Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht van af Amersfoort via Kiel (DE) naar Goteborg (Zw - Forum Wereldfietser

Fietstocht van af Amersfoort via Kiel (DE) naar Goteborg (Zw

Hallo beste fietsers,

Aankomende zomervakantie wil ik graag op vakantie. Dat moet een actieve vakantie worden en ik had het idee om te gaan fietsen. Ik ben nog 19 jaar, dan ben ik 20, en ik heb nu nog de kans om zoiets te gaan doen. Ik kan ook naar een ander land gaan en dan 2 weken in een hotel zitten, maar ik ben geen oude @!#$! In een hotel zitten in de zomervakanties heb ik nu wel genoeg gedaan.

Maar goed, to the point...

Mijn idee is om vanaf mijn woonadres in Amersfoort naar Kiel (Duitsland) te fietsen. Dat is zo'n 600km. In Kiel neem ik de boot naar Goteborg (Zweden). De tijd dat ik heb is zo'n 1,5 maand, dus het moet wel lukken.

Heeft iemand ervaring met zo'n reis? Is dit te doen? Enige tips? Heeft iemand een checklist?
Ouwe lullen hebben soms evenmin zin om in een hotel te zitten. Kom nou, dit heeft niets met leeftijd te maken. Maar goed, ter zake. Dit is leuk en een eitje. Ik had laatst enkele bejaarde (70+) Engelse fietsers op de koffie die dit in een paar dagen gereden hadden. Met een beetje normaler tempo moet je zonder problemen 500 km per week kunnen rijden (het zijn geen Alpen). Er zit hier op deze site heel veel informatie, dus gebruik de zoekfuntie maar eens. Zie ook: http://fietskaartinformatiestichting.nl ... etsweb.htm
Je hebt een fiets nodig: blader wat en gebruik de zoekfunctie. Ik heb mezelf beloofd nog een stuk voor deze site te schrijven over de fiets voor de eerste keer: die heb je namelijk misschien al wel.
Voor de rest heb je een lichte kampeeruitrusting nodig. Weinig bagage is fijn, en als je het tot achtertassen kunt beperken scheelt dat dure voortassen, een dure voordrager, en veel gewicht (tassen en drager is alleen al 2.5 kg). Kijk voor inspiratie op de site van Jim van den Berg.
Veel succes, en kom als je eerst zelf wat gezocht hebt vooral terug met vragen.
Wim
"Lul" maak je er zelf van, haha. Het was meer als een grapje bedoelt, maar goed.

Opzich goed om te horen dat het leuk is en een eitje, maar ik ben geen getrainde afstandsfietser. Ik neem aan dat deze Engelsen dat wel waren.

Zelf wilde ik 10 dagen er over doen om 600km te fietsen. Ik zal nog wel moeten trainen om de lange afstanden in de benen te krijgen.

Ik begrijp dat er veel informatie te vinden is op deze website en natuurlijk via Google, waar ik ook al het een en ander heb opgezocht. Maar, het leek mij ook handig om gewoon te vragen welke ervaringen, tips, trucs etc. andere mensen hebben.

Ik heb een fiets, maar dat is een gewone herenfiets, wat wel een goede is trouwens. Maar is het nodig dat ik voor zo'n fietstocht als deze, een speciale fiets koop?
Wat voor "gewone" fiets heb je? Die zijn er tegenwoordig in veel soorten. Hoeveel versnellingen (je hebt niet veel nodig hier) en wat voor remmen? Je hebt wel goede banden nodig, anders trap je je een ongeluk, en een redelijke bagagedrager. De kans is groot dat je gewone fiets geschikt is.
Wim
Het is een Gazelle Chamonix met voor -en achter rollerbrakes en 8 versnellingen. Deze fiets lijkt mij zelf een prima fiets, want het zijn niet extreem veel kilometers dat ik ga fietsen en het zijn voornamelijk vlakke landschappen.
Ja dat wil wel. Het is niet ideaal maar het gaat best. De problemen zijn de rare spaken (neem reservespul mee), eventuele vering (zwaar, inefficient, en kan kapot), en het gewicht. Ik zou ook overwegen een leren Brooks zadel te kopen (B67, of de B17/Champion Flyer als je meer voorover zit). De remmen hebben hun beperkingen omdat de remkracht van rollerbrakes niet heel groot is, en ze warm kunnen lopen in afdalingen. Maar op dit traject gaat dat geen probleem worden. Zitten er ook (ongebruikte) cantilevernokken op de voorvork? De bagagedrager is zo te zien niet heel stijf, dus dat is een extra aansporing niet te veel mee te nemen.
Wim
Zo te horen is het eigenlijk af te raden deze fiets te gebruiken voor de lange afstanden. Een Brookszadel, vind ik wel een hele goede tip.

