Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets gezocht - Forum Wereldfietser

fiets gezocht

Hallo,

Ik zoek voor mijzelf een tweedehands trek fiets, in maatje L (57/58) .. om kennis te maken met het trekken.. wie iets in de aanbieding heeft mag het mij laten weten..

Ik heb redelijk wat ervaring met fietsen op de weg met een racer,
en ook heb ik redelijk veel in winkels gekeken, maar uiteindelijk geen proefritten gemaakt, omdat ik toch weet dat ik geen nieuwe fiets ga kopen..

Waar mijn voorkeur naar uit gaat vind ik moeilijk om te zeggen.. Die eerste fiets zal toch niet helemaal voldoen aan alle wensen.. Dus ik sta eigenlijk open voor alle "goede" fietsen in de juiste maat :)

Mijn eerste trektochtjes zullen naar alle waarschijnlijkheid in Spanje en Canada zijn, ik heb niet direct een voorkeur voor 26 of 28 inch wielen, maar als ik mijn ambities waar ga maken, dan denk ik dat mijn voorkeur naar 26 uit gaat.. Maar ook dat zal bij zo een eerste fiets niet heel veel uitmaken.. Budget ligt ongeveer op max 750,- t staat of valt een beetje met de staat van de fiets en de accessoires etc. etc.

Ik lees het wel :)
Gebruik de zoekfunctie op dit forum. Er staat een schat aan info waar je fiets wel en/of niet aan moet voldoen. :wink:
Ja kijk vooral naar eerdere discussies. Maar, beginnen met een goede tweedehands is een goed begin. Voor dat bedrag moet je iets goeds kunnen vinden.
Succes, en veel plezier,
Wim
Dank voor de reacties :)

Ik heb al redelijk veel gelezen, en ik zoek nu juist een fiets..
De mijne is echt niet te koop. Gewoon wachten, hier kijken, en op Marktplaats kijken. Op die laatste plek kun je soms erg goedkoop terecht voor een nette Koga, maar vaak zijn het de iets minder stoere modellen. Je kunt ook naar een Koga dealer in een chique wijk stappen. Die hebben vaak weinig gebruikte stalen inruilexemplaren staan, al zal ook daar gelden dat het meestal niet de World Traveler zal zijn. En als dat wel zo is, heeft hij waarschijnlijk al flink wat voor de kiezen gehad.
De reden dat ik speciaal Koga noem is dat dat echt best goede fietsen zijn zonder verborgen zwakke plekken, en dat er heel wat van zijn die toch maar weinig intensief gebruikt worden/zijn, en zomaar ineens ingeruild kunnen worden omdat iemand denkt dat hij echt niet meer op de tennisclub kan verschijnen zonder bling fiets met vering. Fietsen van echt gespecialiseerde reisfietsmerken als Snel, Vittorio, Avaghon en nog zo'n paar worden meestal echt gebruikt, en pas ingeruild als ze ook aardig op zijn.
Wim
Wim schreef: De reden dat ik speciaal Koga noem is dat dat echt best goede fietsen zijn zonder verborgen zwakke plekken, en dat er heel wat van zijn die toch maar weinig intensief gebruikt worden/zijn, en zomaar ineens ingeruild kunnen worden omdat iemand denkt dat hij echt niet meer op de tennisclub kan verschijnen zonder bling fiets met vering.
Sommige jaren ( ik schat de 8 speed, vroege 9 speed) hadden vreselijk last van rond de spaakgaten scheurende Mavic velgen. Geen reden om de fiets te laten staan, wel een reden om op te letten en mee te nemen in de onderhandeling cq het budget
Dank, die tip voor een wassenaarse fietsenhandel is wel een goede.. Zal ik eens naar gaan kijken. Verder zakg ik in het te koop topic de fiest van lanseloet.. Ook zeer aardig, alleen vrees ik dat ik als ik daar dan nog bagagedragers e.d. op moet gaan hangen t weer een beetje boven mijn budget uitkomt..
Toch is dat het soort fiets waar je veel plezier van kunt hebben. Een nieuwe Tubus Cargo achterdrager kost iets van 85 euri, en als je weinig meeneemt heb je geen voordrager nodig en is dat dus alles wat er nog bij komt.
Wim
Ja maar dan zit je dus al op bijna 850 euro .. dat is ongeveer tweederde van de nieuwprijs als je een beetje goed zoekt.. zie bijvoorbeeld http://link.marktplaats.nl/221104859

dat vind ik een beetje veel.. maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik niet zo thuis ben in de tweedehands fiets markt..

