Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zoektocht tent - Forum Wereldfietser

zoektocht tent

Hallo collega's,
Ik wil als startend vakantiefietser graag jullie advies.
Komend seizoen start ik met (korte) trektochten op de fiets.
Soms alleen, soms met mijn partner, soms met mijn 2 kids.
Ik ben nu op zoek naar een geschikte tent hiervoor, maar in het grote aanbod zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat ik belangrijk vind is: gewicht, afmeting opgevouwen, ruimte, makkelijk op te zetten. Maar dit zijn waarschijnlijk criteria die voor iedereen belangrijk zijn.
Wat kunnen jullie me aanraden?
Groeten, Rob.
Hoe oud zijn de kids? Dat wil zeggen, moeten ze er in de tent bij?
Wim
Ik zou in jouw situatie twee tenten kopen.
Een lichtgewicht tentje dat je snel kunt opzetten voor als je alleen fietst. Ik houd van ruimte, dus zo'n veredele bivakzak vind ik maar niks. Een lekker tentje vind ik de Hilleberg Nallo (in Nederland alleen bij Bever) of de Ferret ultralight van Vaude. Beide tentjes hebben slechts een paar haringen nodig en je zet de binnen- en buitentent in een keer op.
Voor kamperen met twee kinderen zou ik het iets ruimer kiezen. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar vaak vinden kinderen het belangrijk dat zij ook wat speeltjes mee kunnen nemen en verder moeten kinderen zich ook tijdens een regenbui in de tent kunnen vermaken.

Succes!
Hoi, niet lang geleden stond ik voor het dillema omdat mijn mooie lichtgewicht katoenen Esvo tent uit elkaar begon te vallen.
Een puntje extra wat ik heb is bij regen wil ik inde voortent kunnen koken/zitten. Uiteindelijk na lang zoeken kwam ik uit op de Hilleberg Nallo 3GT (3personen kan 2 is confortabel met bagage) in de 2GT kan je eignelijk alleen met je geliefde slapen vindt ik.
Na een zoektochtje kwam ik erachter dat de Bever de Nordisk Norheim serie verkoopt kopietjes van de hilleberg maar dan goedkoper. Daarbij is de voorluifel een stuk nuttiger meerder manieren van open doen, en het ventilatie systeem is luchtdoorlatender.
Deze gekocht en ik geniet er nu 3 vakanties van.
In mijn ogen moet je niet teveel confort inleveren tegenover gewicht, je fiets kan best een kilootje extra hebben is mijn mening.
Of je gaat zelf een kilootje lijnen en koopt een ruime tent.
Hilleberg is een heel goed merk, en ik ben er erg blij mee (wil nooit meer anders). Het is ook duur. Maar minstens zo belangrijk is de vraag wat er precies met die tent of tenten moet gebeuren. Dat moet jij ons vertellen.
Wim
Wim schreef:Hilleberg is een heel goed merk, en ik ben er erg blij mee (wil nooit meer anders). Het is ook duur. Maar minstens zo belangrijk is de vraag wat er precies met die tent of tenten moet gebeuren. Dat moet jij ons vertellen.
Wim
Wat is duur voor een tent die jaren meegaat en die je per jaar meerdere keren gebruikt: lange weekeinden, korte vakanties en langere vakanties?
Reken de investering eens uit per nacht! Een beetje vakantiefietser zit toch al snel op 40 nachten per jaar.
hallo,

neem eens een kijkje op de site van jack wolfskin, daar doorklikken naar tunneltenten en bekijk dan eens de tundra 3 prijskaartje 289.95 euro
deze heeft veel weg van de hilleberg nallo gt3 prijskaartje 749 euro

wij gebruiken de tundra 3 en zijn er zeer tevreden over, voor ons twee is hij ruim genoeg, we krijgen al onze fietstassen makkelijk weg in de voortent,
het opzetten en afbreken gaat heel vlot,

een klein minpuntje waren de haken waar de binnentent mee vast zat aan de buitentent, die zaten veel te strak, je kreeg die bijna niet los,
we moesten dus steeds de binnen- aan de buitentent laten zitten, het nadeel daarvan was dat bij het opbreken na een regennacht de binnentent in de natte buitentent zat en de volgende avond mee nat was, eens opgesteld was ze wel na klein kwartiertje droog,
dit kleine probleempje hebben we wel opgelost door er andere en makkelijkere haken aan te zetten, nu kunnen we beide tenten apart inpakken, zodat binnentent altijd droog blijft,

verder niets dan lof over de tent,
ook over de service en garantie van jack wolfskin niets dan lof, onze eerste tent bleek een fabrieksfout te hebben en we kregen er zonder morren een nieuwe, ja zelfs na 14 dagen intensief gebruik tijdens de regenzomer van 2007
zo zie je maar dat goedkoop soms ook een goede koop kan zijn :lol:

frank
Nou ja, het is toch een aardige duit, zo'n Hilleberg. Ik ben het met je eens dat je het over veel jaren kunt uitsmeren: onze grote Keron 4GT is al weer tien jaar oud, en heeft zeker nog een jaar of vijf leven in zich. Het grootste probleem is geweest de rits van de binnentent (de kinderen waren vaak heel ruw). Die is gerepareerd, maar wordt duidelijk minder. Ik heb de binnentent (symmetrisch bij de Keron) nu omgedraaid, zodat de nog weinig gebruikte achterste rits nu voorin zit. We gaan hem nog enkele jaren als gezinstent gebruiken ook al hebben de kids nu beiden eigen kleine tentjes (een grote is dan nog steeds wel handig, voor als het heel slecht weer is en we ineens weer allemaal in de grote tent gaan, of als we haast hebben). Ik hoop dat hij hierna nog goed genoeg is om aan de kinderen mee te geven als ze voor het eerst met een groep van 3-4 jongelui op pad gaan, zonder die oude types. Dat zou een mooie afronding van het leven van deze fantastische tent zijn.
Ervoor hadden we een van mijn broer geleende driepersoons tent (we waren toen nogal blut). Toen onze tweede geboren was hebben we de kinderen nog een keer in de lengte achter elkaar proberen te leggen op een eenpersoons plek. Dat was geen succes. Gelukkig kreeg ik toen een kleine erfenis, en het is een mooie gedachte dat het de traditie van mijn oudtante voortzet, die al in de jaren dertig kampeerde.
Wim
Hoi,
Mijn kids zijn 7 en 11 jaar oud.
Hebben ook erg veel zin in weekendjes weg met de fiets en tent.
Wat ik nog wil toevoegen is mijn ervaring met tenten.
Je koopt een heel compact pakketje, maar na gebruik krijg je het pakket nooit meer zo klein ingepakt dan toen je het kocht.
Hoe zit dat met tenten?
Groeten, Rob.
hallo robrijen

ik denk dat je opmerking over dat compacte pakketje voor vele zaken opgaat, maar niet voor trekking tenten,

met andere merken heb ik geen ervaring, maar de onze (zie reactie boven) is dat geen enkel probleem,
we pakken de tent elke ochtend in zoals we ze gekocht hadden, dus netjes in de tas,

ik vermoed dat dit wel voor elk merk trekkingtent geldt, anders zou het de naam trekkingtent niet waardig zijn hé :roll:

frank
Wij hebben een grote Hilleberg Keron 4 GT van uit de tijd dat de kids nog bij ons erin gingen. Die gaat steeds weer probleemloos in de zak (gewoon lekker proppen en niet netjes proberen te vouwen - dat is slecht voor het doek). De kids hebben sinds een tijdje elk een Ramble Ogre Thumb (ok, maar niet meer dan dat, want niet heel licht, niet heel ruim, en het grondzeil is niet 100% waterdicht), en dat is altijd een heel gedoe, en past heel moeizaam.
Wij hebben een jongen en een meisje, en toen ze voor het eerst als experiment een vakantie in mijn oude katoenen trekkerstentje mochten zei mijn zoontje van toen een jaar of zeven na de eerste nacht over zijn oudere zus: "bij dat mens ga ik nooit meer in de tent" (helemaal ongelijk had hij niet: ze hebben verschillende slaapritmes). En hij heeft woord gehouden zodat Sinterklaas een half jaar later met twee tentjes aan kwam (de oude tent was op, helaas). Ze zijn nu allebei heel blij met hun eigen tent, en hebben het daar altijd erg gezellig in hun prive wereldtje.
Een tent waar je nog met zijn vieren in kunt heeft zijn voordelen, maar ik zou het niet meer doen, want het is nog maar kort zinvol, en een vierpersoonstent is voor zijn tweeen oncomfortabel koud en nodeloos groot/zwaar. Als je kinderen samen in een tent kunnen zou ik een tweepersoons en een driepersoons kopen. Hebben jullie een driepersoons met ruimte voor extra bagage, en zij samen een tweepersoons. Als je alleen gaat neem je de tweepersoons.
Tja, wij zijn helemaal weg van Hilleberg. Ze zijn licht, superpraktisch, en degelijk, zelfs onder zware mishandeling door kinderen. Ik zou met kinderen niet de heel lichte Nallo serie nemen. Die is toch iets kwetsbaarder. Liever had ik een Nammatj 3Gt (of als je echt zo nodig meer ruimte wilt een Keron 3 GT) plus een Nammatj 2. Maar dat wordt wel sparen.
Wim