Ik heb ook nog een Gazelle Grenoble, dat misschien een iets betere keuze is. Deze fiets heeft achter trommelremmen en voor rollerbrakes en 7 versnellingen. Al zal deze fiets ook niet geschikt zijn voor de lange afstand.
Nee hoor, dat bedoelde ik niet te zeggen. Deze fiets heeft zijn beperkingen, want het is geen echte reisfiets, maar dat is die andere ook niet. Er zitten versnellingen op waarmee je de heuvels wel door komt (en anders loop je maar een klein stukje). De Ardennen zou echter geen feest zijn, en de afdalingen daar zou ik gevaarlijk vinden met deze remmen. Maar noord Duitsland, ach dat wil wel. Als je op de voorvork cantilever nokken hebt (en bij veel verende vorken zitten die er wel op, maar soms ook bij andere, dan kun je voor weinig geld een V brake monteren die niet warm loopt (als je velgen geschikt zijn). Maar ik zou me niet zo'n zorgen maken. Een lekker zadel, een (nee twee) goede fietsbroek met zeem, als je het geld hebt een stel goede achtertassen (Ortlieb classic backrollers?), en je komt een eind. Neem gewoon niet teveel zooi mee. Daar is hier al veel over geschreven.
Wim
Ik heb ook expres een gebied gekozen, waar relatief weinig of geen heuvels zijn. Verder, is zo'n fietsbroek met zeem (en wel 2) een zeer goede tip. Anders worden de haren op mijn bovenbeen er af geschuurd, wat natuurlijk geen pretje is. Op de Gazelle Chamonix zit een verende voorvork. Ik weet niet of de velgen geschikt zijn voor een V-brake.

Het meenemen van te veel bagage is natuurlijk alleen maar ballast. Na die tassen opgezocht te hebben, ben ik er van overtuigd deze te moeten kopen.
ivegte schreef:Ik heb ook expres een gebied gekozen, waar relatief weinig of geen heuvels zijn.
Tot Kiel is het echt vlak fietsen, vergelijkbaar met Nederland.
Kiel zelf is niet interessant, maar er heen is een leuke trip :wink:
Ik ben er zelf 2x naar toe gefietst.
Ik ken Noord-Duitsland redelijk goed. Ik heb eens gefietst van Hilversum naar Puttgarden, wat min of meer overeenkomt met jouw route Amersfoort-Kiel. Ik stak bij Denekamp de Duitse grens over. Als je de grote stad Hamburg wilt vermijden, kun je de veerpont over de Elbe nemen bij Wischhafen-Glückstad (wegnummer 495). De boerderijen ten noordwesten van Hamburg zijn iets aparts, met gekruisde houten planken met ronde koppen plat op het riet boven de geveltoppen. Spijtig dat ik daar geen foto's van heb genomen.
Sleeswijk-Holstein is een aardig glooiend landschap, en de ferry van Stena Line ligt aan de Schwedenkai, ten oosten van de stadhuistoren in Kiel. Ik heb vaak op deze ferry naar Göteborg gevaren. Hier wat foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=FRNYULPL
Waar in Zweden ga je fietsen?
Michael W schreef:Tot Kiel is het echt vlak fietsen, vergelijkbaar met Nederland.
Kiel zelf is niet interessant, maar er heen is een leuke trip :wink:
Ik ben er zelf 2x naar toe gefietst.
Wat leuk dat je daar naar toe bent gefietst. Goed om te horen dat het een leuke trip is. Het maakt deel uit van de reis, dus dat is ook vakantie en ik zie het zelf ook wel een beetje als een avontuur omdat het mijn eerste fietsvakantie wordt. Dit lijkt mij een uitstekende tocht.