T lastige is, dat je overal moet gaan kijken om te beoordelen wat het nu echt is.. En veel fietsen staan niet naast de deur...

Op foto's en derglijke is de inspectie toch altijd maar beperkt, je kan ook niet beoordelen hoe de wielen lopen, of er spelling op de (trap) en of wiel assen zit, en of de "headset" nog een beetje in orde is.. Hoe staat het met de slijtage onderdelen? Is de fiets echt compleet LX afgemonteerd of is het alleen de achter deri.. Barstjes in de lak? ga zo maar door..

Daar gaat veel tijd en energie in zitten ...En dat is ook best wat waard..
hmm lastig...
Ik heb mijn fiets (Koga Worldtraveler van 2000) ook van Marktplaats geplukt, omdat ik nog aan het ontdekken ben of wereldfietsen mijn ding is. Ik heb er rond de 600 euro voor betaald en heb er geen moment spijt van gehad. Hij heeft nog amper buitenlandse bodem gezien, maar desondanks ben ik er erg content mee. Het probleem wat Marten noemt (scheurtjes in de velgen) had ik ook. Een kwestie van nieuwe velgen er op (laten) zetten. Ik heb het idee dat ik nog tijden met het ding toe kan.

De fiets van mijn vrouw (ook een Koga Worldtraveler, maar dan van 2003) hebben we van Marktplaats gehaald. Die was goedkoper dan de mijne, maar er moest ook veel aan verspijkerd worden. Die was van een fietsenboer die hem ingeruild had en hem niet meer op wilde knappen.

Dus: het is wel een kwestie van geduld hebben totdat er een goed aanbod voorbij komt, maar volgens mij duurt het lang meer en dan is het aanbod weer wat groter.
Nog ff een vraagje ;)

Ik zie dat er in verhouding echt veel meer mountainbikes te koop zijn, dan trek/tourfietsen.. Nu is het verschil eigenlijk niet zo heel groot volgens mij.. Helemaal als je bij 26 inch wielen blijft..

Hebben jullie ervaring met het geschikt maken van een MTB voor een trektocht? (bagagdragers er op, vering er uit, eventueel ander r stuur)

Wat ik zelf moeilijk vind om te beoordelen, is de vraag op welke fietsen je makkelijk bagagdragers e.d. kan monteren.. Is dat makkelijk te zien, of kan je gewoon op iedere fiets een bagagdrager zetten? In dat geval zou ik ook eens kunnen kijken of ik niet gewoon mijn racer kan pakken, maar ik heb zefl het idee dat die wat zwak is..
ter illustratie

maar idd, op de meeste fietsen is wel een drager te prutsen.... voor mtb's kom je er altijd wel met een mooie OMM drager en voor een racer kan ook iets als zoietswel lukken.

Succes

Bas
Of een bagagedrager op een MTB werkt, hangt ook af van de lengte van de achtervork in combinatie met de grootte van je voeten. Is het een kort en zijn de andere groot, dan kom je met je hakken tegen de achtertassen. Een bagagekar kan dan nog wel een goede oplossing zijn.
liz schreef:Of een bagagedrager op een MTB werkt, hangt ook af van de lengte van de achtervork in combinatie met de grootte van je voeten. Is het een kort en zijn de andere groot, dan kom je met je hakken tegen de achtertassen. Een bagagekar kan dan nog wel een goede oplossing zijn.
Jeetje, dat lijkt me dan wel weer een lastig probleem. Kan je dat op de een of andere manier voorzien? Zijn er fietsen waarvan bekend is dat het niet werkt? En fietsen waarvan bekend is dat het wel werkt?

Mijn schoenmaat is om en nabij de 44..
In een grijs verleden een Cannodale mountainbike van een achterdrager voorzien. (merk weet ik ff niet meer) Let er wel op bij aanschaf dat je hem kunt verstellen zoals Base op de linkie's laat zien.

