allu minder energie verbruikt, dan bij het produceren ervan?
Haike schreef: maar begrijp ik nou goed, dat je bij recyclen van allu minder energie verbruikt, dan bij het produceren ervan?
bauxietwinning (dagbouw) is niet echt subtiel, en aluminium uit het erts vrijmaken kost ook veel energie. Heb je eenmaal aluminium dan hoeft je om het her te gebruiken weinig meer te doen dan het naar de fabriek te slepen, in stukken te meppen en te smelten.
m-gineering schreef:
Haike schreef: maar begrijp ik nou goed, dat je bij recyclen van allu minder energie verbruikt, dan bij het produceren ervan?
bauxietwinning (dagbouw) is niet echt subtiel, en aluminium uit het erts vrijmaken kost ook veel energie. Heb je eenmaal aluminium dan hoeft je om het her te gebruiken weinig meer te doen dan het naar de fabriek te slepen, in stukken te meppen en te smelten.
Aha!..... Op die (allu) fiets :lol:
Steel is real
Ik ben al jaren Trangiafan. Het kookt prima en ik heb nog nooit een windscherm gebruikt of nodig gehad, ook niet bij windkracht 8. Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat als de alcohol of spritus koud is het moeiklijk aansteken is. In de nacht branstof fles bij je in de slaapzak verhelpt dat euvel. En spriritus heet in elk land anders en heeft overal een andere kleur.

Succes