Vertrok je vanuit Hillegom? Hoeveel km was het en hoelang heb je daarover gedaan?
Martin E. van Doornik schreef:Ik ken Noord-Duitsland redelijk goed. Ik heb eens gefietst van Hilversum naar Puttgarden, wat min of meer overeenkomt met jouw route Amersfoort-Kiel. Ik stak bij Denekamp de Duitse grens over. Als je de grote stad Hamburg wilt vermijden, kun je de veerpont over de Elbe nemen bij Wischhafen-Glückstad (wegnummer 495). De boerderijen ten noordwesten van Hamburg zijn iets aparts, met gekruisde houten planken met ronde koppen plat op het riet boven de geveltoppen. Spijtig dat ik daar geen foto's van heb genomen.
Sleeswijk-Holstein is een aardig glooiend landschap, en de ferry van Stena Line ligt aan de Schwedenkai, ten oosten van het stadhuistoren in Kiel. Ik heb vaak op deze ferry naar Göteborg gevaren. Hier wat foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=FRNYULPL
Waar in Zweden ga je fietsen?
Hilversum-Puttgarden is in principe dezelfde route, maar Puttgarden is een stukje doorfietsen naar het uiterste puntje. Ik ga niet de grens over bij Denekamp, omdat ik het liefst wel een zo snel mogelijk route wil naar Kiel. Waarschijnlijk ga ik de grens over bij Ter Apel. Ik kom wel langs Hamburg, dus ik zal die boerderijen niet missen. Dat staat nu dus al op de 'checklist' van dingen die ik ga bekijken. Misschien kan je later de foto's wel van mij krijgen... ;)

Leuk dat je die ferry ook al vaker hebt genomen. Wat vond je van Goteborg? Ik heb iets gelezen van een 'Goteborgpass'. Heb je hier ervaring mee?

Mooie foto's trouwens. Die hut ziet er goed uit. Dat is de 2 persoons-binnenhut?

De bedoeling is wel dat ik in de buurt blijf van Goteborg. Heb je nog tips voor mij voor plaatsen/plekken/dingen/noem maar op die de moeite waard zijn te bezoeken?
ivegte schreef:Waarschijnlijk ga ik de grens over bij Ter Apel. Ik kom wel langs Hamburg, dus ik zal die boerderijen niet missen.
Leuk dat je die ferry ook al vaker hebt genomen. Wat vond je van Göteborg? Ik heb iets gelezen van een 'Göteborgpass'. Heb je hier ervaring mee?
Mooie foto's trouwens. Die hut ziet er goed uit. Dat is de 2 persoons-binnenhut?
De bedoeling is wel dat ik in de buurt blijf van Göteborg. Heb je nog tips voor mij voor plaatsen/plekken/dingen/noem maar op die de moeite waard zijn te bezoeken?
Ik koos voor Denekamp omdat ik de fietsroute langs jeugdherbergen had uitgestippeld. Dus geen tent mee. Ik overnachtte tot Puttgarden in de jeugdherbergen van Nijverdal, Lingen, Wildeshausen, Worpswede, Hamburg en Lübeck. Daarna ging de fietstocht via Denemarken en Zweden verder naar Oslo in Noorwegen, 1629 kilometer in drie weken. En terug van Kristiansand naar Amsterdam per schip.
Het is wel een vierpersoonshut op de foto aan boord van Stena Line. De twee bovenste bedden zijn opklapbaar. Eergisteren heb ik nog online geboekt bij Stena Line voor 5 juni a.s.!
Helaas nee, ik ken de Göteborgpass niet. Vroeger heb ik meerdere malen kriskras door Göteborg gefietst. Er zijn veel architectonisch interessante gebouwen te zien, maar er is ook veel gesloopt om flatgebouwen neer te zetten. Bij aankomst met de ferry biedt het stadsbeeld van Göteborg een rommelig aanblik. Net zo schandalig lelijk als dat vuilgele gedrocht naast de Bijenkorf op de Dam in Amsterdam.