En de meeste achtertassen hebben een schuine kant aan de trapper-kant. Gezien je schoenmaat zul je geen last hebben, dat je met je hak de tassen raakt.
Je kunt het gewoon opmeten: van het centrum van de trapas tot het centrum van de achteras. En je kunt in folders/websites vergelijken. Korter dan 42 cm zou ik geloof ik niet willen hebben. Je kunt wel dragers krijgen die relatief ver naar achter zitten, en je kunt je tas wel vrij ver naar achteren hangen, maar dan hangt het gewicht wel achter de achteras. Dat is niet fijn.
Ik zie bij mountainbikes twee problemen. Het eerste is dat ze niet allemaal stijf genoeg zijn. De fiets van mijn dochter heeft daar verrassend nogal last van, en Lars de Wit kan daar ook over meepraten. Verende voorvorken zijn ook niet altijd erg stijf.
Het tweede probleem is dat ze nogal afgeragd kunnen zijn. Als ze echt in het terrein gebruikt zijn dan kunnen ze aardig wat voor hun kiezen gehad hebben. Ze zijn potentieel wel totaal het tegenovergestelde van de fiets die alleen maar op zondagmiddag de garage uit geweest is.
Ik zou gewoon een beetje geduld hebben. Je hebt twee uiteinden voor je beslissingsspectrum: een betaalbare nieuwe fiets waar je gegarandeerd heel wat jaren echt mee op vakantie kunt omdat er geen minpuntjes aan zitten: de Fahradmanufaktur T400. Ik denk dat velen hier zullen zeggen dast als je en probleemloze goede fiets wilt hebben voor een beperkt budget, dan is dit hem. Het andere uiteinde is een qua ontwerp goede fiets waar veel op gereden is, en waar je dus in principe veel moet vervangen: crankset en trapas, nieuw achterwiel, achtertandwielen, ketting, kabels, banden, achterdrager (het is maar om je een idee te geven, jouw fiets kan anders zijn). Zoek voor jezelf uit hoeveel dat gaat kosten, en hoeveel ervan je zelf kunt doen. Zo'n fiets mag zeker niet veel kosten. Wat je niet wilt is een fiets kopen die niet goed past, ongeschikt is voor vakantiegebruik omdat hij bijvoorbeeld zwabbert of omdat 32 mm de breedste bandjes zijn die passen, en waar je veel voor betaald hebt omdat je dacht dat alles goed was maar dat blijkt anders te zijn.
Het laatste alternatief is om in Engeland te kijken voor een betaalbare nieuwe fiets. Het pond staat heel laag (maar hun inkoop gaat ook duurder worden, dus het voordeel is maar tijdelijk), en in Engeland hebben ze een lange traditie, vooral met echte randonneurs met racebochten. De Dawes Galaxy is een klassieker, en valt vast binnen je budget te krijgen. De Thorn Sherpa zit er iets boven, maar is een heel mooie 26 inch tourer die je zonder meerprijs met racebocht kunt krijgen - dat is voor mij althans een must. Ik heb wel eens een Thorn tandem via Internet gekocht, en heb er nooit spijt van gehad. Werd gewoon opgestuurd, en was prima. Goedkopere alternatieven zijn de Raleigh Royal, of diverse modellen van de Edinburgh Bicycle Cooperative.

Wim
Het thema mtb ombouwen komt regelmatig voorbij. Zoals inmiddels bekend ben ik een liefhebber van reizen met mtb, o.a. omdat het een type fiets is waarmee je overal komt en die je thuis weer gewoon als mtb kunt gebruiken. De mijne wordt het hele jaar door gebruikt.
Een goede mtb heeft een super stijf frame, zelfs de goedkopere zullen je wat dat betreft meestal niet teleurstellen.
Als je een tweedehands gaat kopen is het inderdaad wel handig om te kijken of er goed een rekje op past. Er zijn tegenwoordig veel frames met schijfremmen of in elk geval voorbereid daarvoor. Dan zijn er vaak geen schroefgaten voor een rekje en als ze er wel zijn dan past het rekje toch niet goed. Op mijn Cannondale past bv. geen Blackburn. Ik fiets momenteel trouwens met een Bob-kar, dan heb je helemaal geen probleem.
Of een fiets afgeragd is, kun je gemakkelijk controleren. Een echte mtb-fanaat is trouwens geneigd zijn fiets picobello te houden en onderdelen te gaan vervangen als ze nog maar half versleten zijn. Maar je kunt ook gemakkelijk exemplaren vinden die nauwelijks zijn gebruikt. Door het grote aanbod (Marktplaats al gauw 5000) zijn de prijzen gunstig.
Jan Eleveld schreef:Of een fiets afgeragd is, kun je gemakkelijk controleren.
Dat mag ik graag tegenspreken omdat ik stelselmatig meemaakte dat fietsframes onder mijn achterste bezweken van de vele kilometers over bonkend wegdek en bospad. Ze gingen uitstekend onderhouden en blinkend schoon ten onder, onaangekondigd.
Leon
dan rest de vraag een beetje, hoe kan je een frame goed inspecteren? De slijtage onderdelen, ok dat spreekt voor zich.. Maar een frame??