Afbeelding Deze karakteristieke houten huizen aan de Redbergsvägen in Göteborg (een zijstraat van de snelweg E 6, afslag 74) heb ik op 2 april 1972 vanuit mijn fiets gefotografeerd.
Als ik aan Zweden denk, doemt die foto altijd in mijn gedachten op. Maar die huizen bestaan nu helaas niet meer!
In 2003 hebben m'n vrouw en ik een Zweeds huis gekocht en na aankomst in Göteborg rijden we dan gelijk door.
Wel indrukwekkend is de hangbrug Älvsborgbron. Hier een filmpje, die ik op 27 juni 2008 heb gemaakt, maar dan wel op de terugreis: http://www.youtube.com/watch?v=XScxCi6f ... annel_page
Je kunt haarscherpe satellietbeelden van Göteborg bekijken op http://www.hitta.se (Google Earth heeft nog waardeloze onscherpe beelden van die stad). Typ Göteborg in het vakje Var? en klik op hitta! Hitta is Zweeds voor vinden. En dan klik op Satellit boven de rand van het kaartje.
Je kunt bijv. een havenrondvaart maken over de Göta Älv-rivier met een bezoek aan het vestingeiland Nya Älvsborg. De kerk op dit eiland heeft muren die vier meter dik zijn! Ook leuk is een apart bezoek aan Borås (80 km ten oosten van Göteborg) en Zweden's enige stavkyrka in het nabij gelegen dorp Hedared (14e eeuw).
ivegte schreef:Het is een Gazelle Chamonix met voor -en achter rollerbrakes en 8 versnellingen. Deze fiets lijkt mij zelf een prima fiets, want het zijn niet extreem veel kilometers dat ik ga fietsen en het zijn voornamelijk vlakke landschappen.
Noord-Duitsland is prima te doen, maar Göteborg heeft buiten de voormalige vestingwallen wel pittig hellende straten, hoor! Er zit ook vaak tramrails in. Ik reed toen op een Raleigh met een Sturmey Archer 3 versnellingen naaf. Brooks zadel. Bij mijn eerste bezoek aan Göteborg in april 1972 was ik 21 jaar.
Misschien nog een leuk stukje route voor onderweg:
http://www.esterbauer.com/buecher/html/ ... ameset.htm
ivegte schreef:Hoeveel km was het en hoelang heb je daarover gedaan?
Met wind mee fiets je het gemakkelijk in een weekje. Ik schat dat het rond de 600 km is (hemelsbreed 500 km).
Ik ging via Gluckstadt, dus boven Hamburg langs.
Ik fietste in 6 dagen van Antwerpen tot Itzehoe (op ongeveer 65 km van Kiel). Op de kilometerteller had ik exact 591 km staan + 65 km = 656 km. We hebben het dan over Antwerpen-Kiel. De route zie mijn website.
Michael W schreef:
ivegte schreef:Hoeveel km was het en hoelang heb je daarover gedaan?
Met wind mee fiets je het gemakkelijk in een weekje. Ik schat dat het rond de 600 km is (hemelsbreed 500 km).
Ik ging via Gluckstadt, dus boven Hamburg langs.
Ik deed van Hilversum t/m København acht dagen over, dus gemiddeld ruim 100 km per dag. Het was een hete zomer.
Toen ik 19 was (ik ben nu 21) ben ik samen met een maat van Gent, België, naar Zweden gefietst. We hebben er 23 dagen gedaan.

We zijn via de Noordzee naar Friesland gefietst, dan Groningen doorgestoken, via Oldenburg en Bremerhaven naar Fehmarn. Daar namen we het veer naar Rødby in Denemarken.
In Kopenhagen hebben we 2 dagen gelogeerd bij mensen die we kennen, dan zijn we verder gereden naar Helsingør, veer naar Helsingborg (Zweden), van daaruit weer richting zuiden.
In Trelleborg hebben we het veer genomen naar Lübeck, van daaruit zijn we naar Hamburg gefietst. In Hamburg de trein naar Aken gepakt, en vanuit Aken de laaste 200-250 km naar Gent gefietst.

Zoals je ziet is dit wel wat meer dan jij plant te doen. We waren ook niet getraind, ik reed op een stadsfiets met 8 versnellingen en mijn maat op een mountainbike, maar we hebben nooit problemen gehad. Het maakt een zeer groot verschil dat het daar grotendeels vlak of licht heuvelend is, daardoor legende we gemiddeld 110 km per dag af, zonder ons echt op te jagen.

Het is dus zeker doenbaar, succes en veel plezier ermee :)